• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

پیش بینی نرخ دلار و تورم در سال ۱۴۰۱

  • کد خبر : 57471
  • 20 فروردین 1401 - 8:45
پیش بینی نرخ دلار و تورم در سال ۱۴۰۱
یاز اکو - یک کارشناس اقتصادی گفت: در سال ۱۴۰۱ تعیین استراتژی‌های درست ارزی مهم‌ترین اولویت بانک‌مرکزی در کوتاه‌مدت است و تنها در این صورت است که می‌توان امید داشت تورم کاهش یابد و تا حدی تولید رشد پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین، آینده اقتصاد در سال ۱۴۰۱، با توجه سناریوهای مختلفی که احتمال وقوع آن‌ها وجود دارد، مسئله بسیار مهمی است.

در همین رابطه کامران ندری، پژوهشگر اقتصادی در رابطه با وضعیت شاخص‌های اقتصادی مهم در سال جاری گفت: در سال ۱۴۰۱، اگر درآمدهای نفتی خوب باشد و بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم، ثبات نرخ ارز می‌تواند به کنترل تورم و تا حدودی به رشد تولید نیز کمک بکند.

وی افزود: اگر برجام حل شود و درآمدهای نفتی افزایش پیدا بکند، بانک‌مرکزی باید نرخ ارز را در سطح درستی تعیین بکند در این صورت می‌توان امید داشت در ادامه سال کاهش تورم مستمر باشد.

به گفته ندری تعیین نرخ درست برای ارز به صورتی که جلوی نوسان آن گرفته شده و ثبات داشته باشد مهم‌ترین وظیفه بانک‌مرکزی در سال ۱۴۰۱ است.

این کارشناس ادامه داد: مدیریت رشد نقدینگی، اصلاح نظام بانکی و اقدامات زیربنایی از دیگر وظایف بانک‌‌مرکزی‌ در بلند‌مدت است اما در کوتاه‌مدت اتخاذ استراتژی‌های درست ارزی مهم‌ترین موضوع است.

این استاد دانشگاه در رابطه با نرخ واقعی ارز در سال ۱۴۰۱ گفت: برای اعلام رقم دقیق باید از مدل‌های اقتصادی استفاده کرد اما من بر اساس حدس خودم می‌گویم که در صورت حصول برجام، نرخ دلار باید در محدوده ۲۳ تا ۲۵هزارتومان قرار گیرد. زیرا اگر به زیر ۲۰هزارتومان بیاید با افزایش واردات به تولید ما آسیب خواهد زد.

وضعیت تورم در سال ۱۴۰۱

ندری در رابطه با وضعیت تورم در سال ۱۴۰۱ گفت: به نظر من در سال ۱۴۰۱، تورمی حدود ۲۵درصد را تجربه خواهیم کرد. با توجه به وضعیت رشد نقدینگی، نظام بانکی، صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی، بودجه ریزی دولت و مسائل فرابودجه‌ای نمی‌توان انتظار کاهش شدید تورم را داشت؛ تنها امید به افزایش تجارت خارجی و کنترل نرخ ارز است که می‌تواند تا حدودی تورم را کاهش دهد که البته بعید می‌دانم کمتر از ۲۲درصد برسد.

این کارشناس همچنین در رابطه با برنامه دولت برای فروش ارزهای خود از طریق بانک‌های دولتی گفت: اگر بانک‌مرکزی بتواند ارزهای دولت را خریداری نکند و بر روی سیاست‌های خودش تمرکز کند یا اینکه بانک‌های دولتی یا بانک‌مرکزی الزامی برای خرید ارزهای دولت نداشته باشند و به اختیار خود به خرید و فروش آن بپردازند، تحولی صورت خواهد گرفت که البته بعید می‌دانم در سال جاری این موضوع شدنی باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=57471

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});