• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

توزیع و خرید و فروش قرص برنج در سم فروشیهای سموم دفع آفات نباتی ممنوع است

  • کد خبر : 76874
  • 08 شهریور 1401 - 9:30
توزیع و خرید و فروش قرص برنج در سم فروشیهای سموم دفع آفات نباتی ممنوع است
یاز اکو - معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: توزیع و خرید و فروش قرص برنج در سم فروشیهای سموم دفع آفات نباتی ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، علی صیادی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه استفاده صحیح، علمی و منطقی از سموم دفع آفات برای مصارف کشاورزی، باعث افزایش کمی و کیفی محصولات از طریق نابودی آفات شده و نقش بسیار مهمی در راستای تأمین غذای مورد نیاز انسان دارد گفت: البته باید توجه کرد که استفاده نادرست از این سموم می تواند منجر به بروز انواع مسمومیت های حاد و مزمن در انسان و یا بروز آلودگی های زیست محیطی و نابودی گونه های گیاهی و جانوری مفید شود.

وی افزود: فسفیدهای فلزی به عنوان عوامل آفت کش، معمولا به اشکال مختلفی مانند قرص، پودر، بلانکت و طعمه تهیه و مورد استفاده قرار می گیرند در اثر تماس این ترکیبات با رطوبت موجود در هوا یا محصولات کشاورزی، گاز فسفین آزاد می شود که گازی بسیار سمی است سم فسفید آلومینیوم تنها به صورت محدود با کاربرد کشاورزی، درسایر انواع فرمولاسیون ها و تحت نظارت کارشناسان ذیصلاح و تنها بعد از اخذ مجوزهای لازم مثلا توسط سیلوهای نگهداری غلات و حبوبات استفاده می شود. نکته بسیار مهم آن است که بسیاری از موارد مرگ ناشی از قرص برنج در اثر تنفس گاز سمی آزاد شده از کیسه های حاوی غلات یا حبوباتی بوده است که دانسته یا ندانسته، برای دفع آفات، در داخل کیسه قرص برنج قرار داشته است و در داخل منزل نگهداری شده است.

وی در ادامه افزود: واضح است که حتی یک مورد مسمومیت با قرص برنج هم نباید مشاهده شود. چراکه توزیع و خرید و فروش این سم در سطح کشور ممنوع می باشد و از سال ۱۳۹۰ قرص برنج از جانب ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالای ممنوعه اعلام شده است و خرید و فروش و استفاده آن مشمول مجازات است.

ابطال مجوز سم فروشی و معرفی به مراجع قضایی در صورت خرید و فروش قرص برنج

صیادی ادامه داد: به علت تمایل کشاورزان به مصرف این سم جهت نگهداری محصولات به ویژه در مصارف خانگی یا نیمه صنعتی و در اثر ناآگاهی جامعه و تقاضای این سم، قاچاق این فرآورده از کشورهای همسایه و بازار سیاه این سم در کشور وجود دارد؛ به طوری که در بسیاری از موارد، فروش این سم در بازار سیاه غیرقانونی گزارش شده است عرضه فرم قرص سم فسفید آلومینیوم یا قرص برنج در فروشگاه های عرضه کننده سموم دفع آفات نباتی و همچنین عطاریها، تخلف محسوب می شود و مشمول مجازات است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند در ادامه گفت: فرآورده های دورکننده آفات برنج و دیگر غلات که جهت مصارف خانگی طراحی و تولید می شوند، اکثرا حاوی عصاره سیر، تالک و نمک طعام بوده و ممکن است با نام قرص سیر یا قرص برنج معرفی شوند، اما از آنجایی که فاقد ماده سمی فسفید آلومینیوم هستند، کاملا بی خطر بوده و به صورت قانونی به فروش می رسند. این قرص ها که به عنوان قرص برنج با منشاء گیاهی شناخته می شوند، فاقد اثرات سمی وکشنده برای انسان بوده و مصرف آن در انسان بی خطر محسوب می شود.

وی تاکید نمود: به طور کلی باید از نگهداری این فرآورده در خانه جدا خودداری کرد باتوجه به سمیت بالا، غیرقانونی بودن خرید و فروش و نداشتن کاربرد خانگی قرص برنج در کشور، مهمترین گام جهت پیشگیری از بروز مسمومیت های کشنده با این آفتکش، افزایش آگاهی عموم مردم جامعه از خطرات این سم و خودداری از هرگونه خرید، نگهداری و بکارگیری آن در جهت مصارف خانگی است در عین حال توصیه می شود که در صورت مسمومیت اتفاقی یا تعمدی با قرص برنج، مصدوم باید بدون اتلاف وقت به بیمارستان منتقل شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=76874

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});