• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

این جلبک‌ها برق مورد نیاز یک کامپیوتر را تامین می‌کنند

  • کد خبر : 66144
  • 21 خرداد 1401 - 18:00
این جلبک‌ها برق مورد نیاز یک کامپیوتر را تامین می‌کنند
یاز اکو - فتوسنتز یک نوع جلبک خاص و تولید برق با کمک الکترودهای آلومینیومی توانست یک ریزپردازنده را به مدت بیش از شش ماه تغذیه کند!

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ که در مجله Energy & Environmental Science منتشر شده است نشان می‌دهد که جلبک‌ها یک منبع انرژی بالقوه و پایدار هستند.

آن طور که brightly گزارش داده، طبق این تحقیقات، یکی از مسائل زیست‌محیطی پیشرو، اتکای شدید به سوخت‌های فسیلی است که منجر به انتشار مقادیر زیادی گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

خوشبختانه، ما شاهد ظهور فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید هستیم. این نوآوری‌ها به ما کمک می‌کنند از تکیه بر منابع انرژی سنتی و ناپایدار دور شویم. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری در حال ساخت یک زیرساخت سازگار با محیط زیست و تجدیدپذیر هستند تا وابستگی خود را به انرژِ‌های تجدی ناپذیر کاهش دهند.

ما پیش از این شاهد نوآوری‌هایی در انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی آبی و غیره بوده‌ایم. اکنون، محققان با استفاده از میکروارگانیسم‌های فتوسنتزی – که جلبک‌ها نامیده می‌شوند، یک «سیستم بهره‌برداری از انرژی بیوفتوولتائیک» ایجاد کردند.

سیانوباکتری که به عنوان جلبک سبز آبی نیز شناخته می‌شود، یک میکروارگانیسم فتوسنتزی است. فتوسنتز این جلبک (در صورت برخورد با نور خورشید) با الکترودهای آلومینیومی به انرژی قابل استفاده تبدیل شد. این فرآیند توانست یک ریزپردازنده را به مدت بیش از شش ماه تغذیه کند!

هدف محققین از انتخاب آلومینیوم این بود که این فلز یکی از فراوان‌ترین فلزات زمین است. کل سیستم از مواد ارزان قیمت و قابل بازیافت ساخته شد.

طبق مطالعه دانشگاه کمبریج، این فناوری به ویژه در موقعیت‌های خارج از شبکه یا مکان‌های دور که منابع انرژی الکتریکی کمیاب هستند مفید است.

جلبک‌ها جایگزین باتری می‌شوند

محققان امیدوارند که این فناوری بتواند به اندازه کافی موثر باشد تا باتری‌هایی را جایگزین کند.  در حال حاضر انرژی اینترنت اشیا (IoT) را تامین می‌کند، که مسئول تبادل اطلاعات دیجیتالی محصولات متصل به اینترنت است که در اطراف ما در زندگی روزمره وجود دارد و به سرعت در حال رشد است.

اینترنت اشیا با باتری‌های لیتیوم یونی تغذیه می‌شود که از مواد برداشت‌شده مانند فلزات گرانبها ساخته شده است. با این حال، محققان می‌گویند که تامین انرژی این سیستم بزرگ – که تریلیون‌ها دستگاه اینترنت اشیا را تامین می‌کند – با استفاده از باتری‌های لیتیوم یون غیرعملی و ناپایدار است.

نتایج همچنین در مورد اجرای فناوری زیست فتوولتائیک جدید آند آلومینیومی برای تامین انرژی الکترونیک کوچک در آینده خوش بین هستند. این موضوع می‌تواند یک پیروزی بزرگ برای محیط‌زیست باشد.

با این حال، این فناوری تا به امروز قدرت انرژی رسانی به چیزی مانند لپ تاپ یا تلفن را به تنهایی ندارد. اما محققان به دنبال راه حل‌هایی برای بهبود کارایی و تقویت آن هستند.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=66144

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});