• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

پای خودروهای جدید به بورس باز شد

  • کد خبر : 80915
  • 12 مهر 1401 - 12:30
پای خودروهای جدید به بورس باز شد
یاز اکو - بر اساس مصوبه جدید وزارت صنعت قرار است خودروهای جدید وارد کشور شود و این خودروها در بورس کالا به فروش خواهد رسید. علت و مزیت این ویژگی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، چند ماهی می‌شود که موج عرضه‌ محصولات مختلف در بورس کالا آغاز شده است. اولین خودرو کارا بود که وارد بورس کالا شد و با توجه به تفاوت قیمتی نسبت به بازار آزاد، استقبال نسبتا خوبی از عرضه شد.

پس از این خودروهای دیگر شامل شاهین و… وارد بازار شود و اکنون عرضه انواع کامیون در بورس کالا آغاز شده است. برای نمونه عرضه کامیون در بورس کالا بسیار پر رونق‌تر از خودروها خواهد بود چراکه برخی از کامیون‌ها تفاوت قیمتی در حدود ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان را دارند. اغلب خریداران ترجیح می‌دهند با قیمت شفاف و ارزان‌تری خرید کنند و به واسطه همین موضوع تعداد سهامداران کالایی و نقدینگی در گردش بازار سرمایه روند صعودی به خود خواهد گرفت.

عرضه خودروهای وارداتی در بورس

حال پس از مدت‌ها بحث درخصوص واردات خودرو، آیین نامه اجرایی مصوبه هیئت وزیران درخصوص واردات خودرو و روند بررسی و اجرای مصوبه واردات در حال انجام است.

ابوالفضل خلخالی، معاون دفتر تخصصی صنایع خودرو وزارت صنعت نیز روز گذشته اعلام کرد که این خودروها پس وارد شدن در بورس کالا عرضه خواهد شد.

بر اساس گفته معاون دفتر تخصصی صنایع خودرو وزارت صنعت با توجه به اینکه بازار خودرو یک بازار نامشخص است موضوع میزان تقاضا و قیمت هم در نظر گرفته می‌شود و خودروهایی که وارد می‌شوند در بورس کالا عرضه خواهند شد و مابه‌التفاوت قیمت پایه، به همراه سود بازرگانی و سود متعارف شرکت با قیمتی که در بورس به فروش خواهد رفت به‌عنوان سود قطعی توسط دولت برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: به این صورت که خودرو در بورس به فروش می‌رسد و سازمان بورس قیمت محصول را بر اساس قیمت فوق و هزینه‌های حمل و نقل با سود بازرگانی دولت و حقوق گمرکی و همچنین سود شرکت، پرداخت می‌کند. در نهایت سازمان بورس به دولت تحت عنوان سود بازرگانی قطعی پرداخت می‌کند. بر این اساس سود بازرگانی در بخش‌های مربوط به فناوری‌های خودرویی هزینه خواهد شد.

این عرضه خودروها در وهله اول اجازه ایجاد حباب قیمتی را در بازار خودروها را نمی‌دهد و پس از نقدینگی جدید به بورس تزریق می‌کند. شفافیت یک بازار، به شفافیت اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند و از سوی دیگر نقدینگی جدید وارد بورس کالا خواهد کرد که در میان مدت این نقدینگی‌ها به رشد بازار کمک می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=80915

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});