• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

پیشرفت ۹۶درصدی سد عمارت/ چشم‌انداز تامین پایدار آب برای دشت مغان

  • کد خبر : 61238
  • 17 اردیبهشت 1401 - 15:00
پیشرفت ۹۶درصدی سد عمارت/ چشم‌انداز تامین پایدار آب برای دشت مغان
یاز اکو - سد عمارت بعنوان بزرگترین سد حجمی استان اردبیل با حجم مخزن۱۸۲ میلیون متر مکعب،علاوه بر تامین پایدار آب مورد نیاز شرب و کشاورزی، چشم‌انداز روشنی برای آینده شمال استان اردبیل ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، اواخر مهرماه سال گذشته آیت الله رئیسی به همراه ۹ نفر از معاونان و وزیران دولت سیزدهم در استان اردبیل حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف استان، هم در جریان طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا قرار گرفت و هم مصوبات مهمی برای تسریع در تکمیل این طرح‌ها به تصویب رسید. در جریان این سفر پروژه جدیدی کلنگ زنی نشد چرا که وجهه همت دولت سیزدهم تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بوده است، طرح‌هایی که سال‌های سال از آغاز عملیات اجرایی آن گذشته است و نه تنها عایدی برای کشور نداشته، هزینه سنگینی هم بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.

در حال حاضر پروژه‌های مهمی در استان اردبیل در بخش‌های مختلف حمل و نقل، آب و انرژی، گردشگری، آموزش وبهداشت و درمان در دست اجراست که برخی از پروژه‌ها نزدیک به مرحله بهره‌برداری هستند و این ظرفیت را دارند که طی سال جاری به بهره‌برداری برسند با این حال نباید فراموش کرد که اعلام پروژه‌هایی که در سال جاری به مرحله بهره برداری خواهند رسید منوط به ابلاغ ردیف‌های ملی در بودجه۱۴۰۱ است تا بر اساس منابع اختصاص یافته زمانبندی تکمیل این طرح‌ها مشخص شود.

نکته مهم دیگر اینکه در استان اردبیل همانند سایر استان‌های سردسیر فصل کاری کوتاه است و برای استفاده از این فرصت کوتاه باید منابع مالی مورد نیاز در سریعترین زمان ممکن تامین شود. مقامات ارشد استان هم با وقوف کامل به اهمیت این مسئله و لزوم استفاده از فصل کاری در این زمینه اهتمام جدی داشته و بازدیدها و پیگیری‌های مستمری از طرح‌ها و پروژه های در دست اجرا در مناطق مختلف استان داشته اند.

شاید بتوان سفر سال گذشته آیت‌الله رئیسی به استان اردبیل را فصل جدیدی در تحرک بخشی به پروژه‌های عمرانی و زیرساختی این استان ارزیابی کرد. در همین چند ماه اخیر اتفاقات مهمی در بخش‌های مختلف رخ داده است که از جمله آن می‌توان به اختصاص ۹۰۰ میلیارد تومان منابع به پروژه راه آهن میانه – اردبیل و برنامه‌ریزی برای توسعه آن تا پارس آباد مغان اشاره کرد.

اگر روند اختصاص بودجه و منابع مالی به عنوان اصلی‌ترین گلوگاه این پروژه مهم ریلی استان تسریع شود انتظار می‌رود طی یکی دو سال آینده بخش‌های باقی مانده این پروژه اجرا شده و مطالبه چندین ساله مردم اردبیل در داشتن راه آهن محقق شود. گذشته از این پروژه مهم ریلی آبگیری سد عمارت در شمال استان، بهره برداری از ۵۰ کیلومتر بزرگراه، و تکمیل بخش‌هایی از شبکه‌های پایاب سد خداآفرین امسال در صورت تامین منابع به بهره برداری خواهند رسید.

پیشرفت ۹۶ درصدی سد عمارت؛ چشم انداز تامین آب پایدار برای دشت مغان

اقتصاد استان اردبیل عمدتا مبتنی بر کشاورزی است. این استان ظرفیت‌های بی‌نظیری در بخش کشاورزی دارد و می‌تواند علاوه بر نیازهای استان، بخش مهمی از نیاز کشور را هم تامین کرده و نقش مهمی در ارتقای امنیت غذایی کشور ایفا کند. این امر البته مستلزم شرایطی است که مهمترین آن تامین مطمئن آب مورد نیاز اراضی کشاورزی استان با احداث مخازن و سدها در استان، تکمیل شبکه‌های پایاب سدها و استفاده از آبیاری مدرن در بخش کشاورزی است.

در این زمینه طی سال‌های اخیر اقدامات مهمی آغاز شده که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این طرح‌ها به سرانجام برسد. یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه احداث سد عمارت بعنوان بزرگترین سد خاکی و مهم‌ترین سد استان اردبیل است که در احداث آن توسعه و بهبود اراضی منطقه، تامین آب شرب، تامین نیاز زیست‌محیطی و پایداری جریان رودخانه، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت، رونق کسب و کار با توسعه باغ و زمین‌های کشاورزی، ساماندهی و اسکان عشایر، افزایش تولیدات کشاورزی و دامی و ایجاد صنایع وابسته مدنظر بوده است.

سد عمارت در شهرستان انگوت

سد عمارت در شهرستان انگوت، در ۱۰۰ کیلومتری مشگین‌شهر و ۱۵۰ کیلومتری شهرستان اردبیل واقع شده‌ است، این سد با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون مترمکعب از نظر حجمی بزرگترین سد استان اردبیل است. با بهره‌برداری از این سد امکان آبیاری حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های انگوت و گرمی فراهم شده و از خروج منابع آبی کشور از مرزها جلوگیری می‌شود. ارتفاع این سد از بستر رودخانه ۸۲ متر، طول تاج آن ۳۱۵ متر، عرض تاج آن ۱۲ متر، حجم مفید ذخیره آب آن ۱۵۷ میلیون متر مکعب وحجم کل ذخیره آن ۱۸۲ میلیون مترمکعب است.

یکی از مسائل مهم در تکمیل این سد، تملک اراضی واقع در مخزن سد و جابجایی و ساخت مسکن برای اهالی این محدوده بود که در این زمینه در سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان اردبیل اعتبار لازم جهت تملک اراضی منطقه سد عمارت و یک هزار و ۵۰۰ میلیون ریال در راستای جابجایی و ساخت مسکن برای اهالی ساکن محدوده سد عمارت اختصاص یافت.

در ماه‌های اخیر با اقدامات شبانه‌روزی دستگاه‌های اجرایی دو استان اردبیل و آذربایجان‌شرقی در حوزه آب منطقه‌ای، فرمانداران و دیگر بخش‌های اجرایی، مسائل اجتماعی و تملک اراضی در حال رفع است و انتظار می‌رود با تامین منابع این سد طی سال جاری به مرحله آبگیری برسد.

بر اساس اظهارات حیدری اناری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل، با بهره‌برداری از این سد ۱۵ میلیون متر مکعب آب برای شرب، ۷۵ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۲۸ میلیون متر مکعب نیز برای امور زیست محیطی اختصاص خواهد یافت.

استاندار اردبیل هم ۲۱ فروردین ماه امسال در جریان بازدید از این سد ضمن قدردانی از تلاش‌های شرکت آب منطقه ای اردبیل در تکمیل احداث سد عمارت، از فرمانداران شهرستانهای هوراند و انگوت خواستار کمک به حل معارض واقع در مخزن سد به منظور آبگیری سد شد.

سید حامد عاملی با اشاره به ظرفیت‌های بالای بخش کشاورزی منطقه تصریح کرد: با آبگیری سد مخزنی عمارت بخش قابل توجهی از کمبود منابع آب در بخش‌های مختلف در منطقه حل خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل هم در این بازدید با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت احداث سد مخزنی عمارت اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای اردبیل تمامی تلاش‌های خود را بکار بسته تا با حل موانع، سد را در ماه‌های آتی آبگیری نماید.

حیدری اناری افزود: سد مخزنی عمارت حدود ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می‌کنیم برخی اقدامات باقیمانده سد را در ماه‌های آتی تکمیل نماییم.

بهره برداری از ۵۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی

با این حال و گذشته از این پروژه مهم ریلی بعنوان یک پروژه ملی و حتی بین المللی، در استان اردبیل در بخش جاده‌ای و بزرگراهی هم اتفاقات مثبتی در حال رخ دادن است به طوری که احتمالا تا همین چند روز آینده حدود ۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

محبوب حیدری مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل در این خصوص در گفت و گویی اظهار کرد: از محل سفر رئیس جمهور ۶۸۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی، زیربنایی و زیرساختی در استان اردبیل اختصاص یافته که از این رقم ۳۶۵ میلیارد تومان سهم بخش راه و شهرسازی بوده است.

در حال حاضر پروژه‌های بزرگراهی مهمی مانند اردبیل- سرچم، اردبیل – آستارا، اردبیل- مشگین‌شهر، پارس‌آباد- سه راهی مشگین، سه راهی صحرا- رضی- امیرکندی، گرمی- بیله‌سوار، کلور – درام در سطح استان فعال است و آن طور که حیدری گفته تا آخر اردیبهشت ماه ۵۰ کیلومتر بزرگراه آماده افتتاح با نصب گاردریل و علایم راهنمایی و رانندگی و ایمنی در استان به بهره‌برداری رسیده و در فصل کاری آینده نیز ۵۰ کیلومتر مابقی توسعه بزرگراه‌ها آماده بهره‌برداری خواهد شد.

حیدری با بیان اینکه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع برای توسعه بزرگراه‌های استان نیاز است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پنج سال آینده در مجموع ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه با هدف ایمن سازی راه‌های اصلی در استان اردبیل احداث می‌شود.

پیشرفت ۹۶درصدی سد عمارت/ چشم‌انداز تامین پایدار آب برای دشت مغان

تکمیل ناحیه دوم پایاب سد خداآفرین

یکی دیگر از طرح‌های زیرساختی عمرانی و کشاورزی استان اردبیل تکمیل طرح پایاب سد خداآفرین است که در صورت تامین منابع انتظار می‌رود امسال بخشی از آن به مرحله بهره‌برداری برسد. به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، با بهره‌برداری از شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان بیش از ۸۰۰ هزار تن به حجم تولیدات کشاورزی استان اردبیل افزوده شده و افزون بر ۳۰ هزار میلیارد ریال ارزش افزوده در استان تولید می‌شود.

تاکنون ناحیه عمرانی اول با ۱۳ ایستگاه پمپاژ و وسعت پنج هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده و قسمتی از ناحیه دوم شبکه خداآفرین با احداث یک ایستگاه پمپاژ پنج مترمکعبی و انتقال آب از کانال مغان تکمیل شده است.

جبرائیل رمضانی معاون طرح توسعه آب منطقه ای استان اردبیل در خصوص آخرین میزان پیشرفت ناحیه دوم گفت: ناحیه عمرانی دوم ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار شامل شش واحد پیشرفت فزیکی ۷۰ درصد است و تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

به گفته وی از این شش واحد واحد اول به اتمام رسیده است و واحدهای دوم سوم و ششم تا پایان سال تکمیل می‌شود. همچنین واحدهای چهارم و پنجم هم در حال اتمام است.

معاون طرح توسعه آب منطقه ای استان اردبیل با بیان اینکه برای تکمیل این واحدها ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است، اظهار کرد: تاکنون برای این بخش ۳۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

علاوه بر این بخشی از خلیل‌لو در سطح یکهزار و ۲۷ هکتار عملیاتی شده است. سه هزار و ۳۴۹ هکتار به صورت کلاسیک ثابت، ۱۰۷ هکتار به صورت سنترپیوت و ۸۱۴ هکتار هم به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.

ناحیه عمرانی سه و چهار نیز ۱۰ هزار و ۴۲۹ هکتار پیش بینی شده که ۹ هزار و ۲۲۴ هکتار به صورت کلاسیک ثابت و ۹۰۷ هکتار به صورت سنترپیوت و ۲۹۸ هکتار آن به صورت اسپری بوم خواهد بود.

سیفون دره‌رود شاهرگ اصلی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین

علاوه بر این، سیفون دره‌رود به عنوان شاهرگ اصلی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین با ۷۶درصد پیشرفت در حال اجراست. این سیفون با ظرفیت ۶۰ مترمکعب بر ثانیه دارای ۵ رشته لوله فولادی به قطر ۲۸۰۰میلی‌متر و هر رشته بیش از ۲ کیلومتر است.

عملیات لوله‌گذاری ۲ ‌رشته در این بخش از طرح به اتمام رسیده و در حال انجام کارهای تکمیلی است تا به محض انتقال آب از سد خداآفرین امکان عبور و انتقال آب به شبکه خداآفرین در محدوده استان اردبیل مهیا شود. تکمیل سه رشته دیگر نیز پس از تامین لوله‌های باقیمانده صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل طی هفته های اخیر و در جریان بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی و جمعی از مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی از شبکه پایاب سد خداآفرین ۱۰هزار هکتار از اراضی واقع در پایاب سد خداآفرین با ایجاد شبکه فرعی آبیاری و زهکشی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

نادر تقی زاده در جریان بازدید مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از طرح آبیاری شبکه پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان گفت: این پروژه ۴۳ هزار و ۴۳۵ هکتار از اراضی دیم دشت مغان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اجرای پروژه شبکه فرعی آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین در دشت مغان در قالب پنج ناحیه عمرانی بیان کرد: این طرح با سیستم آبیاری قطره‌ای و سیستم سنترپیوت(سامانه دوار مرکزی) اجرا شده و در جریان آن یک هزار و ۲۲۴ دستگاه سنترپیوت خریداری و نصب شده است.

هزینه ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای شبکه فرعی آبیاری پایاب سد خداآفرین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به هزینه ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای شبکه فرعی آبیاری پایاب سد خداآفرین در دشت مغان گفت: با بهره‌برداری کامل از این طرح ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

تقی‌زاده همچنین از واگذاری ۱۱ هزار و ۷۶۲ هکتار از این اراضی به بهره برداران کشاورزی در قالب ۶۸ تشکل تعاونی بهره‌برداران خبر داد و اضافه کرد: تکمیل این طرح منوط به تامین آب از طرف شرکت آب منطقه ای استان است.

وی ادامه داد: در صورت تامین آب مورد نیاز و نیز تامین ۱۵هزار میلیارد ریال اعتبار این طرح تکمیل شده و به بهره برداری کامل ‌می‌رسد.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=61238

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});