• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

پزشکیان: وقتی توان پشتیبانی نبود، چرا اجازه تولید واکسن در مراکز متعدد صادر شد؟!

  • کد خبر : 77834
  • 15 شهریور 1401 - 9:30
پزشکیان: وقتی توان پشتیبانی نبود، چرا اجازه تولید واکسن در مراکز متعدد صادر شد؟!
یاز اکو - «مسعود پزشکیان» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با گزارش‌هایی که در برخی از رسانه‌های خارجی علیه برخی از واکسن‌های ایرانی منتشر شده است، گفت: آنچه که در روند واکسیناسیون رخ داده، این است که مرگ و میر در کشور کاهش پیدا کرده و مردم توانسته‌اند به زندگی بازگردند، بخش زیادی از آن در نتیجه استفاده از واکسن‌های ایرانی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو؛ به نقل از ایلنا، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش‌هایی که علیه برخی واکسن‌های داخلی در برخی از رسانه‌های خارجی منتشر شده است، گفت: کاهش مرگ و میر کرونا و بازگشت مردم به زندگی عادی نتیجه، واکسیناسیون با این واکسن‌ها بوده است.

«مسعود پزشکیان» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با گزارش‌هایی که در برخی از رسانه‌های خارجی علیه برخی از واکسن‌های ایرانی منتشر شده است، گفت: آنچه که در روند واکسیناسیون رخ داده، این است که مرگ و میر در کشور کاهش پیدا کرده و مردم توانسته‌اند به زندگی بازگردند، بخش زیادی از آن در نتیجه استفاده از واکسن‌های ایرانی بوده و این امری ملموس و قابل مشاهده است و به هیچ عنوان نمی‌توان این موضوع را انکار کرد.

وی یادآور شد: آیا کارهای علمی و مراحلی که در روند تولید واکسن طی شده تماما درست بوده یا خیر؟ مکانیسم‌های پرداختی درست بوده یا خیر؟ در این زمینه‌ها ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد، اما به دلیل اورژانسی بودن کار و سرعت آن ممکن است این اشکالات سهوی بوده باشد، در این میان ممکن است عده‌ای این مراحل را رعایت نکرده باشند، اما اینکه بیایم تمام روند تولید واکسن در کشور را زیر سوال ببریم و مردم را نسبت به واکسن های خود بدبین کنیم، جز خیانت چیز دیگری نیست.

تبلیغ استفاده نکردن از واکسن‌های ایرانی خیانت‌کارانه است

پزشکیان بیان کرد: واکسن در حال حاضر به صورت متعدد در تمامی مراکز وجود دارند و چندین نوع هستند. کسانی که بخواهند واکسن تزریق کنند هم می‌توانند از هر نوع واکسنی استفاده کنند. اما تبلیغ اینکه ما از واکسن‌های ایرانی استفاده نکنیم، یک تبلیغ خیانت‌کارانه است.

وزیر اسبق بهداشت تأکید کرد: ممکن است مشکلاتی در حوزه تولید وجود داشته باشد، اما باید این مسأله را از وزارتخانه پیگیری کرده تا مراحل را ارزیابی کرده و گزارش کنند.

پزشکیان همچنین در مورد وضعیت واکسن رازی و سایر واکسن‌های تولید داخل که هنوز مطالبات آنها پرداخت نشده است نیز گفت: یکی از اشکالاتی که در این راه وجود دارد این است، دولت تا زمانی که به واکسن‌سازها نیاز داشت از آنها حمایت می‌کرد و با رفع نیازها متأسفانه دیگر پشتیبانی لازمی از آنها انجام نشد و این واکسن‌سازها دچار مشکل شدند.

پزشکیان با اشاره به تعداد واکسن‌سازهای داخلی گفت: ما اصولا نمی‌بایست اجازه می‌دادیم، چندین مرکز وارد کار تولید واکسن شده تا بعدها نتوانیم از آنها پشتیبانی کنیم. مراکزی که می‌توانستند کاری انجام دهند مراکز محدودی بودند که سابقه تولید واکسن داشتند و حاکمیت می‌توانست از این مراکز بخواهد واکسن تولید کرده و سایرین را نیز به آنجا هدایت می‌کرد تا با استفاده از توان مشترک کاری را انجام می‌دادند و بعدها هم متضرر نشوند، نه این که الان در چند مرکز، واکسن تولید کردیم و با برطرف شدن نیازمان آنها را به ورشکستگی بکشانیم.

تبلیغاتی که علیه دارو می‌شود به نفع عده ای واردکننده داروها است

پزشکیان همچنین درپاسخ به این موضوع که چرا برخی از داروهای بیماران مبتلا به سرطان که از اروپا وارد کشور می‌شوند، در داروخانه‌ها یافت نمی‌شوند، اما در بازار سیاه موجود هستند، گفت:‌ در دوران کرونا نیز ما شاهد چنین مسئله‌ای بودیم اگرچه تقریبا تمامی داروهایی که در بازار سیاه وجود داشتند، هیچ‌یک دارای ارزش درمانی نبودند، اما با این حال برخی از افراد این داروها را تبلیغ می‌کردند. در آن زمان که مردم در اثر کرونا جان خود را از دست می‌دادند، برخی با آوردن این داروها در بازار آزاد و تبلیغ برای آنها پول به جیب می‌زدند.

وی افزود: اینکه داروهای اروپایی تأثیر دارد یا داروهای ایرانی و هندی که در بازار وجود ندارند، اثر ندارند امری غیرمنطقی است. اثر این داروها حتی در آمریکا و اروپا هم بسته به نوع بیماری، شدت و سرعت آن و حتی زمان تشخیص سرطان متفاوت است. اگر زودتر تشخیص داده شود طبیعتا اثر داروها طولانی‌تر است. باید دانست که مثلا یک بیمار مبتلا به سرطان در چه مرحله‌ای از بیماری بوده تا اثر دارو را روی بیمار تشخیص داد.

پزشکیان یادآور شد: تبلیغاتی که علیه دارو می‌شود به نفع کسانی است که می‌خواهند برخی داروها را وارد کرده و از آن سودهای کلانی ببرند. دولت وظیفه دارد در این حوزه به کنترل و نظارت بپردازد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77834

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});