• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5
با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ 

موزه هنر مکتب تبریز افتتاح شد/ تبریز، هویت و شناسنامه ایران است

  • کد خبر : 65111
  • 12 خرداد 1401 - 10:15
موزه هنر مکتب تبریز افتتاح شد/ تبریز، هویت و شناسنامه ایران است
یاز اکو- موزه هنر مکتب تبریز با حضور عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خانه حریری تبریز افتتاح شد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم افتتاح موزه مکتب هنر تبریز تاکید کرد: بدون تردید تبریز، هویت و شناسنامه ایران است و مایه وحدت و انسجام ملی است.

ضرغامی با تاکید بر اینکه موزه ها بر خلاف تصور عموم نباید حالت ایستایی و توقف داشته باشند، گفت: موزه ها علاوه بر این که آثار قدیمی و باستانی را به نمایش می گذارند باید در قدم بعدی مکانی برای حرکت های سالم فرهنگی باشند.

 وی با اشاره به اینکه خوشبختانه امکانات خوبی در رابطه با موزه ها در کشور فراهم شده است، گفت: هنوز آن طور که باید و شاید نتوانستیم ارزش های خود را در موزه ها به نمایش بگذاریم به طوری که ده برابر آثاری که در موزه های کشور هست در مخازن نگهداری می‌شود، بنابراین افتتاح هر موزه ارزش ویژه ای دارد.

ضرغامی در ادامه با اشاره به این که محل موزه مکتب هنر تبریز بنای قدیمی مربوط به دوره قاجار است گفت: تملک یک بنا یا خانه قدیمی می شود شاید در یک کلمه خلاصه شود اما خریداری، تملک و مرمت بناهای تاریخی بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است.

وی با بیان اینکه موزه آثار هنری مکتب تبریز که شامل خوشنویسی و نگارگری است با سلیقه خوب و انتخاب آثار برجسته چیدمان شده است، اضافه کرد: علیرغم اینکه آثار ارزشمندی در این موضوع با کیفیت بالا به نمایش گذاشته شده‌اند اما هیچ یک نسخه های اصلی نیستند و من در اینجا قول می دهم تا نسخه های اصیل و اصلی ارزشمندی را به این موضوع انتقال دهم.

وی از اندیشمندان نخبگان و صاحب نظران خواست از فرصت موزه برای بیان حرف ها و سخن های خوب استفاده کنند.

گفتنی است، مکتب هنری تبریز در اواخر سده هفتم هجری در دربار ایلخانان مغول، به خصوص در رَبع رشیدی تبریز پایه‌گذاری شد و طی این دوره تبریز از مراکز اصلی کتاب‌آرایی در خاورمیانه محسوب می شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=65111

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});