• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

حذف ارز ترجیحی مهمترین رویداد تأثیرگذار بازارها در هفته سوم اردیبهشت

  • کد خبر : 62366
  • 25 اردیبهشت 1401 - 11:45
حذف ارز ترجیحی مهمترین رویداد تأثیرگذار بازارها در هفته سوم اردیبهشت
یاز اکو - در هفته‌ای که گذشت شاخص ارزی روند افزایشی چشمگیری را تجربه کرد. همچنین بازار سهام هفته گذشته را با رشد ۲/۳ درصدی پشت سر گذاشت و با وجود افت‌‌های مقطعی در اواسط هفته، شاخص کل جایگاه خود را در بالای سطح ۱/۵ میلیون واحد برای دومین هفته متوالی تثبیت کرد.

یازاکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار دلار/ دلار در پایان هفته گذشته به ۳۰ هزارتومان رسید

به گزارش یازاکو به نقل از دنیای اقتصاد، در هفته‌ای که گذشت شاخص ارزی روند افزایشی چشمگیری را تجربه کرد. در روز‌های ابتدایی هفته هر برگ اسکناس دلار در میانه‌های کانال قیمتی ۲۸ هزار تومانی به فروش می‌رسید. در روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت اما دلار در گامی بلند و ۵۷۰ تومانی وارد کانال ۲۹ هزار تومانی شده و به رقم ۲۹ هزار و ۱۲۰ تومان رسید. روند افزایشی نرخ دلار در روز‌های پایانی هفته گذشته شدت گرفت به صورتی که در روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه اسکناس دلار در مجموع افزایش قیمتی هزار تومانی را تجربه کرد.

بازار سهام/ داغ‌شدن بحث ارز ترجیحی

بازار سهام هفته گذشته را با رشد ۲/۳ درصدی پشت سر گذاشت و با وجود افت‌‌های مقطعی در اواسط هفته، شاخص کل جایگاه خود را در بالای سطح ۱/۵ میلیون واحد برای دومین هفته متوالی تثبیت کرد. به‌طوری که دماسنج اصلی تالار شیشه‌‌ای کار خود را در ارتفاع یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد به پایان رساند. با این حال حقیقی‌‌های بازار نتوانستند خالص خریدی مثبت به ثبت برسانند. به عقیده برخی از کارشناسان این بازار پیش‌‌بینی می‌شود بورس تهران هفته پرنوسانی را به دلیل داغ شدن مجدد مسائل غیراقتصادی همچون از سرگیری مذاکرات و اثرات آزادسازی قیمت‌‌ها و افزایش احتمالی نرخ دلار داشته باشد. همچنین انتشار گزارش‌های سالانه شرکت‌‌ها به همراه چشم‌انداز تورمی که در کشور ایجاد شده نیز می‌تواند در سرعت تغییرات مثبت شاخص موثر باشد و باعث افزایش تقاضا در بازار شود.

بازار سکه/ روند صعودی سکه در پی افزایش نرخ دلاربازار

طلا و سکه هفته گذشته در پی روند صعودی نرخ دلار در بازار آزاد، رشد قیمت قابل‌توجهی را شاهد بود. به‌طوری که سکه امامی طی معاملات هفته اخیر با رشد قیمتی بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان موقعیت خود را از سطح ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تا قیمت ۱۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان تغییر داد. به‌این ترتیب این فلز گران‌بها با رشد بیش از ۱۰/۵ درصد هفته را به پایان رساند. گفتنی است که افت‌وخیزهای مکرر قیمت طلا در بازار جهانی باعث شد شدت رشد بهای سکه یاد شده تا حدودی گرفته شود. برخی کارشناسان بر این باورند که سکه پس از این رشد، چند روزی استراحت کند و تغییرات محدودی داشته باشد. برخی دیگر معتقدند بازار سکه با تزریق مجدد اخبار مثبت از روند مذاکرات به بازار ارز و ایجاد تمایلات نزولی برای دلار، نزولی شود.

بازار طلای جهانی/ افت قیمت در چهارمین هفته متوالی

روز جمعه افت تقاضا برای طلا تحت تأثیر عملکرد قوی شاخص دلار و قرار گرفتن این شاخص در بالاترین حد از دو دهه اخیر خود باعث شد تا طلا در بازار جهانی نزدیک به پایین‌‌ترین سطح سه ماهه خود در نوسان باشد و در مسیر ثبت چهارمین سقوط هفتگی متوالی خود قرار بگیرد. همچنین این نگرانی وجود داشت که اقدامات فدرال رزرو ایالات متحده برای مهار فشارهای تورمی باعث کاهش رشد اقتصاد جهانی شود و جذابیت این ارز را افزایش خواهد داد. لذا معاملات با احتیاط بیشتری دنبال می‌شد. بر این اساس هر اونس طلا به قیمت ۱۸۱۸ دلار و ۵۸ سنت مورد معامله قرار گرفت. این فلز گران‌بها تاکنون حدود بیش از ۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است و با عملکرد هفتگی منفی، بیشترین کاهش در دو ماه گذشته را به ثبت رساند.

بازار اوراق مسکن/ رشد قیمت‌ها در بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن هفته گذشته را تماماً بر مدار صعود پشت سر گذاشت. به‌طوری که عمده این اوراق تسهیلات بانکی جایگاه خود را از محدوده ۱۰۰ هزار تومان به بالای ۱۲۰ هزار تومان رساند. بر این اساس تسه ۹۹۱۲ نیز با عملکرد مثبت هفتگی بیش از ۱۶ درصد توانست کار خود را در آخرین روز معاملات در سطح ۱۲۳ هزار و ۵۵۶ تومان به پایان برساند. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که طولانی شدن تنفس مذاکرات هسته‌‌ای یکی از عواملی است که در ایجاد انتظارات تورمی در بازار مسکن از ابتدای سال جدید تاکنون نقش مهمی داشته است. همچنین گفته می‌شود در صورتی که این انتظارات منفی در بازار ادامه‌‌دار باشد، تبعات آن به شکل افزایش قیمت پیشنهادی فروش و پیش‌‌فروش واحدهای نوساز یا در حال ساخت در بازار مسکن طی ماه‌های آینده دیده خواهد شد.

بازار نفت/ افزایش قیمت نفت متأثر از انتظارات تورمی جهانی

قیمت شاخص‌‌های نفتی در روز جمعه پس از نوسانات کاهشی روزهای قبل افزایش یافت. این رشد قیمت به دلیل وجود برخی نگرانی‌‌ها درباره تورم جهانی و همچنین قرنطینه‌های سخت در چین برای شیوع ویروس کرونا که رشد جهانی را کاهش می‌دهد تا حدودی مجددا بر تقاضا تاثیر گذاشت. علاوه بر این کاهش عرضه سوخت از روسیه در اثر برخی ممنوعیت‌‌های اروپا این نگرانی‌‌ها را تا حدود زیادی خنثی کرد و باعث شد تا طلای سیاه در روز گذشته سبزپوش شود و به سمت سومین رشد متوالی هفتگی حرکت کند. بر این اساس هر بشکه نفت خام برنت به قیمت ۱۰۹ دلار و ۲۷ سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز به قیمت ۱۰۸ دلار معامله شد. به‌این‌ترتیب گفته می‌شود بازار همچنان به دلیل چشم‌انداز ممنوعیت اتحادیه اروپا برای کاهش عرضه نفت روسیه و نگرانی‌‌های کاهش تقاضای جهانی تحت فشار است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=62366

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});