• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3
در نشست خبری جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی مطرح شد؛

قانونی برای الزام اصلاح الگوی کشت کشاورز وجود ندارد، تنها میتوانیم تشویق کنیم/ رفع تداخلات پلاک‌های ثبتی، آرزوی دیرین کشاورزان استان

  • کد خبر : 76519
  • 05 شهریور 1401 - 13:15
قانونی برای الزام اصلاح الگوی کشت کشاورز وجود ندارد، تنها میتوانیم تشویق کنیم/  رفع تداخلات پلاک‌های ثبتی، آرزوی دیرین کشاورزان استان
یازاکو – رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در جمع خبرنگاران گفت: در اصلاح الگوی کشت، قانونی جهت برخورد وجود ندارد و تنها می‌توانیم کشاورزان را تشویق به تغییر الگوی کشت کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، اکبر فتحی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه دامنه‌ی فعالیت‌های این سازمان بسیار گسترده است و هیچ گزارش عملکردی نمی‌تواند گویای فعایت‌های یک ‌سال اخیر باشد، خاطرنشان کرد: اصلاح نظام یارانه‌ای و مردمی‌سازی نظام یارانه‌ای از اقدامات مهم دولت سیزدهم بود که بخش بزرگی از فشار اجرای این طرح بر دوش کشاورزان بخصوص پرورش‌دهندگان دام و طیور بود.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از این فشار، اقدامات و پیش‌‌بینی‌های لازم را انجام دادیم. پیش‌بینی می‌شد که با اصلاح یارانه‌ها شاهد کاهش تقاضا باشیم، بنابراین برنامه‌ریزی کردیم تا گوشت قرمز و مرغ مازاد را خریداری کنیم.

کشاورزی قراردادی، عامل نجات کشاورزی در کشور

به گفته‌ی وی؛ تسهیلات سرمایه در گردش برای این واحدهای تولیدی هم بی‌نظیر بود و سعی کردیم این واحدها را از متضرر شدن نجات دهیم.

فتحی به عمده فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: اصلاح قیمت‌گذاری گندم از مهمترین کارها بود که در نتیجه‌ی این امر شاهد افزایش ۱۴۰ درصدی خرید گندم در استان نسبت به سال قبل بودیم. از طرفی برخلاف افزایش قیمت تمامی کالاها، شاهد کاهش قیمت کود فسفاته بودیم.

وی کشاورزی قراردادی را عامل نجات کشاورزی در کشور و از مهمترین برنامه‌های جهاد کشاورزی دانست و یادآور شد: قطعات زمین‌های زراعی ما متاسفانه کوچک است و نهاده‌ها زیاد مناسب نیست. در این راستا حدود ۲۷ هزار هکتار از اراضی دیم در حوزه‌ی زراعی تحت پوشش کشاورزی قراردادی قرار گرفتند و برنامه داریم سطح زیر کشت را امسال افزایش دهیم.

رفع تداخلات پلاک‌های ثبتی، آرزوی دیرین کشاورزان استان

وی حرکت به سمت بهره‌گیری از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر رویکردهای مهم سازمان دانست و اضافه کرد: صدور سند جهت رفع تداخلات پلاک‌های ثبتی یکی از مهمترین اقدامات جهاد کشاورزی استان است که این امر پیش‌نیاز صدور سند برای کشاورزان است که با همراهی سازمان ثبت اسناد و املاک این امر در حال انجام است. امیدواریم تا سال آینده بخش بزرگی از زمین‌های کشاورزی را سنددار کنیم تا آرزوی دیرین کشاورزان محقق شود و می‌توانند از این طریق تضامین خود را نیز پیش ببرند.

تشویق به کاشت محصولاتی چون کلزا، زعفران، پسته و گیاهان دارویی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، اصلاح الگوی کشت را از دیگر برنامه‌های مهم سازمان دانست و گفت: در این راستا، قانونی برای الزام کشاورزان به تغییر الگوی کشت وجود ندارد و تنها می‌توانیم آنها را تشویق کنیم تا به جای محصولات پرآب‌بری چون هندوانه به کشت محصول کلزا دست بزنند. کشاورزان نیز تا حد زیادی با ما همکاری می‌کنند بخصوص در حوضه‌ی دریاچه‌ی اورمیه این همکاری با درک خطر بیشتر توسط آنها افزایش یافته است. ما با اقدامات تشویقی و ترویجی به‌کاشت و به‌ترویج و به‌زراعت آنها را تشویق می‌کنیم که محصولاتی چون زعفران، پسته و گیاهان دارویی را که کم آب‌بر بوده و ارزش افزوده‌ی بیشتری دارند، جایگزین دیگر محصولات کنند.

آذربایجان‌شرقی رتبه‌ی اول کشوری در توسعه‌ی گلخانه‌ها

به گفته‌ی فتحی؛ استان آذربایجان‌شرقی چندین سال است در توسعه‌ی گلخانه رتبه‌ی اول را کسب می‌کند و باید کشت محصولات صیفی را به سمت گلخانه‌ای سوق دهیم تا بهره‌وری بیشتر و آب‌بری کمتر را شاهد باشیم.

وی همچین بیان کرد: با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برگترین واحد پرورش ماهی و بزرگترین واحد دام و طیور در شهرستان‌های سراب، شبستر و خداآفرین راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی شیر استان به دلیل کوچک مقیاس بودن از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند، گفت: باید به سمت ایجاد واحدهای بزرگ مقیاس در حوزه‌ی تولید شیر حرکت کنیم چرا که واحدهای کوچک مقیاس به‌صرفه نبوده و با خطر تعطیلی هم مواجه هستند.

فتحی تصریح کرد: تا سال ۹۶، تنها ۴۳ هزار هکتار از زمین‌های استان، دارای شبکه‌ی زهکشی بود ولی در ۵ سال گذشته این میزان ۲۰ هزار هکتار افزایش یافته است. در توسعه‌ی گلخانه‌ها نیز تا سال ۹۶، تنها ۵۶ هکتار گلخانه در استان وجود داشت که امروز به بالای ۳۰۰ هکتار رسیده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=76519

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});