• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

۴۰ هزار مترمربع از اراضی عرصه قلعه تاریخی بختک لیلان تملک شده است

  • کد خبر : 17750
  • 17 خرداد 1400 - 8:45
۴۰ هزار مترمربع از اراضی عرصه قلعه تاریخی بختک لیلان تملک شده است
یاز اکو - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت:۴۰ هزار مترمربع از اراضی واقع در عرصه قلعه تاریخی بختک لیلان تملک و برای آن سند رسمی اخذ شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، احمد حمزه زاده ضمن اشاره به برگزاری جلسه هیات راهبردی پایگاه ملی میراث فرهنگی محوطه قلعه بختک لیلان در راستای بررسی وضعیت و اقدامات انجام گرفته در راستای حفاظت و صیانت از این قلعه تاریخی، اظهار کرد: اقدامات اجرایی و حفاظتی از قلعه در برنامه‌های پیشنهادی سال جاری مطرح و موضوعات در ابعاد مختلف مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت تا تصمیم لازم اتخاذ شود.

وی تجهیز دفتر حفاظت و حراست پایگاه، نقشه‌برداری املاک واقع در عرصه، مرمت و تعمیر ساختمان حفاظت و حراست پایگاه را از دیگر اقدامات انجام شده طی سال گذشته عنوان کرد.

به گفته وی در عملیات حفاظتی این قلعه تاریخی، اقداماتی نظیر مرمت و احیای برج و باروی قلعه انجام شد و طی سال جاری مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی در قلعه بختک لیلان اجرا می‌شود.

«لِیلان» یکی از شهرهای آذربایجان‌شرقی است که در ۱۵۰ کیلومتری جنوب تبریز در محدوده شهرستان ملکان واقع است؛ شهر باستانی «لیلان» که پس از اسلام به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای آذربایجان مطرح می‌شد، بر اثر زلزله‌ها، سیل‌ها و سایر بلایای طبیعی از بین رفت و امروزه تنها شهری متروکه در معرض دید قرار دارد.

تاریخ شهر کنونی «لیلان» بسیار کوتاه است؛ در واقع چند دهه پیش یکی از ایلات، در نزدیکی شهر باستانی «لیلان» سکنی گزید و مسئولان کشوری به‌ دلیل نزدیکی این روستا به شهر باستانی لیلان، نام «لیلان» بر آن گذاشتند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=17750

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});