• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

تاثیر بلند مدت درگیری روسیه و اوکراین بر سیاست‌های انرژی جهان

  • کد خبر : 53022
  • 10 اسفند 1400 - 11:30
تاثیر بلند مدت درگیری روسیه و اوکراین بر سیاست‌های انرژی جهان
یاز اکو_به گفته مشاوران انرژی جهانی، تنش‌های ژئوپلیتیک ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، که تأثیر فوری بر اقتصاد و بازارهای جهانی داشت، پیامدهای طولانی‌مدت بر کالاها و سیاست‌های انرژی خواهد داشت.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح همزمان با تشدید وضعیت تجاوز روسیه به اوکراین، ایالات متحده و متحدانش روز یکشنبه توافق کردند که بانک‌ها، مؤسسات و افراد کلیدی روسیه، از جمله حذف بانک‌های منتخب در مسکو را از سیستم پیام‌رسانی پرداخت جهانی سوئیفت حذف کنند.

در پاسخ، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور داد تا نیروهای بازدارنده از جمله سلاح های هسته ای در حالت آماده باش قرار گیرند.

 هیأت‌های اوکراین و روسیه اواخر روز دوشنبه به امید کاهش تنش در مرز بین اوکراین و بلاروس، مذاکراتی داشتند.

به گفته بانک آمریکایی JP Morgan Chase، واضح ترین ریسک اقتصادی و بازار ناشی از این درگیری این است که باعث افزایش قیمت انرژی و دوره رکود تورمی شود.

وی گفت:سناریویی مانند این شبیه پیامدهای جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ است، زمانی که سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت صادرات نفت به ایالات متحده را قطع کرد.

جی پی مورگان گفت: با توجه به اینکه روسیه ۱۲ درصد نفت و نزدیک به ۱۷ درصد گاز طبیعی جهان را تولید می کند، این خطر ممکن است جدی به نظر برسد.

این بانک آمریکایی اعلام کرد : با توجه به اینکه ۴۰ درصد گاز طبیعی اروپا و ۲۷ درصد نفت آن از روسیه تامین می شود که ۳۰ درصد آن از طریق خاک اوکراین منتقل می شود، خطر برای اروپا بیشتر از ایالات متحده است. با این حال، ایالات متحده تنها ۱ تا ۳ درصد نفت و گاز خود را از روسیه وارد می کند.

جنگ، فشار بیشتری بر بازار گاز اتحادیه اروپا وارد می کند

مدیرشرکت مشاوره Wood Mackenzie وابستگی جهانی به روسیه برای کالاهایی مانند گاز، زغال سنگ، نفت، سنگ آهن، آلومینیوم، فلزات گروه پلاتین و روی به مس، سرب، پتروشیمی ها و کودها یاد اورشد و گفت: بسیاری از شرکت های بزرگ بین المللی نفت و گاز ، آب و برق و ماینرها در روسیه سرمایه گذاری می کنند.

وی گفت : جنگ در اوکراین فشار بیشتری را بر بازار گاز اروپا وارد می کند، بازاری که بدترین بحران تاریخ خود را تجربه می کرد.

این اتحادیه می‌گوید: «اگر اتحادیه اروپا امروز تحریم‌هایی را اعمال کند که جریان گاز روسیه را متوقف می‌کند، ممکن است زمستان امسال را با مشکل روبرو شود.

وی ادامه داد:ما معتقدیم که بحران انرژی اروپا باعث رکود جهانی خواهد شد. اما روسیه نیز در صورت توقف جریان گاز متضرر خواهد شد.

اوپک پلاس احتمالاً افزایش تولید را بررسی می کند.

ود مک گفت: حذف روسیه از سیستم سوئیفت ممکن است صادرات را به طور موقت مختل کند، با این حال، روسیه روش های پرداخت جایگزینی دارد.

وی ادامه داد: «در صورت قطع واقعی عرضه نفت، اوپک به احتمال زیاد استفاده از ظرفیت اضافی را برای کمک به جبران ضررها در نظر خواهد گرفت.

گروه اوپک پلاس در ۲ مارس برای بحث در مورد آخرین تحولات بازار و تصمیم گیری در مورد میزان تولید نفت در ماه آوریل تشکیل جلسه خواهد داد.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، ظرفیت تولید این گروه در حال حاضر حدود ۹۰۰۰۰۰ بشکه کمتر از اهداف تولید ماهانه است.

ظرفیت مازادی که کشورهای عضو می توانند در صورت بروز هرگونه اختلال در عرضه در دسترس قرار دهند، از سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

گروه اوپک پلاس در حال حاضر ۵٫۱ میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد دارد، اما در شرایط اضطراری، تنها ۲٫۲ میلیون بشکه نفت خام فیزیکی از عربستان سعودی و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) در دسترس خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=53022

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});