• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

برنامه «عاشق داستان گئجه‌لری”در تبریز برگزار شد

  • کد خبر : 68580
  • 09 تیر 1401 - 8:45
برنامه «عاشق داستان گئجه‌لری”در تبریز برگزار شد
یاز اکو - چهارمین برنامه از سری برنامه‎های «عاشق داستان گئجه‎لری» در پردیس سینما قدس تبریز با حضور مسئولین فرهنگی و علاقه‎مندان به هنر و موسیقی کهن عاشیقی، برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، این برنامه به همت انجمن فرهنگی عاشیقلار آذربایجان شرقی، حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی، موسسه آذربایجان ائل ‌بیلیمی و با همکاری ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در راستای ترویج هنر عاشیقی و همچنین داستان سرایی به سبک عاشیق ها برگزار گردید.

دبیر اجرائی این برنامه، جذب مردم برای برنامه‎های فرهنگی و ترویج داستان سرایی از سوی عاشق‎ها را هدف اصلی این برنامه ها برشمرد.

محمد عبادی در ادامه گفت: در نیم قرن اخیر داستان سرایی از سوی عاشق‎ها کمتر اتفاق افتاده است و روز به روز تعداد عاشیق‎های داستان‎گو کاهش می یابد که امیدواریم با تداوم این برنامه‎ها و استقبال مردم فرهنگ‎دوست، این هنر سنتی و دیرین منطقه آذربایجان که در دنیا بی‎نظیر است، احیا گردد.

اشاره می‎شود سه دوره از این داستان‎سرایی‎ها قبل از شیوع ویروس کرونا برگزار شده بود که دورۀ چهارم و جدید «عاشق داستان گئجه‎لری» برگزار گردید.

در این شب داستان قدیمی و معروف “آسلان و آدی گؤزل” که قدمتی۵۰۰ ساله دارد و به صورت شفاهی (سینه به سینه) از عاشق‎های قدیمی نقل شده بود، توسط عاشق “علی عبادی” و “شهباز سلیمانی” روایت شد و عبدالعلی عبادی و بلال رنجبر در ساز بالابان، مجید عهدی در ساز قاوال (دایره) و وقار اصغری، هادی قهرمانی کیا در ریتم و قوش ناغارا گروه عاشیقی سهند را همراهی نمودند.

در پایان این مراسم از استاد “حسن اسکندری” و عاشق “حسین ساعی” و همچنین از تمامی اعضای گروه عاشقی سهند با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68580

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});