• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

شهریور جهنمی و تابستان سرد بورس

  • کد خبر : 80144
  • 03 مهر 1401 - 16:00
شهریور جهنمی و تابستان سرد بورس
یاز اکو - بازار سرمایه هفته آخر تابستان را در شرایطی به اتمام رساند که بازدهی شاخص کل در شهریور ۱۴۰۱ معادل منفی ۴.۸۷ درصد بود. از طرفی روند صعودی قیمت دلار کمی کند شده است.

یاز اکو ؛ جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ شهریور جهنمی بورس

بورس تهران چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ با افت ۱۱ هزار و ۸۳۰ واحدی به کار خود پایان داد. شاخص بورس با این افت در محدوده یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی قرار گرفت که پایین‌ترین سطح شاخص در سال ۱۴۰۱ است. بازار سرمایه هفته آخر تابستان را در شرایطی به اتمام رساند که بازدهی شاخص کل در شهریور ۱۴۰۱ معادل منفی ۴.۸۷ درصد بود. سهامداران بورسی در هفته‌های اخیر اعتراضاتی را نسبت به روند کنونی بورس ترتیب داده‌اند. روند بازار سهام در سه ماهه اخیر به نحوی بوده که سهامداران در هفته جاری شاهد رکوردزنی مداوم شاخص در قعر سال ۱۴۰۱ بودند. تا پیش از شهریور شاخص کل بورس تهران با ثبت رقم یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحدی در فروردین گذشته هرگز پایین‌تر از این سطح نرفته بود.

بازار ارز/ کندشدن روند صعودی دلار

روند صعودی قیمت دلار کمی کند شده است. قیمت دلار که در چند روز گذشته، وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد، همچنان در حال نوسان در این محدوده است. روز پنجشنبه ۳۱ شهریور، قیمت دلار در بازار آزاد با ۳۱ هزار و ۷۳۰ تومان کار خود را آغاز کرد. در ادامه روز نوسانات ادامه داشت و کف و سقف معاملات به ترتیب به ۳۱ هزار و ۶۷۰ و ۳۱ هزار و ۷۳۰ تومان رسید. پیش‌بینی می‌شد دلار در اوایل سال ۱۴۰۱ به قیمت حدود ۳۵ هزار تومان برسد.

با توجه به نرخ تورم در کشور، این قیمت باید بالاتر می‌رفت و وارد کانال‌های ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان ‌می‌شد. باید به این نکته توجه کرد که جلوگیری از افزایش طبیعی نرخ دلار، برای کشور اقتصادی نیست. دولت و بانک مرکزی می‌توانند قیمت‌سازی و نرخ غیرواقعی دلار را به بازار تحمیل کنند. در نتیجه، به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی در هفته آینده نیز، از افزایش قیمت دلار در بازار جلوگیری کند و بازار با نوسان کمی همراه باشد.

بازار سکه/ هم‌مسیری سکه با دلار

سکه طلا با توجه به افت‌وخیزهای نرخ دلار در بازار آزاد که در پی اخبار ضدونقیض برجام ایجاد شد، نوسان قیمت متعددی را طی دادوستدهای سه ماه اخیر تابستان تحمل کرد. به‌طوری‌که این مسکوک کانال ۱۳ میلیون را از دست داد و در بالای سطح ۱۴ میلیون تومان تثبیت شد. به این ترتیب سکه امامی عملکرد مثبت ۳/۱۷ درصد در شهریور ماه داشت. اما در مقابل سکه طلا از ابتدای فصل تابستان تا پایان آن دائما در حال تغییرکانال بود و از بالای سطح ۱۵ میلیون تومان عقب‌نشینی کرد. بر این اساس بازدهی فصلی منفی ۷/۴۸ درصد به ثبت رسید. همچنین سکه مذکور با تثبیت جایگاه خود در قیمت ۱۴ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان عملکرد منفی ۱/۰۴ درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند.

بازار طلای جهانی/ انتظار برای بهبود طلا

طلا در بازار جهانی روز جمعه با تغییرات محدودی همراه بود. زیرا به‌نظر می‌رسد فشار از سوی فدرال رزرو تا حدودی کاهش یافته است. به‌طوری‌که قیمت طلا در این روز در سطح زیر ۱۷۰۰ دلار بود و در محدوده ۱۶۶۸ دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. همین موضوع باعث شد تا برخی از فروشندگان دست از فروش بردارند. علاوه بر این فلز گرانبها برای دومین هفته متوالی در مسیر ثبت عملکرد منفی هفتگی قرار گرفته است. به گفته کارشناسان انتظارات ناشی از بهبود اقتصادی بیشتر از تحرکات انقباضی فدرال رزرو روی طلا تاثیرگذار است که این فلز در نهایت می‌تواند جایگاه امن خود را بازیابد. معامله‌گران همچنین به این احتمال می‌پردازند که فدرال رزرو در اواخر سال ۲۰۲۳ کاهش نرخ بهره را آغاز کند تا از شو‌کهای اقتصادی گسترده‌تر ناشی از نرخ‌های بالا جلوگیری کند.

بازار اوراق مسکن/ مسکن در هاله‌ای از ابهام

اوراق تسهیلات بانک مسکن برای اسفند ۹۹ طی معاملات هفته گذشته نزدیک به ۱۲ درصد افت داشت. به‌طوری‌که تسه ۹۹۱۲ از بالای سطح ۱۱۲ هزار تومان به زیر ۱۰۰ هزار تومان افت کرد. علاوه بر این با تشدید ابهامات اقتصادی و غیر‌اقتصادی در بازارهای مالی و به خصوص بازار مسکن تقاضای خرید افت‌وخیزهایی را داشت. به این ترتیب اوراق یاد شده برای شهریور ماه عملکرد منفی ۱۸ درصدی داشت و در اوج اخبار ضدونقیض از سوی مذاکرات هسته‌ای که در فصل تابستان بود بازدهی فصلی تسه ۹۹۱۲ به بیش از ۲۳ درصد رسید. برخی ازکارشناسان این حوزه بر این باور هستند در صورت ثابت ماندن وضعیت کنونی انتظار می‌رود که روند بازار مسکن نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند و زمینه را برای سفته‌بازی دلالان ملکی فراهم سازد.

بازار نفت/ بحران نگرانی‌ها در بازار نفت

نفت روز جمعه در بحبوحه ترس از رکود اقتصادی و تقویت شاخص دلار مجددا تا حدودی کاهش قیمت داشت. زیرا تلاش‌های جدید نیروهای نظامی مسکو در جنگ با اوکراین و بن‌بست احتمالی در گفت‌وگوها برای احیای توافق هسته‌ای ایران در بحران فعلی عرضه جهانی نفت، بر نگرانی‌ها افزوده و این امر مانع از بهبود قیمت نفت شده است. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت زیر ۹۰ دلار معامله شد. علاوه‌بر این فاصله ارزش نفت خام برنت با نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز مجدد افزایش یافت و در سطوح بین ۸۲ دلار و ۸۳ دلار معامله شد. تحلیلگران بر این باور هستند که در پی افزایش شتابان نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ، ریسک رکود اقتصادی جهانی بر مسائل عرضه در بازارهای نفت سایه انداخته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=80144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});