• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

توافق برجام‌ برای احیای ژئوپو لیتیک و ژئو اکونومیک ایران اجتناب ناپذیر است

  • کد خبر : 68406
  • 07 تیر 1401 - 22:47
توافق برجام‌ برای احیای ژئوپو لیتیک و ژئو اکونومیک ایران اجتناب ناپذیر است
جوسپ بورل در سفر اخیر خود در تهران با وزیر خارجه ایران تفاهم کردند تا مذاکرات برجامی موسوم به وین با میانجی گری اتحادیه اروپا ازسوی تهران و واشنگتن در کشوری نزدیک خلیج فارس (احتمالا عمان یا قطر ) ادامه یابد.

یازاکو؛ افشار سلیمانی – جوسپ بورل در سفر اخیر خود در تهران با وزیر خارجه ایران تفاهم کردند تا مذاکرات برجامی موسوم به وین با میانجی گری اتحادیه اروپا ازسوی تهران و واشنگتن در کشوری نزدیک خلیج فارس (احتمالا عمان یا قطر ) ادامه یابد.

پس از این تفاهم‌ سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد هیچ کس نمی تواند امنیت و ثبات منطقه را بدون ایران در نظر بگیرد.تصمیم گرفتیم مذاکرات هسته‌ای را در روزهای آینده از سر بگیریم‌. تحریم های آمریکا باید برداشته شود و ایران به منافع خود دست پیدا کند.باید برجام را دوباره روی ریل قرار دهیم‌ و ازبن بست خارج کنیم.

وی افزود که از سمت ایران و طرف آمریکایی حسن نیت وجود دارد. اما هنوز نمی‌دانم آیا دو طرف قادر خواهند بود به اختلاف‌های سیاسی‌شان فائق بیایند یا خیر. چون مسئله الان مشکلات سیاسی است .

این توافق برای جهان مهم است، چرا که ما از ماه فوریه در جهان متفاوتی پس از حمله روسیه به اوکراین زندگی می‌کنیم. در چنین شرایطی به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای بسیار اهمیت دارد و منافع کامل اقتصادی آن هم نصیب ایران خواهد شد.ما باید به اجرای کامل برجام برگردیم.

در حالیکه قطر و آمریکا صاحب نیمی از بازار LNGجهان می‌شوند. سران سه قوه برای تنظیم اجاره خانه و تعیین قیمت اقلام ضروری مردم‌ نشست‌ها برپا می‌کنند .این دو کشور تا سال ۲۰۳۰ نیمی از عرضه ال ان جی جهان را در اختیار خواهند داشت.

سهم بازار جهانی قطر و آمریکا هم اکنون ۳۹ درصد است که مطابق پیش‌بینی مکنزی تا سال ۲۰۳۰ به ۴۹ درصد خواهد رسید. قطر به تازگی برای توسعه و برداشت حداکثری از میدان ‎مشترک گازی، با شرکت ‎کونوکو قرارداد بست. همچنین وزیر انرژی قطر خبر داد که اکسون موبیل به عنوان چهارمین شریک قطر برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران انتخاب شد.

رجب طیب اردوغان در سیاست خارجی برای منافع ملی کشورش از آب هم کره میگیرد . از محمد مرسی مصری گرفته تا کیشش امریکایی ‌و پرونده شهادت خاشقچی و اس-۴۰۰ روسی و… و اکنون برای در حاشیه نماندن تلاش میکند با اسراییل و عربستان و امارات و.. تنش زدایی کند.

اردوغان برغم برخی توهماتش آدم واقع بینی است که شروع کرده ابرهای موجود در آسمان سیاست خارجی ترکیه را کنار بزند تا به زمین منافع ملی کشورش باران ببارد .لذاست که با مصر و اسراییل و عربستان و امارات ابرزدایی میکند و به نحوی با دولتهای حامی صلح ابراهیم نزدیکتر می‌شود .

امضای قرارداد انتقال گاز مصر به سوریه از طریق لبنان و گاز اسراییل به ترکیه و اروپا و سایر موارد مشابه ،ایران را با داشتن این همه پتانسیل به حاشیه می‌راند. هزینه‌های گزاف ایران در خارج نزدیکش اگر به سرمایه تبدیل نشود با زیان مواجه خواهد شد .

توافق برجام می‌تواند کشور را از این وضعیت بحرانی نجات دهد و شروعی برای جلوگیری از ادامه فرصت سوزیها و احیا و ارتقاء موقعیت ژئوپولیتیک و ژئو اکونومیک ایران در سایه تعامل سازنده با جهان باشد. سیاست موازنه در روابط خارجی تامین کننده منافع ملی کشورهاست و راه یکطرفه به بن بست و وابستگی ختم می‌شود که به صلاح هیچ کشوری نیست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68406

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});