• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

گزارشی از سفر هیات اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی به ارمنستان

  • کد خبر : 77541
  • 12 شهریور 1401 - 18:15
گزارشی از سفر هیات اقتصادی و تجاری آذربایجان شرقی به ارمنستان
یاز اکو - یک هیات اقتصادی و تجاری از استان به ریاست استاندار آذربایجان شرقی و با حضور جمعی از مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی استان عازم ارمنستان شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز، با توجه به اهداف تجاری اتاق بازرگانی تبریز و هماهنگی های انجام شده جهت حضور هیات های تجاری استان در کشورهای آذربایجان، ترکیه، روسیه و ارمنستان و…، در اولین گام هیات اقتصادی و تجاری از استان، به ریاست استاندار آذربایجان شرقی  و با حضور جمعی از مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی استان عازم ارمنستان شد.

این هیات در ابتدای سفر، میهمان سفیر جمهوری اسلامی ایران در محل این سفارت در ایروان بود. عباس بدخشان ظهوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، میزان تجارت استان با ارمنستان را مطلوب دانسته و گفت: البته سطح این همکاری ها می تواند گسترش یابد.

وی حلقه مفقوده در حوزه تجارت بین المللی را عدم شناخت دانسته و ادامه داد: البته در دولت جدید به تجارت با همسایگان اهمیت ویژه ای داده شده است. ارمنستان بیش از شش هزار کالا در لیست تجارت با تعرفه ترجیحی با اتحادیه اروپا دارد که می توان برای صادرات مجدد آن ها از طریق ارمنستان اقدام کرد.

عابدین خرّم نیز در این دیدار با اشاره به ترکیب هیأت اعزامی از استان، گفت: تلاش کردیم تا این هیأت یک مجموعه کاربردی، عملیاتی و اجرایی باشد نه یک جمع تشریفاتی تا بتوانیم در این سفر به نتایج مثبت و قابل قبولی برسیم.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: در این سفر، مسئولان دستگاه‌های مهم و اثرگذار استان در حوزه‌های مختلف حضور دارند و می‌توانند درخصوص زمینه‌های همکاری با ارمنستان، مسائل موجود را به دستگاه‌های ملی انتقال دهند. همچنین از میان فعالان بخش خصوصی نیز کسانی که علاقمند و آماده همکاری با همسایه شمالی کشورمان بودند و همچنین یک شناخت نسبی و نگاه مثبت به همکاری با این کشور داشتند در ترکیب هیأت حضور دارند.

همایش تجاری با اعضای اتحادیه صنعتگران و تجار ارمنستان

در ادامه این سفر، هیات اقتصادی استان با محوریت اعضای اتاق بازرگانی تبریز و در معیت استاندار آذربایجان شرقی در همایشی با اعضای اتحادیه صنعتگران و تجار ارمنستان دیدار کردند.

استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با تشریح ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف صنعتی و تولیدی، گفت: تبریز در طول تاریخ به‌عنوان محور ارتباطی شرق و غرب مطرح بوده و برخوردار از زیرساخت‌های ارتباطی جاده‌ای، ریلی و هوایی است.

عابدین خرّم افزود: استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های مهم صنعتی کشور است و در تولید محصولاتی چون فولاد، خودرو و قطعات جانبی، محصولات چرمی، مواد غذایی، محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای و شیرینی و شکلات، از قطب‌های اصلی به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد ارس در مرز ایران و ارمنستان، با وجود زیرساخت‌های مناسب و معافیت‌های گمرکی و مالیاتی برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید، آماده پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی است.

ظهوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان نیز در این نشست با اشاره به روابط در هم تنیده تاریخی و فرهنگی دو کشور گفت: نکته مهم در این میان شناخت نسبت به ظرفیت های دوجانبه است.

آرمن ماریتروسیان، نائب رئیس اتحادیه تجار و صنعتگران ارمنستان هم در این جلسه، ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی و همچنین نیازمندی‌های این کشور در بخش‌های مختلف را تشریح کرد و گفت: همکاری‌ها از آشنایی شروع می‌شود و قدم اول برای برقراری و توسعه روابط، آشنایی با ظرفیت‌های همدیگر و به اشتراک گذاری آنها در راستای تأمین نیازهاست.

قاسم قویدل، عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رییس کمیسیون کشاورزی این اتاق نیز در این نشست با اشاره به سابقه طولانی ارتباط میان ایران و ارمنستان گفت: فعالان بخش خصوصی استان آماده گسترش همکاری های اقتصادی دو جانبه هستند.
در ادامه این همایش، شرکت های ایرانی و ارمنی با مدیریت اتاق بازرگانی تبریز در جلسات B۲B حضور یافته و مذاکرات تجاری خود را ادامه دادند.
 
همایشی تجاری با فعالین اقتصادی و معاون وزیر اقتصاد ارمنستان

در ادامه این سفر، هیات اقتصادی استان، همایشی با فعالین اقتصادی ارمنستان و اعضای اتاق بازرگانی این کشور و با حضور معاون وزیر اقتصاد در این کشور برگزار کرد.

آرزومانیان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان در این نشست با تشریح ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی این کشور، بر عزم جدی دولت متبوعش برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران با محوریت آذربایجان شرقی و همچنین رفع موانع و تسهیل تردد صادرکنندگان و تجار دو طرف تأکید کرد.

وی با اشاره به عضویت ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و امکان استفاده از این فرصت برای گسترش روابط تجاری گفت: این امر می تواند منجر به افزایش روابط تجاری دو کشور شود.

عابدین خرم نیز در این نشست با تأکید بر اینکه باید روزبه‌روز مناسبات اقتصادی و تجاری خود را ارتقا ببخشیم، افزود: اراده جدی دو طرف رفع موانع در توسعه روابط است و امیدوارم در این سفر، فارغ از تشریفات بتوانیم اراده دو دولت و دو ملت را به صورت مشهود ببینیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی استان، گفت: آذربایجان شرقی و استان سیونیک به‌عنوان استان‌های هم‌مرز می‌توانند نقش مهمی در گسترش مبادلات اقتصادی دو کشور داشته باشند.
 
وی افزود: زیرساخت‌های مناسب آذربایجان شرقی ازجمله منطقه آزاد ارس در همسایگی دو کشور و وجود ۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی، می‌تواند سطح تجارت بین دو کشور را متحول کند.

خرّم با بیان اینکه آذربایجان شرقی بهشت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، افزود: بخش خصوصی ما برای توسعه روابط با کشورهای همسایه عزم جدی دارد و امیدواریم بخش خصوصی ارمنستان هم از این فرصت برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک استفاده کند.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه شمالی ایران می‌توانند دروازه ورود ما به اتحادیه اقتصادی اوراسیا محسوب شوند، افزود: امیدواریم با همکاری نزدیک ارمنستان و آذربایجان شرقی، مراودات خود را با اوراسیا تقویت کنیم که این امر برای هر دو کشور منافع خوبی به همراه دارد.
در ادامه این نشست، شرکت های ایرانی و ارمنی با مدیریت اتاق بازرگانی تبریز در جلسات B۲B حضور یافته و مذاکرات تجاری خود را ادامه دادند.
 
نشست با تجار و صنعتگران ایرانی مقیم ارمنستان

این هیات در ادامه برنامه های خود، نشستی با تجار و صنعتگران ایرانی مقیم ارمنستان برگزار کرد. سید یوسف حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات این اتاق در این نشست با اشاره ای به مشکلات موجود در مرز نوردوز و ترافیک سنگین تریلرهای صادراتی، ادامه داد: افزایش کرایه های حمل به ارمنستان از دیگر مشکلات موجود است.

در ادامه جلسه، تجار ایرانی مقیم ارمنستان به بیان مشکلات تجارت با ارمنستان و تبادل نظر با تجار هیات اتاق تبریز و مدیران دولتی مرتبط پرداختند.

محمد کلامی، معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با اشاره به مشکلات گمرک نوردوز و بیان اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این گمرک، از وجود مشکلاتی در مسیر زمینی در خاک ارمنستان خبر داد.

قاسم قویدل، عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز نیز در این جلسه درخواست ارائه مکتوب مشکلات و پیشنهادات توسط ریاست سازمان اجتماعی تجار و صنعتگران ایرانی مقیم ارمنستان جهت پیگیری بیشتر و بهتر را مطرح کرد.

بازدید از صنایع ارمنستان

اعضای بخش خصوصی هیات اقتصادی استان در ادامه برنامه های خود به بازدید از صنایع موجود در ارمنستان پرداخت.

اعضای اتاق بازرگانی تبریز با حضور در کارخانه لبنیات و بستنی ماریانا با روند تولید و وضعیت صنایع غذایی این کشور بیشتر آشنا شدند. لازم به ذکر است این کارخانه، بهترین کارخانه در زمینه لبنیات در ارمنستان محسوب می شود.

هیات اقتصادی استان همچنین در ادامه برنامه های خود از کارخانه فولاد ارس به عنوان مجموعه موفق ایرانی سرمایه گذار در ارمنستان بازدید کرد. در این بازدید صحبت هایی نیز در زمینه نحوه سرمایه گذاری در ارمنستان و مزایا و مشکلات مرتبط با آن بیان شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77541

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});