• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

تلاش برای سرنگونی پاشینیان در ارمنستان- گزارش تحلیلی

  • کد خبر : 60741
  • 12 اردیبهشت 1401 - 18:00
تلاش برای سرنگونی پاشینیان در ارمنستان- گزارش تحلیلی
نیروهای اپوزیسیون در ارمنستان تصمیم گرفته اند برای مخالفت با سیاست نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور مبنی بر گشایش روابط با آذربایجان و ترکیه زیر یک چتر جمع شوند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اوخو آز، طرفداران دو جانی معروف سرژ سرکیسیان و رابرت کوچریان به اضافه عده ای به طرفداری از وانتسیان رئیس سابق سرویس امنیت ملی این کشور با پیروی از ایده انتقام در پی حماقت و بازگشت به سیاست های قبلی هستند.
اگرچه این گروه‌های به حاشیه رانده شده پتانسیل و توانایی این را ندارند که به تنهایی عمل کنند، اما اکنون راهنمایی‌های اولیه را از روسیه دریافت می‌کنند.
طرح گسترده روسیه برای خلع سلاح ارمنستان سال هاست که اجرا می شود، اما پاشینیان گهگاه سعی می کند جلوی این روند را بگیرد. نشستن همزمان روی دو صندلی باعث خشمگینی کرملین شده است.
این احتمال وجود دارد که برنامه های روسیه برای سرنگونی پاشینیان به همین جا ختم نشود، اما سناریوهای کنونی حاکی از قصد مسکو برای نگه داشتن پاشینیان تحت فشار دائمی است.
اگر به علائم باردار شدن کودتا در ارمنستان نگاه کنیم دو احتمال وجود دارد:
احتمال اول: پس از سرنگونی نیکول پاشینیان نیرویی که به قدرت می رسد با آذربایجان به توافق می رسد و با مقصر دانستن پاشینیان برای پیگیری روند صلح باکو، مردم را در مقابل کار انجام یافته قرار خواهد داد. برای اثبات این تز لازم است وضعیت ارمنستان پس از جنگ ۴۴ روزه روشن شود.
ارمنستان از تمام منابع مورد نیاز برای انتقام محروم است و موضوع تسلیح مجدد آن بسیار دشوار است. چرا که آذربایجان تمامی مسیرهای مربوط به حمل و نقل تسلیحات را به دقت رصد می کند و از کانال ها و مذاکرات مختلف راه هایی برای این کار پیدا می کند. جنبه دوم این است که حتی اگر ارمنستان مسلح هم شود، سالها طول می کشد تا ارتش اش بهبود یابد و در این مدت ارتش آذربایجان در رتبه های بین المللی حتی به سطوح بالاتری صعود خواهد کرد.
احتمال دوم: تلاش برای بازپس گیری نظامی پس از برکناری نیکول پاشینیان از پست نخست وزیری عواقب جدی برای ارمنستان خواهد داشت.
از آنجایی که ارتش آذربایجان دارای مدرن ترین سلاح ها جهت انهدام و تصرف عمق استراتژیک و تاکتیکی ارمنستان هستند، توجه به مطلب رئیس جمهور آذربایجان حائز اهمیت است که “اگر ارمنستان تمامیت ارضی خود را به رسمیت نشناسد، آذربایجان نیز تمامیت ارضی آنها را به رسمیت نخواهد شناخت.
در مورد اینکه وقایع ارمنستان تحت کنترل روسیه است، هر نتیجه ای به نفع آذربایجان است. اگرچه روسیه ارمنستان را به قدرت خواهد رساند، اما آن را مجبور به اجرای سریع بیانیه های سه جانبه خواهد کرد، زیرا چشم انداز اقتصادی جدید در منطقه به نفع افزایش منافع اقتصادی کرملین است.
علاوه بر این الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس قبل از شروع جنگ روسیه و اوکراین گفت که هیچکس به ارمنستان نیاز ندارد، که می توان آن را نشانگر خط ضخیمی دانست که مسکو بر سر آینده ایروان کشیده است.
در پایان می توان این نقطه را بر پایان حوادثات اخیر ارمنستان گذاشت که این رویدادها عاملی برای تضعیف آذربایجان نخواهد بود. آذربایجان در حال حاضر چه از نظر سیاسی و چه نظامی به تمامی اهداف خود رسیده است.

نویسنده: آقشین کریموف

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=60741

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});