• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1

سکه پرچم‌دار بازار هفتگی

  • کد خبر : 76564
  • 05 شهریور 1401 - 18:30
سکه پرچم‌دار بازار هفتگی
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ رشد اندک دلار

قیمت دلار در هفته منتهی به ۴ شهریور، ۰/۳۱ درصد رشد داشت. این بازار هفته گذشته نیز، ۰/۱۰ درصد رشد کرده بود. یکی از کارشناسان اقتصادی در مورد قیمت دلار اذعان کرد؛ زمانی که در بازار کالا و خدمات افزایش قیمت‌ها را اجرایی می‌کنید، اما در بازار ارز تلاش می‌کنید مصنوعی قیمت را پایین نگه دارید، نرخ ارز منتظر یک شوک اقتصادی است. وی عنوان کرد؛ زمانی که در سال ۹۰ و ۹۱ به دلیل تحریم‌ها، شوک اقتصادی به بازار وارد شد، کاهش درآمد نفتی دولت اثرش را بر بازار ارز گذاشت. این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: در نتیجه ثبات نقش به‌سزایی در اقتصاد دارد و یک بازار را به صورت مصنوعی تنها برای کوتاه‌مدت می‌توان حفظ کرد.

بازار سهام/ بازار بورس در پی منطقی‌شدن

بازار سهام در هفته معاملاتی منتهی به دومین روز شهریور، در محدوده یک‌میلیون و ۴۵۱ هزار واحدی کار خود را آغاز کرد. برآیند تغییرات نماگر اصلی بورس طی هفته مذکور منفی ۰/۶۲ درصد به ثبت رسید و در پایان هفته شاخص درمحدوده یک‌میلیون و ۴۴۲ هزار واحد به کار خود پایان داد. علاوه بر این خالص تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی به مبلغ ۷۵۳ میلیارد تومان بیشترین مقدار خروج بعد از دو هفته بوده است. یکی از مهم‌ترین رویدادهای هفته گذشته تصویب افزایش یک‌درصدی دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس (بازه مثبت و منفی ۷ درصد) در روزهای آتی است. به گفته برخی صاحب‌نظران اقتصادی معاملات با افزایش تقاضا در نماد‌های مرسوم به برجامی، کاملا هیجانی بوده است. چراکه اثر واقعی برجام به صورت همه‌جانبه و بلندمدت بر روند بازار مشخص می‌شود.

بازار سکه/ عملکرد مثبت ۱/۶ درصدی سکه

هفته معاملاتی اخیر که از شنبه ۲۹ مرداد آغاز شده و در پنج‌شنبه ۳ شهریور به پایان رسید، کمترین قیمت معامله سکه امامی در محدوده ۱۳ میلیون و صد‌هزار تومان بود. با وجود نوسانات بسیار در هفته مذکور، در روز پنج‌شنبه این مسکوک در قیمت ۱۳ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. در مجموع دادوستد‌های هفته که با فراز و فرود قیمتی همراه بود، این مسکوک عملکرد هفتگی مثبت ۱/۶ درصدی را به ثبت رساند. حرکت قیمتی سکه همواره با دو متغیر قیمت دلار در بازار آزاد و طلا در بازار جهانی همسو است. به طوری که با افزایش احتمال رکود جهانی تنزل بهای طلا بر قیمت سکه موثر واقع شد. در این میان نیز در پی اخبار از سوی مذاکره‌کنندگان برجام و بی‌قطعیتی در نتایج آن، نرخ دلار آزاد نیز از افت بیشتر دست کشید.

بازار طلای جهانی/ طلای جهانی چشم‌انتظار نرخ بهره فدرال رزرو

با افزایش نرخ تورم جهانی، سیاست فدرال رزرو سرسختانه در جهت افزایش نرخ بهره و مهار تورم ادامه‌داربوده است. به عقیده برخی کارشناسان اقتصادی بین‌المللی این افزایش در نرخ بهره باعث ایجاد رکود و آسیب اقتصادی به مشاغل و خانوار‌ها می‌شود. همچنین بر قیمت دارایی وسرمایه‌گذاری تجاری اثر نامطلوبی دارد. علاوه بر این روند افزایشی که از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی در شاخص دلار تاکنون به ثبت رسیده است موجب کاهش سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی همچون طلا شده است. هر اونس طلای جهانی در روز جمعه ۱۷۵۶ دلار قیمت خورد. معاملات روز جمعه با عقب‌نشینی شاخص دلار از اوج ۲۰ ساله خود می‌توانست صعودی باشد اما فعالان این حوزه با وجود چشم انتظاری برای افزایش در نرخ بهره از سطح تقاضای خود کاستند.

بازار اوراق مسکن/ کاهش تقاضای تسه ۹۹۱۲

تسه ۹۹۱۲ در تاریخ شنبه ۲۹ مرداد سال‌جاری با قیمت ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان معاملات خود را آغاز کرد. اما با کاهش تقاضا طی هفته روبه‌رو شد. به طوری که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته این اوراق تا قیمت ۱۱۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد. در نتیجه داد‌و‌ستد‌های هفته مذکور اوراق تسهیلات بانک مسکن روندی کاهشی به خود گرفت و تسه ۹۹۱۲ بیش از ۱۳ درصد کاهش را تجربه کرد. توان خرید مسکن خانوار در دهه اخیر با کاهش قابل‌توجهی همراه شده است، چرا که هزینه‌های اخذ وام مسکن در سال‌های اخیر به شدت افزایش داشته و بخش کمی از هزینه خرید مسکن را پوشش می‌دهد. با کاهش تحریم‌ها و تعدیل نرخ ارز قیمت مسکن نیز دستخوش تغییر می‌شود. به همین دلیل هفته اخیر بازار مسکن نیز چشم انتظار اخبار بین‌المللی و نتیجه توافق بود.

بازار نفت/ حمایت محدوده ۱۰۰ دلاری از نفت

بازار نفت در روز معاملاتی جمعه با رشد بیش از یک‌درصدی همراه بود. نفت برنت در قیمت ۱۰۰ دلار و ۹۸ سنت در هر بشکه و نفت WTI نیز ۹۳ دلار و ۷۱ سنت مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب قیمت نفت تقریبا در مسیر ثبت رشد هفتگی ۳ درصدی است. با وجود گمانه‌زنی‌های ضعیف درباره بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، اخبار صادرکنندگان اوپک نیز بر رشد بازار اثر داشت. در روز اخیر با افزایش احتمال برای کاهش عرضه اوپک‌پلاس قیمت نفت برند بالای ۱۰۰ دلار باقی ماند. برخی داده‌های جدید ایالات متحده نیز بهتر از حد انتظار بوده و ترس از رکود را اندکی کاهش داده است. اما برخی کارشناسان براین باور هستند که تولیدکنندگان قصد دارند از کف قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه محافظت کنند و به همین دلیل امکان کاهش اندک به نظر می‌رسد.

بازار رمزارزها/ ریزش قیمت بیت‌کوین

بیت‌کوین ۴/۲۶ درصد و سایر ارزهای دیجیتال روز جمعه در پی ریزش این رمزارز، کاهش شدیدی تجربه کردند. گفتنی است این رویداد تمام هفته سایه خود را بر تمام بازارها از جمله بازار رمزارز انداخته بود. قیمت بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۷/۵ درصد کاهش یافت و به ۲۰۶۶۰ دلار رسید و آن را به پایین ترین سطح هفتگی که پیش از این در روزهای اخیر با روندی آهسته پشت سر گذاشته بود، بازگرداند. در این اجلاس، پاول دیدگاهی را تشریح کرد، او مبارزه با تورم در بالاترین سطح ۴۰ سال اخیر را مهمتر از حمایت از رشد اقتصادی دانست. پاول خاطر نشان کرد که داده‌های تورم اخیر افزایش قیمت‌ها را کاهش می‌دهد، اما به اندازه‌ای نیست که فدرال رزرو را از مسیر سیاست پولی تهاجمی خود که بیشترین افزایش نرخ‌بهره در دهه‌های اخیر را به همراه داشته و خطر رکود را افزایش داده است، منحرف کند. پس از سخنرانی پاول بازار سهام نزولی شد و میانگین داوجونز نیز نزدیک به ۹۰۰ واحد یا ۲/۷ درصد افت کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=76564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});