• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

اکثر ارامنه لاچین را ترک کردند

  • کد خبر : 75703
  • 31 مرداد 1401 - 9:00
اکثر ارامنه لاچین را ترک کردند
یاز اکو- اکثر ارامنه ای که به طور غیرقانونی در روستاهای زابوخ، سوس و همچنین در مرکز شهر لاچین اسکان داده شده بودند، طی هفته گذشته این مناطق را ترک کرده اند. فقط تنها چند خانواده در قلمروهای آذربایجان تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسی باقی ماندند و بقیه به مناطق مختلف ارمنستان بازگشته اند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از قافقازیا اوزل، این نشریه می نویسد که تشکیلاتی به نام اداره لاچین به ارامنه ساکن این مناطق دستور داد تا ۲۰ آگوست سکونتگاه های خود را ترک کنند. به خانواده هایی که فرصت نقل مکان به موقع اموال خود را نداشتند، ۵ روز دیگر یعنی تا ۲۵ آگوست فرصت داده شد. همچنین گزارش شده است که انشعابات برق و مخابراتی این مناطق در پی ترک ارامنه قطع شده است.

این نشریه در ادامه می نویسد: بعد از پایان جنگ ۴۴ روزه چهار پنج خانوار در روستای سوس ماندند مه در نهایت در طی هفته گذشته روستا را ترک کرده اند، ۹۰ درصد اهالی لاچین و زابوخ را ترک کرده اند. در این میان. سه خانواده از لاچین و پنج خانواده از زابوخ تصمیم گرفتند در سرزمین های آذربایجان تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسی بمانند؛ به آنها قول داده شده که در خانکندی مستقر خواهند شد.

موشق آلاوردیان با معرفی خود به عنوان رئیس اداره لاچین گفت که این شهر تا ۲۵ آگوست به جمهوری آذربایجان واگذار می شود. همکار او آندرانیک چاوشیان که خود را رئیس اداره روستای زابوخ می‌خواند، گفت که قصد دارد موقتاً در خانکندی ساکن شود، جایی که خانواده‌اش را نقل مکان کرده است. در حال حاضر فقط ۳۰ نفر در زابوخ مانده اند، همه مشغول اسباب کشی هستند.

آیدا بالیکیان صاحب مغازه در لاچین اعتراف کرد که در زمان اشغال در اینجا ساکن شده است؛ دولت ارمنستان به ما گفت که‌بصورت آزمایشی در لاچین مستقر می شوید. ما هم به حکومت اعتقاد داشتیم و به این جاها آمدیم. معلوم شد که همه وعده‌هایشان دروغ بوده است. پورتال ایتالیایی tag43.it می نویسد که نارضایتی از نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ به ویژه پس از درگیری های اخیر افزایش یافته است.

یکی از ساکنین خانکندی می گوید: پس از پایان جنگ ۴۴ روزه ارامنه به این مناطق بازگشتند زیرا روس ها قول داده بودند امنیت آنها را تضمین کنند. نیروهای حافظ صلح روسیه باید وظایف خود را درست انجام دهند. اگر همه چیز به همین منوال پیش برود، ما خواستار استقرار نیروهای حافظ صلح بین المللی در این منطقه خواهیم شد.

لازم به ذکر است که بر اساس بیانیه سه جانبه ۱۰ نوامبر (فی مابین آذربایجان، ارمنستان و روسیه) ارامنه ساکن شهر لاچین و همچنین روستاهای زابوخ و سوس که به صورت غیرقانونی در این مناطق اسکان داده شده بودند بایستی این اراضی را تخلیه نمایند. به ارامنه آن مناطق مهلت داده شده است که تا پایان ماه آگوست بایستی این شهرستان را تخلیه کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=75703

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});