• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
1

در نقد نماینده‌ای که می‌گوید: “گشت ارشاد مطالبه مردمی است، بازهم بازداشت می‌کنیم”

  • کد خبر : 79921
  • 01 مهر 1401 - 9:30
در نقد نماینده‌ای که می‌گوید: “گشت ارشاد مطالبه مردمی است، بازهم بازداشت می‌کنیم”
یاز اکو - اگر شما نظارت بلد بودید آن نماینده ای که به طور غیرقانونی وارد خط ویژه شد، به صورت سرباز وظیفه سیلی زد و مدام دروغ گفت که نزده ام و حتی به رئیس مجلس هم درباره حکم دادگاهش اطلاعات غلط داد، الان در مجلس نبود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصر ایران، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سخنانی نسبت به وقایع اخیر کشور واکنش نشان داده و بر ادامه فعالیت گشت ارشاد و بازداشت زنانی که بدحجاب خوانده می شود، تاکید کرده است.

از آنجا که سخنان مهرداد ویس کرمی، نماینده خرم آباد لرستان، نه فقط یک موضع شخصی که به نوعی بیانگر دیدگاه یک جریان فکری در جامعه است، حرف های او را مورد نقد و بررسی قرار داده ایم. عبارات زیر، سخنان ویس کرمی اند و مطالب زیرش نقدهای عصر ایران”:

“هنوز که چیزی ثابت نشده است. مگر اثبات شده که مهسا امینی را گشت ارشاد کشته است؟ من نمی‌دانم دلیل این همه سر و صدا کردن وقتی هنوز جواب پزشکی قانونی نیامده است، چیست؟”

– هنوز چیزی ثابت نشده؟ حتما باید ثابت شود که مهسا امینی را کتک زده و کشته اند؟ این که دختری را بدون آن که لباسش با عرف جامعه ناهمخوان باشد، زنده گرفته اند و مرده تحویل داده اند هم برایتان ثابت نشده است؟

این که اعتراف کرده اید نمی دانید دلیل این همه سر و صدا کردن چیست هم جالب است و اتفاقاً درد جامعه ما هم همین است که مسوولان دلیل نارضایتی ها را نمی دانند.

اگر نمی دانید این چند سطر را بخوانید تا بدانید که سه دلیل دارد:

۱ – زخم: یک دلیل اش مرگ دختری در مقر گشت ارشاد است؛ افکار عمومی بر آنند که اگر گشت ارشاد نبود، الان مهسا امینی زنده بود. مرگ او، مانند زخمی بر افکار عمومی، روح و روان مردم را آشفته کرده است.

۲ – نمک بر روی زخم: این که بعد از مرگ مهسا امینی، به جای قول بررسی و آرام کردن فضا، عده ای شروع کردند به توجیه و ماستمالی کردن قضیه و حرف هایی مانند همین افاضات شما را گفتند و نوشتند، نمکی شد بر زخم مردم.
اگر روز اول، پلیس عذرخواهی می کرد و مسوول گشت ارشاد را تا مشخص شدن نتیجه بررسی ها تعلیق می کرد و قول می داد که لااقل در رویه های خود تجدید نظر خواهد کرد و عده ای هم نمک بر زخم مردم نمی پاشیدند، چه بسا شاهد ناآرامی های اخیر نبودیم.

۳ – بیماری مزمن: اما آن زخم و نمک بر زخم، بر تن جامعه ای نشسته است که از بیماری های مزمنی مانند فقر، فساد، تبعیض، رانت خواری، آقازاده بازی، بیکاری، سانسور، یکجانبه نگری، کاهش ارزش پول ملی، کم اعتباری بین المللی، نشینده شدن صدای مردم، حذف شایستگان و … رنج می برد.

اگر این بیماری مزمن زمینه ای وجود نداشت، اساساً آن زخم و نمک بر زخم هم پیش نمی آمد و اگر هم به صورت اتفاقی رخ می داد، این همه واکنش منفی در جامعه نداشت.

امیدوارم که اکنون دلیل این همه سر و صدا را فهمیده باشید.

“به اعتقاد بنده در خصوص گشت ارشاد «غلو» صورت گرفته است. جامعه باید دارای نظارت باشد، به هر حال باید اخلاق و پوشش جامعه مناسب باشد و این در تمام دنیا مرسوم است. در ضرورت وجود «گشت ارشاد» که هیچ شکی نیست، بحث بر سر شیوه و مدل کار آن است که البته شیوه و مدل کار هم همیشه مورد تایید همه قرار نمی‌گیرد.”

– “غلو” این است که بخشی از نیروی پلیس را که باید صرف مقابله با دزدان و مجرمان واقعی دیگر شود، اختصاص داده اند به مقابله با زنان و دخترانی که موی سرشان از زیر روسری بیرون زده یا لباس شان خوشایند پلیس نیست.

بله؛ جامعه باید دارای نظارت باشد ولی اولویت با نظارت بر مسوولان است. اگر شما نظارت بلد بودید آن نماینده ای که به طور غیرقانونی وارد خط ویژه شد، به صورت سرباز وطیفه سیلی زد و مدام دروغ گفت که نزده ام و حتی به رئیس مجلس هم درباره حکم دادگاهش اطلاعات غلط داد، الان در مجلس نبود.

شما اگر نظارت بلد بودید، میلیاردها دلار بودجه مملکت حیف و میل نمی شد؛ شما اگر نظارت بلد بودید، سیستم مدیریتی کشور با این همه مدیر ناکارآمد دچار چنین انحطاطی نبود. شما اگر نظارت بلد بودید … .
از نظارت، فقط گرفتن زنان و دختران مردم و بردن آنها به خیابان وزرا را بلدید؟!

“باید از تجارب کشورهای مختلف در این زمینه استفاده کنیم تا دیگر از بروز بی‌حجابی جلوگیری کنیم. ما قانون همه و هیچ را اصلا قبول نداریم؛ برخی می‌گویند گشت ارشاد باید منحل شود که اصلا چنین چیزی ممکن نیست!”

– چه عجب! یکی پیدا شد و گفت که باید از تجارب کشورهای دیگر در زمینه حجاب استفاده کنیم؛ حتما با ذکر نام کشور استفاده کنید و فقط امیدوارم کشور مورد نظرتان افغانستان طالبان نباشد.

گشت ارشاد نیز نعوذ بالله حکم خدا نیست که می گویید انحلال اش اصلا ممکن نیست. زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد. روزگاری هم می گفتند ممکن نیست ویدئو، شطرنج و بوکس آزاد شود و مانع ورود نسل سوم اینترنت بودند! اندکی صبر…!

“وجود گشت ارشاد یک مطالبه مردمی است. برخی با برنامه‌ریزی می‌خواهند هنجارشکنی کنند و این خیلی طبیعی است که ما این افراد را بازداشت خواهیم کرد! کسانی‌که بدحجاب یا بی‌حجاب هستند، جزو مردم عادی نیستند؛ چون مردم عادی سرگرم زندگی و مسائل مربوط به خودشان هستند نه این چیزها! نمی‌شود که با یک خطا یا اتفاق، کل مجموعه گشت ارشاد را زیر سوال ببریم.”

– واقعاً شما از کدام مردم صحبت می کنید؟ از کدام مطالبه مردمی حرف می زنید؟ خود ستاد امر به معروف و نهی از منکر که توسط دوستان شما اداره می شود، اعلام کرده که ۶۰ درصد زنان و دختران ایرانی بدحجاب هستند؛ این ها قطعا مطالبه نکرده اند بیایید که ما را جلب کنید. بسیاری از زنان محجبه نیز مخالف گشت ارشاد هستند. می ماند اقلیتی مانند خودتان که دور هم نشسته اید و فکر می کنید دنیا، به کوچکی جمع شماست و هر آنچه “خود گویید و خود خندید”، می شود مطالبه مردمی!

واقعاً شگفت انگیز و البته رعب آور است که کسی در مسند نمایندگی مجلس بنشیند و بگوید بدحجاب ها – همان ۶۰ درصدی که خودشان اذعان کرده اند – مردم عادی نیستند.

راستش را بخواهید، همه مردم اعم از باحجاب و بدحجاب و زن و مرد و کودک و بزرگ و پیر و جوان، عادی اند و فقط شماها عادی نیستید.

در ضمن خوب شد که یکی راستش را گفت که بدحجاب ها را “بازداشت” می کنند؛ آخر تا حالا می گفتند آنها را برای “توجیه” ، به مقر پلیس “هدایت” می کنیم. ممنون از صداقت تان جناب ویس کرمی!

“شما مگر نماینده نسل جدید هستید؟ نماینده نسل جدید خودشان هستند و کسی حق ندارد حرف خودش را در دهان بقیه بگذارد.”

– شما مگر نماینده نسل جدید هستید؟ نماینده نسل جدید خودشان هستند و کسی حق ندارد حرف خودش را در دهان بقیه بگذارد.
برای دیدن نسل جدید هم کافی است به خیابان بروید و از کافه و رستوران تا دانشگاه و مسجد، ببینیدشان تا بدانید چقدر با شماها فرق دارند.

“ما این همه شهید ندادیم که برخی ارزش‌های ما را بی‌ارزش نشان دهند حالا ممکن است من در یک مورد خاص به یک مجری قانون، انتقادی داشته باشم که آن هم راه قانونی دارد و می‌توان از راه قانونی پیگیری کرد. به‌جای رفع اشکال که کل گشت ارشاد را نباید زیر سوال ببریم!”

– بله؛ ما این همه شهید ندادیم که برخی ارزش‌های ما را بی‌ارزش نشان دهند ولی ارزش های ما فقط حجاب زنان است؟ عدالت ارزش نیست؟ رفاه عمومی ارزش نیست؟ امنیت روانی مردم ارزش نیست؟ حرمت انسان ها ارزش نیست؟ آزادی ارزش نیست؟ توسعه اقتصادی ارزش نیست؟ شایسته سالاری ارزش نیست؟ فرصت های برابر ارزش نیست؟ امید به آینده ارزش نیست؟
وقتی همه ارزش های اولویت دار را رها می کنید و می چسبید به مو و لباس زنان و دختران، معلوم است که کسی ارزش محوری شما را باور نخواهد کرد.

راستی گفتید اگر انتقادی به مجری قانون باشد، می توان از راه قانونی پیگیری کرد؛ چقدر عالی! مثلاً می شود از طریق راهپیمایی مسالمت آمیز و طبق اصل ۲۷ قانون اساسی به گشت ارشاد اعتراض کرد؟ مجوز می دهند آیا؟! یا این اصل را فقط برای خودی هایتان می خواهید؟!

و سخن آخر:

آقای ویس کرمی و بقیه صاحبان قدرت!
ایران امروز به آرامش نیاز دارد و آرامش نیز تنها از رهگذر عقلانیت حاصل می شود. با حرف های نسنجیده و رفتارهای غیر اصولی، روی آتش، بنزین نریزید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=79921

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});