• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3

انتقاد نماینده تبریز در مجلس به شیوه اجرای اصلاح نظام یارانه‌ها

  • کد خبر : 62992
  • 29 اردیبهشت 1401 - 10:00
انتقاد نماینده تبریز در مجلس به شیوه اجرای اصلاح نظام یارانه‌ها
یاز اکو - نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: مناقشه ای بر سر چرایی جراحی اقتصادی دولت سیزدهم نیست، اما در شیوه اجرا و چگونگی آن نقد جدی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، احمد علیرضا بیگی در نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مدتی است که کشور در التهاب اقتصادی به سر می‌برد و نمایندگان مردم هم فریاد و فغان مردم از گرانی لجام گسیخته را از این تریبون منعکس می کنند، ولی آیا بازتاب قرار دادن فریاد مردم به تنهایی کافی است؟

وی با بیان این‌که «همگی قبول داریم اصلاح نظام یارانه ها و نظام ارزی کشور یک ضرورت اجتناب ناپذیر است»، گفت: برای این مهم سه تجربه اجرایی در کشور وجود دارد. یکی به هنگام دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی تحت عنوان سیاست تعدیل اقتصادی بود. تجربه دوم برنامه تحول اقتصادی دولت احمدی نژاد بود که با تعیین جایگزین و جبران مناسب ۴۵ دلاری برای هر نفر با اقناع ملی و برانگیختن حس مشارکت مردم، گام نخست در بازگرداندن ثروت مردم به مردم محسوب می شد و ابعاد گسترده آن، این برنامه را به صورت مشخص در تاریخ ثبت کرده است. تجربه سوم هم افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ بود که نتیجه‌ای جز تورم به دلیل افزایش پایه پولی، کندی رشد اقتصادی به دلیل اختلال در زنجیره تامین و توزیع، بی عدالتی و فساد به دلیل رانت و عدم شفافیت نداشت.

در شیوه اجرا و چگونگی جراحی اقتصادی نقد جدی وجود دارد

علیرضا بیگی با بیان این‌که« اکنون برنامه دولت سیزدهم که از آن به عنوان جراحی اقتصادی یاد می شود در حال اجرا ست و مناقشه بر سر چرایی آن نیست اما در شیوه اجرا و چگونگی آن نقد جدی وجود دارد» ابراز عقیده کرد: به طور مشخص سردرگمی و رویکرد آزمایش و خطا سبب نارضایتی عمومی شده و این نگرش که یارانه باید به نیازمندان پرداخت شود دنباله همان نگرش باطل لیبرال ها است که پرداخت یارانه ها را صدقه می پنداشتند. باید بدانیم این حقوق مردم است که باید بی منت به آن‌ها پرداخت شود و حتی کوپن الکترونیک نیز خطا است و باید به حق انتخاب مردم احترام گذاشت و اجازه داد مردم خودشان مدیریت اقتصادی خانوار را انجام دهند.

نماینده مردم تبریز با اشاره به حذف ۶ میلیون نفر از یارانه بگیران همزمان با اجرای اصلاح نظام ارزی گفت: این اقدام سبب پریشانی و نارضایتی مردم شده است و موکول کردن برخی تصمیمات به آینده حکایت از عدم دقت و تسلط مجریان بر امر دارد؛ لذا درخواست مشخص این است که به جای گره زدن معیشت مردم و بودجه خانوار به مطالعات ناقص، از تجارب گذشته درس بگیریم و بدانیم پرداخت همسان یارانه به همگان به جز مواردی که خود اعلام انصراف می کنند، ضروری است.

نباید کسری بودجه دولت با فشار بر مردم برطرف شود

علیرضابیگی خطاب به دولتمردان تاکید کرد: به جای اینکه از مازاد منابع اجرای طرح در اندیشه جبران کسری های قابل مدیریت خود باشند، به سفره مردم بیاندیشند چرا که بنا نیست کسری بودجه دولت با فشار بر مردم برطرف شود. رفع کسری بودجه را باید در تغییر شیوه حکمرانی و سپردن کار مردم به مردم جست وجو کرد.

وی با اشاره به دغدغه دیگر که مدیریت بازار سرمایه است، عنوان کرد: یکی از خسارت های کلان در دولت روحانی که اعتماد مردم را به آتش کشید، حبابی سازی بورس به نفع سوداگران عمده بازار سرمایه و تامین هزینه های ریخت و پاش دولت از این محل بود که هزینه آن را مردم کوچه و بازار پرداخت کردند. مردم انتظار داشتند مجلس شورای اسلامی دولت روحانی را به خاطر این کار مورد بازخواست قرار داده و حقایق را بر آنها آشکار کند، اما نتوانستیم رئیس دولت دوازدهم را در مجلس مورد سوال و جواب قرار دهیم تا مردم باور کنند فریادرسی وجود دارد. همکاران به خاطر دارند که ما وزیر اقتصاد دولت روحانی را به دلیل عدم رعایت مقررات در انتصاب رئیس سازمان بورس روانه قوه قضائیه کردیم، ولی برای احقاق حق مردم مالباخته اقدامی صورت نگرفت.

وی در پایان با بیان اینکه خروج دولت از تصدی گری در حوزه اقتصاد و بازگرداندن ثروت مردم به مردم در چارچوب سیاست های کلی اصل ۴۴ که اخیرا نیز مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند باید وجهه همت مجلس و دولت قرار گیرد، گفت: انتظار می رود تیم اقتصادی دولت با استفاده از فرصت یک ساله ای که با تاخیر در ارائه برنامه هفتم اقتصادی برای دولت آقای رئیسی فراهم شده، خودشان را پیدا کنند و بدانند که باید در قامت سیاستگذارانی راسخ و مستحکم طرح اصلاحات اقتصادی را با تکیه بر اصل بازگرداندن ثروت مردم به مردم تدوین و به مجلس ارائه کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=62992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});