• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

کوچ دارایی‌های فیزیکی به جهان دیجیتال/ ثبت دارایی‌های دیجیتال بر بستر بلاکچین

  • کد خبر : 68968
  • 12 تیر 1401 - 11:30
کوچ دارایی‌های فیزیکی به جهان دیجیتال/ ثبت دارایی‌های دیجیتال بر بستر بلاکچین
یاز اکو - در جهان امروزی اگر پیگیر اخبار تکنولوژی باشید احتمالا با مفهومی به نام ان اف تی برخورد داشته‌اید. ان اف تی در لغت به معنای «توکن» (یک آدرس یا دارایی در بستر بلاکچین) غیر مثلی یا تعویض نشدنی است. در ساختار اقتصاد کاهالاها به دودسته تقسیم می‌شوند، مثلی و غیرمثلی. به کالاهای خاص و بی همتا «غیر مثلی»گفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، از جمله دارایی ‌های غیر مثلی می‌توان به تابلوی «مونالیزا» اشاره کرد که تنها یک عدد از آن در جهان وجود دارد و به دلیل ویژگی‌های ذاتی‌اش اصل و فرع آن نیز قابل تشخیص است. اما بیت کوین و دارایی های مشابه آن تعویض شونده تلقی می شوند به این معنا که تمام بیت کوین ها با هم یکسان هستند و می‌توان آنها را با یکدیگر جا به جا کرد.

هم بنیان گذار و مدیرعامل شرکت ان‌اف‌تیز (ENFTIES) بیان کرد: در مفهومی دقیق تر، از ان اف تی به عنوان سند دارایی دیجیتال یاد می شود که شامل سند انواع محتوای دیجیتال و حتی سند دیجیتالی از دارایی فیزیکی است. به همین دلیل ان اف تی در صنعت دارایی‌های دیجیتال و همچنین اثبات مالکیت آن انقلابی ایجاد کرده که باعث ارزشمند بودن آن شده است.

مهاجرت محتوای فیزیکی به فضای دیجیتال

امیرحسین شادبهر در ادامه به بررسی دلایل نیاز به ایجاد ان اف تی پرداخت و گفت: اینترنت حدود سی سال است که پا به عرصه وجود گذاشته و بخش بزرگی از محتوای فیزیکی تولید شده توسط افراد به مرور به قالب دیجیتال و آنلاین مهاجرت کرده است، به عنوان مثال سیستم توزیع موسیقی در گذشته در قالب صفحه های گرامافون بود و سپس به محتوای دیجیتال با فرمت های کنونی تبدیل شد که در قالب سی‌دی و دی‌وی‌دی عرضه می‌شد، تا امروز که قطعات موسیقی در پلتفرم‌های پخش آنلاین شنیده می‌شوند، همین مثال را برای فیلم، کتاب و …. می‌توان زد.

ارائه محتوا بر بستر اینترنت مزایایی مانند کاهش هزینه، تسهیل در دسترسی، تجمیع داده ها و منابع را با خود به همراه داشت. این ویژگی ها افراد را به سمت استفاده روز افزون از این تکنولوژی سوق داد ولی از آنجایی‌که مدل اقتصادی سازگاری با این بستر تعریف نشده بود محتوای افراد بدون اجازه در سطح وسیع کپی می‌شد و انواع محدودیت‌های ایجاد شده و برخوردهای قانونی نیز این مشکل را برطرف نکرد، حال در این شرایط لزوم وجود ساز و کاری برای جلوگیری از انتشار غیرقانونی و همچنین تشخیص اصالت محتوا إحساس می‌شود که این ساز و کار توسط ان اف تی ایجاد شده است، این مهاجرت از دنیای فیزیکی به دنیای دیجیتالی به یک مکانیزم اقتصادی سازگار و مناسب نیاز دارد.

متن زیر ماحصل گفت و گو با امیرحسین شادبهر، مدیرعامل و هم بنیان گذار شرکت (ENFTIES) در خصوص ماهیت و کاربرد ان اف تی در جهان کنونی است.

کاربردهای NFT در جهان

ان اف تی چه مفهومی دارد و کاربردهای آن شامل چه مواردی است؟

ان اف تی در بستر بلاکچین (زنجیره بلوک اطلاعاتی غیر متمرکز) شکل می‌گیرد که برای اولین بار با مفهوم مالکیت دارایی دیجیتال در جهان مطرح شده و تنها دارایی ای است که از اختیار یک گروه یا دولت خاص خارج بوده و در اختیار مجموعه کاربران قرار دارد. این موضوع سبب ایجاد حس امنیت در کاربران برای سرمایه گذاری می‌شود. با کوچ جهان از قالب فیزیکی به دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی ان اف تی ها پاسخگوی نیاز بشر به دارایی های دیجیتالی مانند آواتار، پوشیدنی‌ها و.‌‌.. خواهد بود.

ان اف تی ها علاوه بر این که دارایی ما در متاورس هستند در صنعت بازی‌ها هم وارد شدند. سبک جدیدی از بازی‌ها با نام بازی برای درآمد (Play2Earn) بوسیله ان اف تی ها بوجود آمده که با ایجاد مالکیت و کمیابی برای آیتم‌های درون بازی میتوان مدل اقتصادی مناسبی تعریف کرد که بازیکنان علاوه بر بازی نیز کسب درآمد کنند.

همچنین ان اف تی دسته بندی های مختلفی دارد که یکی از پر طرفدار ترین آن‌ها، بخش هنر است، هنر دیجیتال در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از هنرمندان بوده و برخی از آنان در صدد تبدیل آثار خود به ان اف تی هستند.

دلیل ارزشمندی و تمایز NFT

دلایل ارزشمندی ان اف تی در جهان کنونی شامل چه مواردی است؟

قوانین و ساختار اقتصاد فعلی جهان مبنی بر دارایی ها و کالاهای فیزیکی است. در این وضعیت سهم مادی تولید کنندگان محتوای دیجیتال از آثارشان به مرور کاهش پیدا کرده است چرا که به سبب مواردی همچون نقض کپی رایت، این دارایی ها به ارزش واقعی و ذاتی خود نمی‌رسند. و همچنین به دلیل نبود امکان رهگیری، نام خالق اصلی اثر پس از چندین بار تبادل آن در فضای اینترنت گم می‌شود.

دلیل اصلی این امر، نبود امکانی برای تشخیص کالاهای دیجیتالی اصلی از انواع فرعی آن است‌. ما در جهان فیزیکی به دلیل دسترسی به برخی ویژگی ها می‌توانیم دارایی های تقلبی را تشخیص بدهیم اما در جهان دیجیتال تقریبا این امکان وجود ندارد. بنابراین ایجاد یک مکانیزم اقتصادی مبتنی بر شرایط جهان دیجیتالی اهمیت ویژه ای یافته است.

مکانیزمی که خالقان محتوای دیجیتال بتوانند مالکیت محتوای تولیدشده را اثبات کنند و در نظام اقتصادی درست به سهم واقعی خودشان از محل فروش آثار برسند. ان اف تی یک شناسنامه و امضای دیجیتال بر بستر بلاکچین است که به محتوا اصالت می دهد و این امکان را به کاربران می‌دهد که یک دارایی دیجیتال را با هر قالب و شکلی در بستر بلاکچین ثبت کنند. اگر یک اثر بر بسترهای بلاکچینی ثبت شود ، پس از کپی و دست به دست شدن آن در فضای مجازی، کماکان منبع و دارنده آن مشخص است و صاحب اثر می‌تواند در صورت استفاده دیگران از آن دارایی مطالبه وجه کند‌.

ویژگی دیگری که ان اف تی ها را متمایز کرده است ،”نامیرایی” و “تغییرناپذیری” آن‌هاست، برای مثال اگر فردی محتوایی را از یکی از سرویس های آنلاین خریداری کرده باشد، به هر دلیلی این امکان وجود دارد که آن محتوا سانسور یا حذف گردد و از دسترس کاربر خارج شود، اما بوسیله ان اف تی پس از ثبت محتوا بر بستر بلاکچین، تغییر و حذف آن امکان پذیر نیست و آن دارایی برای همیشه در اختیار مالک آن خواهد بود.

معرفی شرکت فعال در حوزه NFT

فعالیت شرکت ان اف تیز (ENFTIES) در چه حوزه ای است ؟

شرکت ان اف تیز یک بازار آنلاین (Marketplace) را برای خرید و فروش ان اف تی فراهم کرده که فعلا بر بستر بلاکچین اتریوم است و دو استاندارد ERC721 ( آیتم های یک از یک مثل تصاویر هنری) و ERC1155 ( آیتم های یک از ان (n) مانند آیتم‌های درون بازی) را پشتیبانی می‌کند‌. به زودی در این پلتفرم، بلاکچین‌های لایه دو اتریوم هم اضافه خواهد شد که در هزینه‌های شبکه بلاکچین برای کاربر صرفه جویی شود و ریسک اقتصادی استفاده کنندگان را کاهش دهد.

یکی دیگر از خدمات این پلتفرم مینت کردن ( آیتم‌ها و محتواهای دیجیتال از این طریق می‌توانند بر بستر بلاک‌چین ثبت شوند) آیتم‌ها است.همچنین در این پلتفرم افراد می‌توانند پس از مینت آیتم دلخواه‌شان آن را به قیمت معین یا به صورت حراج به فروش بگذارند و خریداران نیز می‌توانند آیتم‌های مورد علاقه‌شان را خریداری کنند یا بر روی آن‌ها پیشنهادگذاری انجام دهند.

همچنین از دیگر ویژگی های پلتفرم ان اف تیز امکان lazy minting است، گذاشتن یک اثر برای فروش در شبکه اتریوم یک هزینه ابتدایی دارد که ممکن است ریسک اقتصادی را بالا ببرد و در آخر نیز اثر به فروش نرود. با این آپشن هزینه مینت کردن و لیست کردن آن برای فروش تا زمان فروش اثر به تعویق می افتد.

از دیگر خدمات این پلتفرم، ارائه امکان ثبت «royalty fee» یا همان حق امتیاز است، یعنی درصدی که از فروش ثانویه دارایی ها که برای تولیدکنندگان آن آثار واریز می‌شود و بین صفر تا ده درصد متغیر است. همچنین خدمات دیگری از این قبیل در پلتفرم «ان اف تیز» موجود است که کاربران می‌توانند از آنها استفاده کنند.

اهداف و راهبردهای شرکت ان اف تیز (ENFTIES) برای آینده شامل چه مباحثی می‌شود؟

آرزوی‌های شگفت‌آوری با اختراع اینترنت به وقوع پیوست. اینترنت، بزرگ‌ترین دستاورد رویاپردازی‌های انسان، مسیر همواری برای خلق فناوری‌های بسیاری ایجاد کرد که منتهی به عصر دیجیتال شد. ابتدا لذت از سرعت بیشتر و تجربه دسترسی راحت‌تر، ما را به سمت فناوری‌های دیجیتال کشاند، اما سریع‌تر از آنچه فکر می‌کردیم شیوه کار، روش خرید، نحوه آموزش، نوع سرگرمی، مدل معاشرت و به طور خلاصه سبک زندگی ما تا جایی تغییر کرد که بخش زیادی از توجه ما از زندگی فیزیکی کاسته و به دنیای دیجیتال معطوف شده‌ است. این جریان هیچ وقت متوقف نشده و خبر از دنیایی می‌دهد که حضور ما در آن بیشتر از دنیای فیزیکی خواهد بود. NFT، یک تکنولوژی به‌روز و خلاقانه در صنعت دارایی‌های دیجیتال است که شناخت و حضور در آن، ما را به آینده دیجیتال پیوند می‌زند.

صنعت نوپای NFT، به پلتفرمی احتیاج دارد که امکان توسعه اقتصاد آن، حضور بیشتر علاقه‌مندان و عرضه هرچه بهتر دارایی‌های دیجیتال را فراهم کند.

پلتفرم ENFTIES، پلتفرم ساخت، خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال است که با نگاه بین‌المللی راه خود را از بازار ایران آغاز کرده ‌است. ما مسئولیت خود می‌دانیم با به‌کارگیری استاندارد‌های جهانی و با در اختیار قرار دادن دانش و اطلاعات روز دنیا، تعداد علاقه‌مندان ایرانی را افزایش داده و عرصه ورود مخاطبان NFT را گسترش دهیم. در نتیجه‌، انگیزه اصلی ما یعنی ایجاد جامعه یکپارچه میان سازندگان و مجموعه‌داران داخلی و گسترش دامنه ارتباطی آن‌ها تا سطح بهترین بازار‌های بین‌المللی محقق می‌شود.

دغدغه ما، رفع پیچیدگی‌ سازوکار پلتفرم و کاهش ریسک اقتصادی حضور در بازار NFT می‌باشد. ارائه پلتفرم به دو زبان انگلیسی و فارسی، تامین امنیت دارایی از طریق ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، آموزش و ارائه مقالات مرتبط، پشتیبانی همیشگی، امکان ساخت رایگان NFT و بسیاری امکانات دیگر در راستای ایجاد مسیری است که همه بتوانند از سود و لذت معامله آثار دیجیتال بهره‌مند شوند.

حس خوب این مسیر برای ما گسترش و توانمندسازی افراد و ایجاد بستری است که رشد و فراگیریNFT را حمایت می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=68968

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});