• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

آیا پوتین متوقف می شود؟

  • کد خبر : 55862
  • 05 فروردین 1401 - 11:30
آیا پوتین متوقف می شود؟
یاز اکو - یک ماه از آغاز جنگ روسیه با اوکراین می‌گذرد، در کنار پیش بینی های انجام شده درباره چگونگی تهاجم روسیه این جنگ ابعاد غیر منتظره زیادی نیز داشته است. در این نوشته کوتاه به آینده پژوهی این تنش خواهیم پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مطالعات اوراسیا-خاورمیانه، امروز یک ماه از آغاز جنگ روسیه با اوکراین می‌گذرد، در کنار پیش بینی های انجام شده درباره چگونگی تهاجم روسیه این جنگ ابعاد غیر منتظره زیادی نیز داشته است. در این نوشته کوتاه به آینده پژوهی این تنش خواهیم پرداخت.

۱. ابتدا عوامل بازدارنده جنگ:

الف: اقتصاد

پس از آغاز تهاجم روسیه با واکنش غیرمنتظره اروپا و آمریکا روبرو شد و حجم تحریم های اعمال شده بر این کشور بسیار بالا و در دراز مدت غیر قابل تحمل می باشد. نه تنها سازمانهای بین المللی سیاسی، بلکه بازه گسترده‌ای از نهادهای ورزشی، علمی و…. روسیه را تحریم کرده‌اند و بزرگترین برگ برنده روسیه در معاملات بین المللی یعنی عرضه گاز این کشور به اروپا نیز به مخاطره افتاده است

آلمان در اقدامی جسورانه پروژه نورد استریم ۲ را متوقف کرد، بورس مسکو بیش از سه هفته است که متوقف شده و به نوعی جرات باز شدن ندارد، مردم و اقتصاد دولتی روسیه نزدیک به یک تریلیون دلار از ارزش دارایی های خود را از دست دادند، نزدیک به ۵ هزار شرکت بین المللی در آستانه خروج از این کشور قرار دارد، در سایه تحریم‌ها ممکن است روسیه یک سوم نیروی کار خود را بیکار ببیند، بزرگترین شرکت های دولتی از جمله فرودگاه ها نیز اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند و به بازماندگان نیز گفته شده که با کاهش جدی حقوقها روبرو خواهند بود و این در حالی است که ارزش دلار در برابر روبل حدودا دو برابر شده است، الیگارتها و ثروتمندترین افراد کشور در حال خارج کردن سرمایه های خود به مقصد کشورهایی مانند صربستان ترکیه امارات مستند و روسیه مجبور به تبادلات ارزی و حفظ سپرده های بانکی با ارزهای نه چندان معتبر خارجی مانند یوان چین، لیر ترکیه و حتی منات آذربایجان شده است. این لیست ادامه دارد….

ب: نظامی

برخلاف انتظار روس‌ها و بسیاری از کارشناسان نظامی بین المللی، با توجه به حجم و سابقه ارتش روسیه پیش روی این کشور ناچیز قلمداد می شود و تاکنون ارتش این کشور نتوانسته است به اهداف خود برسد، نهادهای امنیتی وابسته به ناتو اعلام کردند که تعداد کشته های روسیه در این جنگ مابین ۷ تا ۱۵ هزار نفر می باشد، تاکنون هزاران قطعه تجهیزات نظامی روسیه اعم از جنگده‌های چندمنظوره، موشک‌ها و خودروهای زرهی و… منهدم شده است، همچنین این نهادها اعلام کرده اند که نزدیک به ۴۰ هزار نفر از نیروهای روسیه یا کشته شده اند یا زخمی شده و یا فراری شده‌اند و ناامیدی در میان نظامیان روسی مشهود است. کمک های خارجی نیز برای زمین گیر کردن ارتش روسیه ادامه دارد. این لیست نیز ادامه دارد …‌

۲. عوامل پیش برنده

در کنار عوامل بازدارنده یاد شده، مشاهدات میدانی جدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد پوتین حداقل در کوتاه مدت خواهان پایان دادن به تنش نیست؛ شروط ارائه شده از سوی پوتین برای «نرسیدن به صلح است و نه حصول صلح»، پوتین شروط خود را در هر فرصتی بازگومی کند، قبول چنین شروطی برای اوکراین ناممکن می نماید. همچنین روسیه برای اولین بار از موشک هایپرسونیک کینژال استفاده کرد که به لحاظ نظامی برداشت های مهمی برای سیاست بین الملل دارد. این موشک که مطابق استانداردهای بین المللی، با داشتن سرعت بیش از ۵ ماخ یعنی ۵ برابر سرعت صوت در رده موشک های هایپرسونیک قرار دارد نشان از آن دارد که روسیه خواهان کشاندن جنگ به مرحله بعد Next level می باشد و از به کارگیری چنین سلاح هایی ابایی ندارد.

گفتنی است که این موشک و معادل های آن صرفاً در سه کشور روسیه چین و آمریکا یافت می‌شود و آمریکا و چین در فاز عملیاتی واقعی آن قرار ندارند و روسیه برتری تکنولوژیک خود را نیز به رخ کشید. روسیه زمانی آن را در اوکراین به کار برد که بحث ارسال سامانه های پاتریوت و اس ۴۰۰ روسی به اوکراین مطرح بود، به دلیل سرعت شگفت انگیز این موشک (کینژال، دارای موتور جت مافوق صوت) هیچ کدام از سامانه های پدافندی موجود و شناخته شده دنیا کارایی مقابله با آن را ندارند، امری که نشان می دهد پیام مسکو نسبت به انتقال چنین سامانه‌هایی آشکار و مبرهن است.

بهره سخن:

نگارنده بر این باور است که علی رغم تلفات نظامی بالا و فرسایش اقتصادی گسترده روسیه در جنگ اخیر، سران این کشور نیتی برای متوقف کردن آن ندارند و از کشاندن جنگ به مراحل بعدی و سخت تر نیز ابایی ندارند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=55862

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});