• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

ترکیه میزبان مذاکرات سه جانبه با روسیه و اوکراین در آنتالیا خواهد بود

  • کد خبر : 54272
  • 18 اسفند 1400 - 21:00
ترکیه میزبان مذاکرات سه جانبه با روسیه و اوکراین در آنتالیا خواهد بود
یاز اکو_سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین روز 10 مارس در شهر تفریحی آنتالیا با حضور مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به درخواست دو طرف با یکدیگر دیدار و در مورد مناقشه جاری گفتگو خواهند کرد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت این نشست در حاشیه هشتمین کنفرانس میانجیگری استانبول در آستانه نشست دیپلماسی آنتالیا که بین ۱۱ تا ۱۳ مارس برگزار می شود، برگزار خواهد شد. این اولین نشست وزیران و در بالاترین سطح بین اوکراین و روسیه از زمان آغاز عملیات نظامی جامع اوکراین خواهد بود.
خبرگزاری اوکراینی UNIAN به نقل از کوله با گفت: این نشست که قرار است در ۱۰ مارس برگزار شود، در درجه اول به لطف مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه برگزار خواهد شد.
وی گفت: من نمی دانم که آیا [رجب طیب] اردوغان [پوتین رئیس جمهور روسیه] را متقاعد کرد یا لاوروف، اما این دیدار برگزار خواهد شد

این نشست در حاشیه هشتمین کنفرانس میانجیگری استانبول در آستانه نشست دیپلماسی آنتالیا که بین ۱۱ تا ۱۳ مارس برگزار می شود، برگزار خواهد شد. این اولین نشست وزیران و در بالاترین سطح بین اوکراین و روسیه از زمان آغاز عملیات نظامی جامع اوکراین خواهد بود. در ۲۴ فوریه.
خبرگزاری اوکراینی UNIAN به نقل از کوله با گفت: این نشست که قرار است در ۱۰ مارس برگزار شود، در درجه اول به لطف مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه برگزار خواهد شد.
وی گفت: من نمی دانم که آیا [رجب طیب] اردوغان [ولادیمیر رئیس جمهور روسیه] پوتین را متقاعد کرد یا لاوروف، اما این دیدار برگزار خواهد شد.
کولبا گفت که لاوروف دو سال است که از هرگونه ملاقات با وی چه به صورت انفرادی و چه به عنوان بخشی از چهارجانبه نرماندی اجتناب کرده است و افزود: “حالا او ناگهان موافقت کرد، شاید می خواهد چیزی را منتقل کند. ما گوش خواهیم داد، اما با این درک با او صحبت خواهم کرد که لاوروف یکی از طراحان تجاوز به اوکراین است.

کولیبا در پاسخ به این سوال که آیا کریمه و دونباس تحت اشغال روسیه در جریان این دیدار مورد بحث قرار خواهد گرفت یا خیر، گفت که اوکراین در موقعیتی نیست که از هیچ چیزی در مذاکرات صرف نظر کند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که لاوروف در نشست ویژه مجمع در مورد وضعیت جهانی و دیدگاه های روسیه در مورد مسائل جاری صحبت خواهد کرد و اشاره کرد که برنامه وی شامل دیدارهای دوجانبه است.
ترکیه مدت‌هاست تلاش‌هایی را برای میانجیگری بین اوکراین و روسیه انجام داده است، حتی قبل از شروع جنگ در ۲۴ فوریه.
چاووش اوغلو در ۷ مارس در آنکارا به خبرنگاران گفت: «ما می‌خواهیم این نشست نقطه عطفی باشد و گامی به سوی صلح و ثبات برداشته شود».
ترکیه پیش از این بارها پیشنهاد میزبانی مذاکرات را داده بود. اردوغان رهبران روسیه و اوکراین را برای گفتگوهای رو در رو به استانبول دعوت کرد تا تنش ها را در آستانه مداخله نظامی روسیه کاهش دهد.
اردوغان و پوتین در روز ۶ مارس تلفنی گفتگو کردند که طی آن رئیس جمهور ترکیه به همتای خود پیشنهاد داد تا مسیر صلح را با هم باز کنند و مذاکرات را برای حل مسالمت آمیز مشکلات آغاز کنند.

 

کولیبا در پاسخ به این سوال که آیا کریمه و دونباس تحت اشغال روسیه در جریان این دیدار مورد بحث قرار خواهد گرفت یا خیر، گفت : اوکراین در موقعیتی نیست که از هیچ چیزی در مذاکرات صرف نظر کند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت : لاوروف در نشست ویژه مجمع در مورد وضعیت جهانی و دیدگاه های روسیه در مورد مسائل جاری صحبت خواهد کرد.
وی اشاره کرد :برنامه وی شامل دیدارهای دوجانبه است.
ترکیه مدت‌هاست تلاش‌هایی را برای میانجیگری بین اوکراین و روسیه حتی قبل از شروع جنگ در ۲۴ فوریه انجام داده است.

چاووش اوغلو در ۷ مارس در آنکارا به خبرنگاران گفت: «ما امیدواریم این نشست نقطه عطف و گامی به سوی صلح و ثبات باشد.
ترکیه پیش از این بارها پیشنهاد میزبانی مذاکرات را داده بود.

 اردوغان رهبران روسیه و اوکراین را برای گفتگوهای رو در رو به استانبول دعوت کرد تا تنش ها را در آستانه مداخله نظامی روسیه کاهش دهد.
اردوغان و پوتین در روز ۶ مارس تلفنی گفتگو کردند و طی آن رئیس جمهور ترکیه به همتای خود پیشنهاد داد تا مسیر صلح را بگشایند و مذاکرات را برای حل مسالمت آمیز مشکلات آغاز کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=54272

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});