• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7
معرفی جاذبه‌های گردشگری آذربایجان؛

«چشمه‌ ثریا» شمالی‌ترین نقطه‌ی ایران، نقطه صفر مرزی ۴ کشور+عکس

  • کد خبر : 60202
  • 09 اردیبهشت 1401 - 10:15
«چشمه‌ ثریا» شمالی‌ترین نقطه‌ی ایران، نقطه صفر مرزی ۴ کشور+عکس
یاز اکو - چشمه ثریا که از مناطق سوق‌الجیشی و استراتژیک خاورمیانه به شمار می‌رود، شمالی‌ترین نقطه ایران و شرقی ترین نقطه ترکیه است که محل اتصال این کشور به جمهوری خودمختار نخجوانِ آذربایجان نیز به شمار می‌رود.

یاز اکو؛ پدرام بگلو – آغاز فصل گردشگری آذربایجان فرصت مغتنمی است تا با شناخت جاذبه‌های بکر طبیعی و تاریخی این بخش از ایران و معرفی آن به سایر هموطنان، رونق گردشگری را در این منطقه‌ی مستعد شاهد باشیم.

بی‌شک رونق گردشگری علاوه بر معرفی ظرفیت‌های منطقه، توسعه‌ی اقتصادی را نیز به همراه خواهد داشت.

پایگاه خبری یاز اکو با این رویکرد، به معرفی جاذبه‌های گردشگری و مسیرهای گردشگری شمال‌غرب خواهد پرداخت.

هرچقدر مناطق شرقی رودخانه‌ی مرزی آراز در فصل پاییز به‌شدت جذاب و زیبا و دیدنی هستند (روستای اوشته‌بین در فصل انار و…)، مناطق غربی این رودخانه نیز در فصل بهار مملو از مناظر بهشتی و بی‌بدیل می‌شوند.

در این گزارش قصد داریم به معرفی یک چشمه‌ی اعجاب‌انگیز واقع در دشت بورالان ماکو بپردازیم.

راه دسترسی:

برای سفر به این منطقه‌ی زیبا از مرکز شهر ماکو به سمت بازرگان حرکت کرده و از شهر بازرگان مسیر خود را به سمت شمال و از کنار دیوار مرزی ایران و ترکیه را تا چشمه ثریا ادامه دهید.

گفتنی است فاصله تقریبی شهر ماکو تا چشمه ثریا ۷۵ کیلومتر است.

ویژگی‌های منحصر به فرد:

چشمهی ثریا که از مناطق سوق‌الجیشی و استراتژیک خاورمیانه به شمار می‌رود، شمالی‌ترین نقطه ایران و شرقی‌ترین نقطه ترکیه است که محل اتصال این کشور به جمهوری خودمختار نخجوانِ آذربایجان نیز به شمار می‌رود.

به دلیل وجود پاسگاه مرزی در این نقطه برای ورود به داخل محوطه‌ی چشمه حتما از ماموران مربوطه اجازه بگیرید. در صورت هماهنگی با مرزبانان حتی می‌توانید تا خود سرچشمه نیز رفته و در کنار جوی آبی بایستید که یک پایتان در داخل کشور ترکیه قرار گرفته باشد.

جاذبه‌ها:

این چشمه در دامنه‌ی کوه‌های آغری بزرگ و‌ کوچک(آرارات) واقع شده و چشم‌انداز این دو قله به زیبایی هرچه تمامتر در پس زمینه چشمه خودنمایی می‌کند.

چشمهی ثریا از سرشاخه‌های رودخانه آراز بوده و دارای آبی زلال است که در فصل بهار پذیرای گونه‌های مختلف و زیبای پرندگان مهاجر می‌شود.

جاذبه‌های تاریخی:

شهر ماکو به معنای واقعی کلمه موقعیتی بسیار خاص و استثنائی دارد، ماکو به سان مار زیبایی بین دو کوه و صخره‌های بلند و اعجاب‌انگیز و نهرهای روان که به رودخانه پرخروش زنگمار می‌ریزند، کشیده شده است. در دامنه‌ی یکی از این صخره‌ها قلعه قابان قرار دارد که در واقع مرتفع‌ترین نقطه شهر بوده و چشم‌انداز بی‌بدیلی دارد.

بعید است در شهر ماکو باشید و دیدار از کاخ باغچه‌جوق را از دست بدهید. مجموعه‌ی کاخ و موزه در میان باغ بزرگی قرار داشته و از مرکز شهر ماکو ۲ کیلومتر فاصله دارد.

امکانات رفاهی:

به دلیل موقعیت خاص و مرزی این منطقه، جهت اقامت می‌توانید از اقامتگاه‌های مختلف و هتل‌های شهر ماکو یا بازرگان استفاده کنید.

ضمناً یک خرید مطمئن، با صرفه و البته باکیفیت از بازارچه‌های مختلف مرزی شهرستان ماکو شدیدا توصیه می‌شود.

فراموش نکنید:

در راه برگشت حتما امتداد رودخانه‌ی آراز تا شهر جلفا را دنبال کنید(فاصله تقریبی چشمه ثریا تا جلفا ۱۸۰کیلومتر) در این میان یک وعده غذایی سالم شامل ماهی طبیعی و تازه در کنار سد آراز را از دست ندهید.

در این مکان می‌توانید خستگی راه را از تن به در کرده، از امکانات رفاهی و همچنین قایقرانی در داخل سد استفاده کنید و البته از منظره‌ی بسیار زیبای قله کوه ایلان داغی نخجوان نیز لذت ببرید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=60202

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});