• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

۵۶ درصد حجم مخازن سدهای آذربایجان شرقی دارای آب است

  • کد خبر : 60159
  • 08 اردیبهشت 1401 - 17:00
۵۶ درصد حجم مخازن سدهای آذربایجان شرقی دارای آب است
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: به طور متوسط بیش از ۵۶ درصد حجم مخازن استان با ۲۵۹ میلیون و ۳ هزار مترمکعب آب پر شده است.

به‌ گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، یوسف غفارزاده روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اعلام کرد: ۱۰ سد بزرگ آذربایجان شرقی شامل سد علویان مراغه با ۵۳درصد حجم آب، سد سهند هشترود ۷۶درصد، سد نهند تبریز با ۶۲درصد، سد آیدوغموش میانه با ۴۶درصد، ستارخان اهر با ۳۵درصد، قلعه چای عجب شیر با ۶۹ درصد، تاجیار سراب ۵۶درصد، زنوز با ۳۷درصد، کردکندی بستان آباد با ۱۰۲ درصد و ارسباران با ۴۳درصد ظرفیت آب پر شده است. 

وی همچنین با اشاره به میزان مصرف آب در بخش های مختلف، اظهار کرد: نزدیک ۸۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی، پنج درصد در بخش صنعت و ۱۵درصد برای شرب مورد استفاده قرار می گیرد. 
غفارزاده با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف آب موضوعی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد، گفت: اصلاح الگوی مصرف پیش از هر چیز نیاز به فرهنگ سازی و فراهم ساختن زیرساخت‌های فرهنگی دارد.
وی افزود: اقدامات بسیار زیادی تاکنون در خصوص مدیریت مصرف در میان مصرف کنندگان سه بخش شرب و صنعت و کشاورزی انجام گرفته است، وجود مشکلات و موانع اجتماعی عدیده نشانگر این است که این موضوع هنوز جای کار بسیاری دارد.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است اهمیت اطلاع رسانی و آگاه‌سازی اقشار مختلف مردم در خصوص محدودیت منابع آبی و ایجاد الزام درونی در آنها برای مدیریت تقاضا در مرحله اول می باشد.

غفارزاده یادآور شد: در صورتی که مصرف کنندگان نیازهای خود را با منابع محدود سازگار کنند مدیریت منابع آبی با موفقیت بیشتری اتفاق خواهد افتاد و برای این کار نیازمند حضور گسترده مردم و مشارکت عملی آنها بر پایه باور واقعی به محدودیت منابع آبی هستیم .

وی اظهار کرد: منابع آبی را از پدران خود به ارث نبرده ایم بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته ایم.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر فراهم ساختن زیرساخت‌های فنی و سازه ای برای استقرار کشاورزی صنعتی و آبیاری مدرن، رعایت الگوی کشت متناسب با اقلیم منطقه و ظرفیت های آبی منطقه می تواند تاثیر به سزایی در مدیریت منابع آبی داشته باشد.

۲۲ دشت آذربایجان شرقی افزایش و ۳ دشت کاهش ذخایر آبی داریم

غفارزاده همچنین در خصوص وضعیت منابع و ذخایر آبی دشت های آذربایحان شرقی گفت: در اسفند ماه نسبت به اول سال آبی جاری که مصادف با دوره مرطوب یا تغذیه آبخوان ها است، تراز و حجم ذخیره آب زیرزمینی در تعداد ۲۲ دشت (شامل دشت های مراغه-بناب، عجبشیر، آذرشهر،تبریز، دامنه های شمالی سهند، قوریگل، سپیدان، بیلوردی، دوزدوزان، مهربان، بستان آباد، سراب، اسبفروشان، تسوج، سرای، گمیچی، ملکان، هادیشهر، هرزندات، مرند، ترک و ترکمانچای) افزایش یافته است.

وی افزود: در سه دشت (شامل دشت های شیرامین، کردکندی و شبستر- صوفیان) ذخایر آبی کاهش نشان می دهد، در صورتی که در دوره مشابه سال آبی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ تراز و حجم ذخیره تعداد ۲۳ دشت افزایش و ۲ دشت کاهش داشته است. 

غفارزاده با اعلام اینکه تغذیه خالص مخازن آب های زیرزمینی استان در شش ماهه اول سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نسبت به سال آبی گذشته ۲۶ درصد کاهش دارد، گفت: از جمله عوامل اصلی این امر کاهش بارندگی هاست.  

وی ادامه داد: در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ماه سال ۱۳۹۹ تراز و حجم ذخیره مخازن آب زیرزمینی تعداد ۲۳ دشت استان کاهش (شامل دشت های مراغه-بناب، عجبشیر، شیرامین، آذرشهر، تبریز، دامنه های شمالی سهند، قوریگل، بیلوردی، دوزدوزان، مهربان ، بستان آباد، کردکندی، سراب، اسبفروشان، شبستر- صوفیان، تسوج، سرای، گمیچی، ملکان، هرزندات، هادیشهر، مرند و ترک) و تعداد ۲ دشت افزایش (شامل دشتهای سپیدان و ترکمان چای)یافته است.

وی یادآور شد: مجموع کاهش ذخیره مخازن آب زیرزمینی استان در بازه زمانی مذکور معادل ۱۰۸ میلیون مترمکعب می باشد.

 وی اضافه کرد: با توجه به به تداوم خشکسالی در سال آبی جاری و به تبع آن عدم تغذیه کافی مخازن آب زیرزمینی در مدت زمان سپری شده، پیش بینی می شود در صورت تداوم کاهش بارندگی ها در ماههای پیش رو، میزان افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخازن بیشتر دشت ها در انتهای سال آبی جاری افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات حفاظتی و تعادل بخشی آب های زیرزمینی که توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با جدیت انجام می گیرد، گفت: امیدوارم خود مردم نیز در زمینه صرفه جویی و مصرف بهینه آب بیش از پیش مشارکت داشته باشند تا در سال آبی جاری با تنش آبی مواجه نشویم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=60159

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});