• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
در بخش پزشکی، رویداد جهانی "یک ایده، یک دنیا" در ترکیه صورت گرفت؛

درخشش بانوی مخترع تبریزی در رویدادی جهانی

  • کد خبر : 69648
  • 16 تیر 1401 - 19:20
درخشش بانوی مخترع تبریزی در رویدادی جهانی
یاز اکو - مخترعان ایرانی با شرکت در رویداد جهانی "یک ایده یک دنیا 2022 (2022 One Idea One World)"، که توسط سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان WIIPA ، «دو مدال طلا، چهار مدال نقره و دو مدال برنز» را به خود اختصاص دادند که مدال نقره سهم "آیسان اصل محمدپور انرجانی" بانوی پژوهشگر جوان تبریزی شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از نصر، این رویداد جهانی که در حمایت از ایده، استارتاپ‌ها و مخترعین جهان در کشور ترکیه به میزبانی (TUMMIAD) انجمن مخترعین ترکیه در استانبول برگزار شد، تیم‌هایی از ۱۷ کشور دنیا از جمله ایران، کانادا، چین، تایوان، آمریکا، مالزی، اندونزی و امارات متحده عربی در ۱۰ زیرگروه مختلف پزشکی، کشاورزی و… ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در این شهر با بیش از ۲۰۰ ایده و طرح نوآورانه مختلف با هم به رقابت پرداختند.
آیسان اصل محمدپور انرجانی، پژوهشگر جوان تبریزی و فارغ التحصیل بیهوشی و از مخترعین دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ایده ” لارنگوسکوپ فیبر نوری با قابلیت جلوگیری از آسیب به دندان و کنترل موثر زبان بیمار” مدال نقره را در این مسابقات کسب کرد و نامش در زمره بانوان جوانان پژوهشگر این کشور ثبت شد.
وی در گفتگو با آژانس خبری تحلیل نصر، گفت: این طرح اولین اختراع او در زمینه بیهوشی ، لارنگوسکوپ فایبر اپتیک با قابلیت پیشگیری از آسیب دندان ها وکنترل موثر زبان بیمار بوده است که در ایران ثبت اختراع شد و در مسابقه بین المللی “یک ایده یک دنیا ۲۰۲۲ (۲۰۲۲ One Idea One World)” در بخش سلامت، پزشکی و بیوتکنولوژی مدال نقره را کسب کرد.
وی با ابراز خوشحالی از افتخار آفرینی در یک رویداد جهانی که در کشور ترکیه برگزار شد، افزود: حضور در جمع نوآوران و پژوهشگران که از هر ملیتی در این رویداد بودند حس و تجربه خاصی برای من داشت و برای همه جوانان ایرانی که در این رویداد مدال های طلا، نقره و برنز را کسب کردند، آرزوی موفقیت روز افزون دارم.
وی اضافه کرد: امیدوارم در سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین با تولیدات بومی در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان و با صادرات اختراعات جوانان پژوهشگر به کشورهای خارجی در بحث ارزآوری نقشی پررنگ داشته باشیم.

این بانوی جوان با اشاره به جزئیات اختراع خود، ادامه داد: لارنگوسکوپ وسیله ای است که جهت لوله گذاری داخل تراشه در بیماران نیازمند بیهوشی و یا نارسایی تنفسی به کار می رود و در عملیات احیای قلبی و تنفسی پیشرفته و نیز در اتاق های عمل و هنگام بیهوشی استفاده از این وسیله پزشکی اجتناب ناپذیر است.
وی اضافه کرد: تمام بخش های بیمارستانی و تیم های امداد و نجات و فوریت پزشکی ملزم به همراه داشتن این وسیله و آشنایی با روش بکارگیری آن می باشند، اما متاسفانه آسیب دندانی متداول ترین آسیب، این لوله گذاری است که خود موضوع شکستگی و افتادن دندان در حلق بیمار خطرات جدی را به دنبال دارد.
این پژوهشگر جوان با اشاره به اینکه در این اختراع موسوم به لارنگوسکوپ فایبر اپتیک با قابلیت پیشگیری از آسیب دندان ها وکنترل موثر زبان بیمار، دندان ها با تیغه در تماس نیستند و سیلیکون بکاررفته در آن از آسیب به دندان های فوقانی وتحتانی پیشگیری می کند، گفت: به خاطر شکل منحصر به فرد تیغه از لیزخوردن زبان نیز جلوگیری و لوله گذاری سریعتر انجام می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: این لارنگوسکوپ به فرم ارگونومیکی دست طراحی شده وکاربر راحتتر می تواند نیروی موثر لوله گذاری را اعمال کند.
این گزارش می افزاید، مهرداد سلیمانی، مسئول دفتر مرکزی سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان در ایران با بیان این که جشنواره بین المللی ۱idea1world در راستای معرفی اختراعات، نوآوری‌ها و استارتاپ‌ها برگزار می‌شود، گفت: ششمین جشنواره بین‌المللی «یک ایده یک دنیا» ترکیه در تاریخ ۱۶ الی ۱۷ می ۲۰۲۲ معادل ۲۶ الی ۲۷ اردیبهشت ماه با سخنرانی خانم “مانلی شه” رئیس سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان (WIIPA) و آقای “بولنت کاواکلی” رئیس انجمن مخترعین ترکیه در مرکز تجاری‌سازی اطلاعات استانبول افتتاح شد که اتاق بازرگانی ترکیه، مرکز تجاری‌سازی اطلاعات ترکیه، سازمان پژوهش و نوآوری ترکیه، شهرداری استانبول و سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان به‌ عنوان حامیان این جشنواره در ترکیه بودند.
سلیمانی افزود: ایران در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان نماینده رسمی این رویداد در دانشگاه تهران میزبان دومین دوره از این رقابت‌ها بود. همزمان با برگزاری ششمین جشنواره بین‌المللی «یک ایده یک دنیا» جلسه مشترک دفتر خاورمیانه سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان جهت بررسی آخرین وضعیت کشورهای خاورمیانه در زمینه نوآوری و اختراعات و تصمیم‌گیری در خصوص برنامه‌های آتی این سازمان با حضور نمایندگان کشورهای منطقه از جمله نماینده ایران در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه برگزار شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=69648

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});