• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

چین و روسیه یک بلوک ضدغرب تشکیل می دهند

  • کد خبر : 79708
  • 30 شهریور 1401 - 9:30
چین و روسیه یک بلوک ضدغرب تشکیل می دهند
یاز اکو- ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بلافاصله پس از نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه را به چین فرستاد. ملاقاتی بین پاتروشف و یانگ تزچی یکی از اعضای دفتر سیاسی حزب کمونیست چین برگزار شد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از بنکر، طرفین نسبت به افزایش تنش در نتیجه اقدامات ایالات متحده در منطقه آسیا و اقیانوسیه ابراز نگرانی کردند. علاوه بر این توافقی بین روسیه و چین در مورد گسترش همکاری های نظامی-فنی و تقویت نیروهای نظامی صورت گرفت.

پاتروشف در دیدار با همتای چینی خود وضعیت نظامی و سیاسی افغانستان و منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله اوضاع اطراف شبه جزیره کره و تایوان را مورد بحث و بررسی قرار داد. آنها به این نتیجه رسیدند که این ایالات متحده آمریکا است که اوضاع منطقه را تشدید می کند. جو بایدن مالک فعلی کاخ سفید آشکارا اعلام کرده است که در صورت وقوع جنگ آمریکا از تایوان دفاع خواهد کرد. پاتروشف و یانگ تزچی همچنین در مورد موضوع اوکراین تبادل نظر کردند.

این گزارش اضافه می کند که پاتروشف در طول دیدارش گفت که روسیه و چین خواهان شکل گیری نظم جهانی عادلانه تر هستند. در پس زمینه جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین، واضح است که این نظم جهانی چگونه خواهد بود. پاتروشف تاکید کرده است که روسیه و چین به مقاومت در برابر “غرب جمعی” ادامه خواهند داد. برای این منظور مسکو و پکن تلاش خواهند کرد تا یک بلوک ضدغربی در اطراف خود تشکیل دهند.

با وجود روابط نزدیک روسیه و چین، پکن نگران توسعه جنگ در اوکراین است. به گفته یون سان مسئول مطالعات چین در یک اندیشکده در واشنگتن معتقد است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عملاً چین را فریب داد تا این تصور را ایجاد کند که چین از تهاجم روسیه به اوکراین حمایت می کند، در صورتیکه که پکن نه چنین انتظاری داشت و نه از وقوع این مناقشه مطلع شده بود. در تحلیلی که توسط بنیاد کارنگی منتشر شده است نگرانی پکن در مورد جنگ به شرح زیر توضیح داده شد: از زمان آغاز این مناقشه یعنی از ۲۴ فوریه تا ۱۹ می، دیپلمات های چینی ۶۴ جلسه با همتایان خود در کشورهای خارجی برگزار کردند و در مورد این موضوع بحث کردند. پکن علاقه مند به پایان دادن به این مناقشه بود. با این وجود پکن غرب و ناتو را مقصر آغاز جنگ دانست و تحریم ها علیه روسیه را اشتباه خواند. پکن مداخله روسیه در اوکراین را با گسترش ناتو مرتبط دانسته است. پکن معتقد است که اوکراین نباید برای عضویت در ناتو تلاش کند، بلکه باید نقش پل ارتباطی شرق و غرب را ایفا کند.

موسسه مطالعاتی اطلس مستقر در باکو می گوید: موضع پکن کرملین را راضی کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با همتای چینی خود شی جین پینگ در سمرقند این موضوع را بیان کرد. درگیری آمریکا و چین و تنش در اطراف تایوان در خدمت منافع کرملین است. زیرا در این مورد پکن تلاش می کند روابط نزدیک تری با کرملین داشته باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79708

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});