• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
3

افزایش ۲۰ درصدی حجم بار ترانزیتی ایران و آذربایجان

  • کد خبر : 62988
  • 29 اردیبهشت 1401 - 9:45
افزایش ۲۰ درصدی حجم بار ترانزیتی ایران و آذربایجان
یاز اکو - معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان گفت: در سه ماه اول سال میلادی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حجم بار ترانزیتی بین تهران و باکو ۲۰ درصد افزایش را ثبت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی با «شاهین مصطفی یف» معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در سالن جلسات ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی مذاکره و گفتگو کرد.

«شاهین مصطفی یف» در حاشیه این دیدار درباره اینکه آیا عوارض ورود کامیون‌های ایرانی به آذربایجان در راستای توسعه ترانزیت و روابط حمل‌ونقلی دو کشور کاهش خواهد یافت، گفت: روسای گمرک هر دو کشور در یک هفته گذشته در این باره مذاکره داشتند و اقدامات لازم که منجر به کاهش هزینه‌های کامیونداران ایرانی شود، در حال انجام و پیگیری است.

دیدار با وزرای راه و شهرسازی، نفت و امورخارجه ایران

مصطفی یف همچنین با اشاره به مذاکرات امروز با وزیر راه و شهرسازی کشورمان، گفت: اعضای هیات ما از وزارتخانه‌های گوناگون و سازمان‌های دولتی جمهوری آذربایجان هستند که اولین جلسه را در ایران با وزارت راه و شهرسازی برگزار کردیم و سپس با وزرای نفت و امورخارجه دیدار خواهیم داشت.

وی گفت: موضوعات همکاری بین دو کشور متنوع و شامل تجارت، نفت و گاز تا حمل‌ونقل و ترانزیت است، اما ترانزیت و حمل‌ونقل اولویت همکاری بین دو کشور است و همکاری‌های موفقیت‌آمیزی در این زمینه داشتیم.

مصطفی یف گفت: در سه ماه اول سال جدید میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش حجم بار ترانزیتی بین دو کشور داشتیم. ما ظرفیت بسیار زیادی برای این بخش از همکاری قائل هستیم و امیدواریم با کمک وزیر راه و شهرسازی ایران بتوانیم این ظرفیت را شکوفا کنیم.

معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان گفت: در سفر آقای قاسمی به باکو برای برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک، یک یادداشت تفاهم امضا شد.

وی توضیح داد: بر اساس این یادداشت تفاهم جمهوری آذربایجان به‌واسطه اراضی ایران به استان اقتصادی نخجوان متصل می‌شود، این اتصال هم به‌صورت حمل‌ونقلی و هم انرژی انجام خواهد شد و پل ریلی، جاده‌ای و خطوط انرژی در این منطقه مستقر می‌شود.

ساخت پل‌های جاده‌ای و اتومبیل‌رو میان دو کشور

مصطفی یف اضافه کرد: امروز با همتای ایرانی خود ساخت پل‌های جاده‌ای و اتومبیل‌رو مورد مذاکره قرار گرفت و بحث فنی و تامین مالی حول این پروژه را مورد بررسی داده شد و هر بر این نظر هم هستیم که می‌توانیم تا یک سال آینده پل جاده‌ای و اتومبیل‌رو را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان ادامه داد: در بخش حمل‌ونقل ریلی هم کارگروه فنی تشکیل و اتصال شبکه‌های ریلی در کارگروه ویژه تشکیل شده است.

وی بیان کرد: بر این باوریم که همه این پروژه‌ها ثمره و برکات زیادی برای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هم در بخش انرژی و اقتصادی دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=62988

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});