• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

تدارک پاییزی تبریز با کاشت ۲ میلیون بوته گل/همه چیز برای رسیدن سلطان فصل‌ها مهیاست

  • کد خبر : 79016
  • 24 شهریور 1401 - 14:00
تدارک پاییزی تبریز با کاشت ۲ میلیون بوته گل/همه چیز برای رسیدن سلطان فصل‌ها مهیاست
یاز اکو - چند قدم مانده به پاییز و آغاز فصل زرد و نارنجی‌ها، فصل باران‌های گاه و بی‌گاه، فصل آسمان‌های ابری و نمناک، فصلی که زیبایی طبیعت با سخاوتی هر چه بیشتر رخ می‌نماید، گلهای پاییزی هم با دستانی مهربان به آرامی در دل خاک جای می‌گیرند تا جلوه‌گری پاییز را نمایان‌تر کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از شهریار؛ اگر باهار را فصل بیداری طبیعت می‌خوانند و آن موعد خوبی که حیات جان تازه می‌گیرد، پاییز و تلالو آفتاب‌های کم جان ظهر گاهی‌اش هم به همان اندازه می‌تواند دل از مردمان شهر برباید.

اگر پاییز و زمستان فصل خفتن چند ماهه طبیعت هم باشد، مگر می‌شود از تلاش برای ثبت زیبایی‌ها و حفظ این بهانه‌های کوچک شادمانی دست برداشت؟ شاید برای حفظ همین بهانه‌های کوچک باشد که تمام مناطق شهرداری تبریز از چند روز گذشته با برنامه‌ریزی مشخص گلدان‌ها و بوته‌های گل پاییزی را روانه شهر کرده است. میدان‌ها، رفوژ میانی خیابان‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها همه و همه این روزها شاهد حجم انبوهی از گلهای پاییزی است. گلهایی مقاوم و سازگار با سرمای سخت آذربایجان.

شهری به وسعت تبریز، گذشته از وجود ابنیه و بناهای تاریخی، باید نشاط و شادابی را نیز به شهروندان هدیه دهد و مگر کسی هم می‌تواند از آثار مثبت این لطافت و سبزینگی در ناخودآگاه آدمی چشم پوشی کند؟ زیباسازی فضای شهری یکی از مهم‌ترین رویکردهای شهرداری تبریز است که در این راستا شهرداری تبریز، کاشت سه مرحله‌ای گل‌ها و نهال‌ها را در برنامه کاری خود قرار داده و در سال جاری نیز، با آغاز کاشت پاییزه به استقبال پاییز رفته است.

کاشت دو میلیون بوته گل داوودی و کلم زینتی

مدیرعامل سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری تبریز از کاشت دو میلیون بوته گل داودی و کلم زینتی در سال جاری خبر داده و می‌گوید: گل داوودی از جمله گل‌های دائمی و مقاوم در برابر سرما است و کاشت آن در سطح شهر ضمن اینکه باعث صرفه‌جویی در بخش هزینه‌های شهرداری خواهد شد، چندین سال متوالی نیز از طراوت و زیبایی آن در شهر بهره خواهیم برد.

اکبر امجدی ادامه می‌دهد:بر اساس برنامه گلکاری و تقویم کاری مجموعه، گلکاری‌های شهری در سه مرحله انجام می‌گیرد که عمدتاً گل‌های شب بو، بنفشه و گل همیشه بهار در مرحله نخست گلکاری بهاره در سطح شهر تبریز کاشته می‌شوند.

به گفته امجدی، گلکاری‌های مرحله سوم هم از دهم شهریور آغاز شده و در این مرحله عمدتاً گل داودی و کلم زینتی در سطح شهر کاشته می‌شود.

او با اشاره به کاشت ۶۵۰ هزار بوته گل داودی و کلم زینتی در سال گذشته توضیح می‌دهد: گلکاری مرحله سوم در ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی در شهر بسیار مؤثر است و بر اساس برنامه‌ریزی در سال جاری، کاشت بوته گل داودی و کلم زینتی سه برابر بیشتر از سال گذشته انجام خواهد شد.

کاشت گل‌های فصلی در سطح شهر یکی از مهم ترین رویکردهای سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز است که با هدف زیباسازی محیط شهری و تلطیف روحیه شهروندان به صورت گسترده در نقاط مختلف شهر انجام می‌شود.

در آستانه بازگشایی مدارس و حضور دوباره دانش آموزان در سطح شهر، تدارک بسترهای زیبایی بصری مناسب هم شاید با مهیا ساختن همین فضاها شاید شکل گیرد. فضاهای سبز و طبیعت امروز در کنار کارکردهای اکولوژیکی و زیست محیطی، آثار روانی بی‌شماری دارد که قابل چشم پوشی نیست.

از کاشت ۱۵۰ هزار اصله نهال تا گلهای لاله رنگین

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز در بخش دیگری از سخنان خود از کاشت ۱۵۰ هزار اصله انواع نهال در کاشت پاییزه سال جاری، خبر داده و می‌گوید: این اقدام هم جزو برنامه‌های سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز برای کاشت پاییزه است که با هدف توسعه فضاهای سبز انجام می‌گیرد.

امجدی همچنین با اشاره به وجود ۱۱ گلخانه تولید گلهای فصلی و نهال در سطح مناطق شهرداری تبریز اشاره کرده و می‌گوید: این گلخانه‌ها با تامین نهاده‌های مورد نیاز برای فضای سبز شهری نه تنها موجب کاهش خرید گل و همچنین کاهش هزینه‌های تامین این نهاده‌ها برای مجموعه مدیریت شهری شده است، که حتی با تولید گلهایی سازگار با اقلیم منطقه، افزایش ماندگاری آنها را نیز رقم زده است.

او با اشاره به اهتمام این مجموعه برای ارتقای کیفیت این گلخانه‌ها، تصریح می‌کند: با افزایش کیفیت و ایجاد شرایط مطلوب در این خصوص می‌توان همچنین به ارتقای کیفی گلهای تولیدی نیز امید داشت.

به گفته امجدی، نگهداری فضاهای سبز از نظر کیفی بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل، باید وضع موجود را حفظ کرده و فضای سبز را به سمت استاندارد توسعه دهیم.

زیباسازی اماکن تاریخی تبریز با کاشت گلهای لاله

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز از افزایش زیبایی بناهای تاریخی تبریز با استفاده از گلکاری‌ها خبر داده و اضافه می‌کند: در همین راستا کاشت ۲۵۰ هزار پیاز گل لاله در نقاط مختلفی همچون پارک تاریخی ائل‌گلی، میدان ساعت، کاخ استانداری، عمارت شهرداری تبریز و محوطه شهرداری مرکز در آبان ماه سال جاری در دستور کار قرار دارد.

او خاطرنشان می‌کند: همچنین دو میلیون و ۲۰۰ هزار بوته از انواع گلها برای کاشت مرحله دوم سال ۱۴۰۲ که از پاییز سال جاری در گلخانه‌های مناطق دهگانه و وادی رحمت بذرپاشی شده، برای سال آینده آماده خواهد شد.

سر و کار داشتن با گل و گیاه عشق می‌خواهد و صبوری. باید آنچنان شیفته بوی خاک تازه و انتظار برای رشد جوانه‌های کوچک داشته باشی که در این مسیر تمرین صبوری کنی و آرامش. شاید برای همین باشد که صاحبان گلخانه‌ها و کسانی که با گلها سر و کار دارند، با طمانینه بیشتری رفتار می کنند و سخن می‌گویند.

جای جای شهر؛ از میدان‌های کوچک و بزرگ گرفته تا بلوارها و خیابان‌ها، از بوستان‌ها گرفته تا محلات، از شمال تا جنوب، غرب تا شرق، همه و همه بساط پر رونق گلکاری خود را پهن کرده اند تا همه چیز را برای آغاز فصل جدید مهیا کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79016

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});