• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
1
مطالبات مردم تبریز از رئیس جمهور؛

متروی تبریز، آرزویی به قدمت ۳ دهه/ تکمیل پروژه در گرو تخصیص اعتبارات دولتی

  • کد خبر : 64854
  • 10 خرداد 1401 - 20:30
متروی تبریز، آرزویی به قدمت ۳ دهه/ تکمیل پروژه در گرو تخصیص اعتبارات دولتی
یازاکو - با گذشت سه دهه از آغاز احداث متروی تبریز، خط یک آن ۹۵ درصد و خط دو آن ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد که انتظار می‌رود، رئیس جمهور در سفر خود به آذربایجان‌شرقی دستورات لازم را برای تخصیص اعتبار ویژه‌ای در جهت تکمیل سریع این پروژه صادر کند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایسنا، تکمیل قطار شهری عوایدی چون کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در انرژی، کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، کاهش سوانح و تصادفات شهری، ارتقای شاخص سلامت در خانوارهای شهری، آزادسازی اراضی شهری از برخی کاربری های غیرمتجانس، امکان ذخیره سازی اراضی شهری به دلیل قرارگیری سیستم در زیر زمین و سهولت دسترسی به خدمات و امکانات شهری را به همراه دارد.

اما با این حال در دهه‌های گذشته، مدیریت کلان کشور عزم خود را برای تحقق این مطالبه دیرین جزم نکرده و فقط بخش کوچکی از قطار شهری تبریز در حال ارائه خدمات به شهروندان است.

عملیات احداث خط یک قطار شهری تبریز از سال ۱۳۸۰ شروع شده و تاکنون ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اعتبار هزینه شده برای این خط ۳۰۰۹ میلیاردتومان است.

در سال ۱۴۰۱، دولت ۳۰میلیاردتومان برای خط یک مترو تبریز کنار گذاشته است در حالی که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن، ۱۱۷۵میلیاردتومان است. ۵۰درصد این مبلع قرار است توسط دولت و مابقی توسط شهرداری تبریز تامین شود.

برای تکمیل خط یک قطار شهری لازم است که تکمیل و نصب تجهیزات فاز دوم خط یک به طول ۵.۸ کیلومتر مشتمل بر شش ایستگاه و رفع نواقص ایستگاهها و تکمیل نصب تجهیزات فاز سوم خط یک به طول ۵.۸ کیلومتر مشتمل بر شش ایستگاه و یک پایانه انجام شود.

خط دو متروی تبریز، دومین پروژه فعال حوزه قطار شهری تبریز است که عملیات احداث آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و تاکنون ۱۵۴۰میلیارد تومان اعتبار برای آن صرف شده و ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این خط ۱۴۰۸۵ میلیارد است.

اجرای فاز اول خط دو به طول ۱۰ کیلومتر مشتمل بر هشت ایستگاه و یک پایانه با ۲۷درصد پیشرفت فیزیکی، اجرای فاز دوم خط دو به طول ۷.۶ کیلومتر مشتمل بر هشت ایستگاه با ۱۸درصد پیشرفت فیزیکی و اجرای فاز سوم خط دو به طول ۴.۸ کیلومتر مشتمل بر چهار ایستگاه و یک پارکینگ با پنج درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون انجام شده است.

پیگیری اعتبارات دولتی برای خط دو قطار شهری از سوی نمایندگان مجلس در سفر رئیس جمهور

جذب اعتبارات دولتی و فاینانس خارجی برای قطار شهری تبریز یکی از مهمترین مطالبات آذربایجان‌ شرقی از رئیس جمهور است که با تخصیص این اعتبارات گره از کار متروی تبریز گشوده خواهد شد. 

روح‌الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی از پیگیری فاینانس خط دو متروی تبریز و جذب ۷۰۰ میلیارد تومان برای خط یک مترو در سال گذشته خبر داد.

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز یکی از مهمترین مطالبات مردم تبریز از رییس جمهور را پیگیری اعتبارات خط دو متروی تبریز معرفی کرد.

محمدحسین فرهنگی، دیگر نماینده تبریز نیز از آمادگی پیگیری مطالبات شورای‌شهر و شهردار تبریز خبر داد.

متروی تبریز مهمترین مطالبه شهردار و شورای شهر از رئیس جمهور

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز درباره تکمیل خط یک و دو قطار شهری تبریز، می‌گوید: هرچند شهرداری تبریز تمام توان خود را در سالیان گذشته برای پیشبرد پروژه مترو تبریز به کار گرفته، اما واقعیت این است که بودجه شهرداری تبریز نمی‌تواند به تنهایی در تامین اعتبار مترو موثر باشد.

او ادامه می‌دهد: بر همین اساس لازم است دولت نیز به شکل جدی به این موضوع ورود کرده و اعتبار مناسبی در نظر بگیرد.

او یادآور می‌شود: متاسفانه در گذشته دولت همکاری چشمگیری در پروژه قطار شهری تبریز نداشته و امید می‌رود در آینده شاهد جبران زمان از دست رفته برای تکمیل خط یک و دو باشیم.

شهرام دبیری، عضو شورای شهر تبریز در این باره، می‌گوید: باید به صورت متمرکز موضوع فاینانس خط دو مترو را مطالبه کنیم که ۴۳۰ میلیون دلار است و با اختصاص آن، دو الی سه سال آتی می‌توان خط دو متروی تبریز را تکمیل کرد.

آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان پنجشنبه هفته جاری به آذربایجان شرقی سفر می‌کند. انتظار می‌رود مترو جزو مهم ترین مطالبات مسئولان استانی از هیات دولت باشد و بتوان بودجه مناسبی برای پیشبرد آن کسب کرد.

با تخصیص‌های بودجه فعلی دولت برای مترو تبریز، نمی‌توان در کوتاه مدت شاهد رشد و پیشرفت قابل توجه آن بود. برای مثال حتی اگر در نظر بگیریم دولت قرار است نصف اعتبار مورد نیاز خط یک را متحمل شود، با این میزان تخصیص سالانه، احتمالا تکمیل خط یک مترو تبریز ۲۰ سال به طول انجامد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=64854

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});