• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی صمت کیست؟

  • کد خبر : 106916
  • 10 خرداد 1402 - 15:19
عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی صمت کیست؟
یاز اکو - علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، از وصول نامه معرفی عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی صمت، به مجلس خبر داد. اما عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی صمت، کیست و چه سوابقی دارد؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، سرانجام ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، جانشین رضا فاطمی‌امین، وزیر محبوب خود را انتخاب کرد. سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس دولت سیزدهم، روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: عباس علی آبادی، مدیرعامل کنونی مپنا، به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت، به مجلس معرفی شده است.

سوابق عباس علی آبادی

اما علی‌آبادی کیست و چه سوابق علمی و اجرایی در کارنامه خود دارد؟

او که در سال ۱۳۸۸ به‌عنوان مدیرعامل اجرایی وارد گروه مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) شد، همچنان در این منصب باقی مانده است. مهم‌ترین پست سیاسی عباس علی آبادی به اواخر دولت اول محمود احمدی‌نژاد بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که وی معاونت امور برق و انرژی را در وزارت نیرو بر عهده داشت. او پیش از رسیدن به این مقام در دولت احمدی‌نژاد، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بود.

در پیشینه علمی او علاوه بر تدریس در دانشگاه، ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم مشاهده می‌شود.

سوابق عباس علی آبادی

فارغ‌التحصیل صنعتی با مشی امام صادقی

مهم‌ترین ویژگی علی‌آبادی را اما نه در سابقه اجرایی او، بلکه در محل تحصیلش باید دانست. سرانجام رئیسی حاضر شد در چینش تیم اقتصادی خود فردی خارج از دانشگاه امام صادق را قرار دهد. نام او در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم نیز بارها به‌عنوان وزیر پیشنهادی نیرو مطرح شد، اما در دقیقه ۹۰ علی‌اکبر محرابیان در فهرست کابینه قرار گرفت.

گرچه او خروجی دانشگاه امام صادق نیست و مراحل تحصیل خود را در دانشگاه‌های شریف، تهران و خواجه نصیر گذرانده است، اما مشخصاً با خط و مشی امام صادقی‌ها هم‌سوست و با توجه به فعالیتش در دولت احمدی‌نژاد، بعید است رویکردی مستقل را در وزارت صمت در پیش بگیرد.

همچنین تصمیمات اتخاذی او در سمت‌های مختلف، علی‌آبادی را هم در فهرست طرفداران اقتصاد دولتی و کوچک‌کردن نقش بخش خصوصی در اقتصاد قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، به‌رغم اینکه علی‌آبادی حدود ۱۴ سال در رأس گروه مپنا قرار داشت، اما نمی‌توان او را فردی صنعتی دانست؛ چراکه بیشتر فعالیتش در حوزه نیرو و انرژی بوده است.

همچنین باید توجه داشت که این بازار خودرو بود که کار رضا فاطمی‌امین را به استیضاح و برکناری کشاند. او که داعیه تسلط بر این بازار را داشت و پرچم مبارزه با فساد را در دست گرفته بود، در روز استیضاحش در مجلس ۱۷ بار نام مافیای خودرو را به میان آورد تا نشان دهد قافیه را به کارتل بازار خودرو باخته است. اما حال شخصی که از خانواده صنایع نیرویی بیرون می‌آید توان مدیریت آشفته‌بازار خودرو و مبارزه با این مافیا که کسی نامی از آن‌ها نمی‌آورد را خواهد داشت؟

البته باید توجه داشت که حضور عباس علی آبادی در وزارت صمت مشروط بر جلب رأی اعتماد نمایندگان است. نمایندگانی که بارها اعلام کرده‌اند فقط به شخصی مجوز ورود به ساختمان خیابان سمیه را می‌دهند که تمام برنامه‌هایش در مورد نحوه تصمیم‌گیری برای قیمت خودرو، واردات آن، میزان تولید سالانه و … مشخص باشد. حال آیا علی‌آبادی با این برنامه‌ها در مجلس حضور خواهد یافت یا لابی‌ها را از حالا باید قوی‌تر از برنامه‌ها دانست؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=106916

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});