• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
3

احتمال فروریختن اقتصاد روسیه در اثر هجوم تحریم ها

  • کد خبر : 52510
  • 07 اسفند 1400 - 11:00
احتمال فروریختن اقتصاد روسیه در اثر هجوم تحریم ها
یاز اکو - بعید است اقتصاد روسیه در درازمدت در برابر هجوم تحریم‌های هماهنگ غرب مقاومت کند، اگرچه این کشور هفت سال گذشته را صرف ایجاد دفاع مالی قدرتمند کرده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح از زمانیکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تانک‌ها را به اوکراین فرستاد ، اروپا و ایالات‌متحده در حال انتقام‌جویی هستند و به تحریم‌هایی که قبلاً در پاسخ به تصمیم وی برای به رسمیت شناختن استقلال دو استان جداشده اوکراین متعهد شده بودند می افزایند.

کریستوفر گرانویل، مدیر عامل شرکت مشاوره تی‌اس لومبارد و ناظر کهنه‌کار روسیه گفت: «این دیدگاه که روسیه تحت‌تأثیر قرار نخواهد گرفت، اشتباه است. ممکن است تأثیرات منفی در ابتدا احساس نشود، اما تحریم‌ها در درازمدت پتانسیل روسیه را مختل می‌کند».

گام‌های غرب شامل تحریم‌ها و مسدود کردن دارایی‌های بیشتر از بانک‌ها و بازرگانان روسیه، توقف جمع‌آوری کمک‌های مالی در خارج از کشور، مسدود کردن پروژه ۱۱ میلیارد دلاری خط لوله گاز به آلمان و محدود کردن دسترسی به اقلام با فناوری پیشرفته مانند نیمه‌رساناها است.

روسیه تحریم‌ها را رد کرده و آن را در تضاد با منافع کسانی قرار داده است که آن را اعمال کرده‌اند.

اعتقاد بر این است که این تحریم هاممکن است نتواند بر اقتصادی با ۶۴۳ میلیارد دلار ذخایر ارزی و درآمدهای پررونق نفت و گاز ضربه بزند.

این معیارها نام اقتصاد «قلعه» را به روسیه داده است، در کنار مازاد حساب جاری ۵ درصد تولید ناخالص داخلی سالانه و ۲۰ درصد نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی، که در میان کمترین ها در جهان است.

نیمی از بدهی های روسیه به دلار است که نسبت به دو دهه قبل ۸۰ درصد کاهش یافته است.

این آمار حاصل سال‌ها صرفه‌جویی از زمان تحریم‌های اعمال شده پس از الحاق کریمه به پوتین در سال ۲۰۱۴ است.

به گفته گرانویل، افزایش قیمت نفت در سال جاری به روسیه ۱٫۵ تریلیون روبل (۱۷٫۲ میلیارد دلار) سود بادآورده علاوه بر مالیات بر سود شرکت های انرژی خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: اما این نوع خودکامگی بهایی دارد – انزوای عمیق از اقتصاد جهانی، بازارها و سرمایه گذاری.

وی گفت : با روسیه اساساً به عنوان یک کشور متخاصم برخورد خواهد شد که از جریان های جهانی، سرمایه گذاری و دیگر تعاملات عادی اقتصادی که استانداردهای زندگی، درآمد، بهره وری و سودآوری شرکت را ایجاد می کند، منع شده است.»

وی ادامه داد:نشانه هایی از آسیب پذیری اقتصادی در حال حاضر وجود دارد. درآمد خانوارهای روسیه هنوز کمتر از سطح سال ۲۰۱۴ است و در سال ۲۰۱۹، قبل از شیوع همه گیری کووید-۱۹، بر اساس گزارش بانک جهانی، تولید اقتصادی سالانه ۱٫۶۶ تریلیون دلار بود که بسیار کمتر از ۲٫۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۳ است.

سرگئی گوریف، استاد اقتصاد در ساینس پو فرانسه و اقتصاددان ارشد سابق بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD)، خاطرنشان کرد: سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی روسیه، دو برابر چین در سال ۲۰۱۳، اکنون عقب مانده است.

وی گفت: “در سال ۲۰۱۳ روسیه یک کشور با درآمد بالا بود و به طور فعال در حال مذاکره برای الحاق OECD بود. روسیه اکنون به وضعیت درآمد متوسط ​​بازگشته است.

کاهش نفوذ سرمایه گذاران خارجی در روسیه نیز رو به کاهش هستند.

نظرسنجی مشتریان جی پی مورگان نشان داد که دارایی های خارجی اوراق قرضه روبلی به پایین ترین سطح در دو دهه اخیر رسیده است.

تحقیقات صندوق Copley تخمین می‌زند که سرمایه‌گذاری سهام هرگز به صورت مطلق به سطوح قبل از الحاق کریمه بازنگشته است.

وی افزود:حق بیمه درخواستی سرمایه گذاران برای نگهداری بدهی دلار روسیه در روز پنجشنبه به بیش از ۱۳ درصد بالاتر از خزانه داری ایالات متحده افزایش یافت که تقریباً سه برابر میانگین بازارهای نوظهور است.

جفری شات، کارشناس تجارت و تحریم در موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون گفت: تحریم‌ها روسیه را مجبور می‌کند تا فعالیت‌های بیشتر و بیشتری را از خود به نمایش بگذارد و سرمایه‌گذاری در صنعت و ارتش را محدود کند.

وی تاکید کرد:حملات بزرگتر می تواند موجب پایان دادن به دسترسی روسیه به سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت و ممنوعیت کامل سرمایه گذاری در روسیه باشد.

از دست دادن دسترسی به سوئیفت، پرداخت‌های صادراتی و وارداتی را پیچیده می‌کند و حتی می‌تواند از پرداخت کوپن‌های اوراق قرضه جلوگیری کند.

وی ادامه داد: تحریم های پروژه های جی پی مورگان تا ۳٫۵ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کاهش می دهد.

وی افزود: دسترسی محدود به سرمایه خارجی باعث می‌شود شرکت‌های نفتی به معاملات پیش‌پرداخت متکی باشند و با هزینه سرمایه به‌طور قابل‌توجهی مواجه شوند.فرسایش آهسته استانداردهای زندگی همچنین خطر افزایش نارضایتی مردم را به همراه دارد و دولتی را که قبلاً با اعتراضات پراکنده مواجه شده است، تهدید می کند.

تحلیلگران بانک سرمایه گذاری برنبرگ می نویسند: «خودکامگی دستورالعملی برای پیشرفت نیست».

مقابله با روسیه که به شدت مسلح است ولی در رکود اقتصادی نسبی غرق شده است، برای اروپا و ایالات متحده در آینده قابل پیش بینی یک چالش کلیدی باقی خواهد گذاشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=52510

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});