• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
مسئول هماهنگ‌کنندگان واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی آذربایجان‌شرقی:

پیوند همزمان کبد و پانکراس شمال غرب کشور در تبریز انجام شد

  • کد خبر : 71695
  • 02 مرداد 1401 - 14:00
پیوند همزمان کبد و پانکراس شمال غرب کشور در تبریز انجام شد
یاز اکو - مسئول هماهنگ‌کنندگان واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی آذربایجان‌شرقی از انجام نخستین پیوند همزمان کبد و پانکراس شمال غرب کشور در تبریز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، مهسا صادقیان در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: کبد دو نفر از هموطنان اهل ارومیه که دچار مرگ مغزی شده بودند، روز گذشته به تبریز انتقال یافته و توسط تیم جراحی پیوند اعضای مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز با موفقیت پیوند زده شد.

وی ادامه داد: همچنین نخستین پیوند پانکراس نیز انجام گرفت که این عمل نخستین مورد پیوند همزمان پانکراس و کبد بر روی یک بیمار در تبریز است.

مسئول هماهنگ‌کنندگان واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی آذربایجان‌شرقی افزود: پیوند پانکراس در برخی از بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند و به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهند و دچار عوارض طولانی مدت ناشی از بیماری دیابت شده‌اند، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اهداکنندگان کبد مرحومه تهمینه محمدزاده ۵۰ ساله و مرحوم مقصود محمدی ۴۹ ساله بودند، خاطرنشان کرد: گیرنده کبد اول دختر ۱۵ ساله اهل اردبیل و گیرنده کبد دوم و پانکراس نیز آقای ۵۰ ساله اهل مهاباد بودند که حال عمومی هر دو بیمار رضایت‌بخش بوده و روند بهبودی را طی می‌کنند.

صادقیان یادآور شد: عمل پیوند کبد یکی از حساس‌ترین و سخت‌ترین اعمال جراحی محسوب می‌شود که این عمل موفقیت‌آمیز به‌دست توان‌مند دکتر فرزاد کاکایی و دکتر علی شریفی از پزشکان مجرب بخش پیوند اعضاء بیمارستان امام رضا(ع) تبریز به ثمر نشسته است.

وی اضافه کرد: پیوند پانکراس به شیوه پیوند کبد نیست و در سه مرکز درمانی در کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه همزمان با این پیوند، کبد یک بیمار مرگ مغزی شده دیگر ارومیه‌ای نیز به یک دختر ۱۴ ساله اردبیلی پیوند زده شد، گفت: کلیه‌های هر دو بیمار مرگ مغزی شده نیز در بیمارستان ارومیه به چهار نفر پیوند زده شد و قلب هر دوآنها قابلیت پیوند نداشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=71695

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});