• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
6

چاره‌اندیشی در شورای شهر مراغه برای مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز

  • کد خبر : 80922
  • 12 مهر 1401 - 13:15
چاره‌اندیشی در شورای شهر مراغه برای مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز
یاز اکو - جلسه دوشنبه‌شب شورای اسلامی شهر مراغه با دو نطق پیش از دستور راجع به راهکارهای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز کلید خورد و سایر اعضا نیز در ادامه جلسه در این همین زمینه اظهارنظر کردند؛ موضوعی که در ظاهر ساده به نظر می‌رسد اما چاره‌اندیشی برای آن به دلیل وجود عوامل متعدد از پیچیدگی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا «بهمن محمودی»، رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر مراغه ابتدا به نواقص و ابلاغ دیرهنگام طرح‌های جامع و تفصیلی اشاره و بیان کرد: این دو طرح ضوابط شهرداری و شهرسازی مراغه را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ در حالی که طرح جامع بدون اخذ نظر مجموعه مدیریت شهری و با تاخیر ابلاغ شده و در نتیجه عملیاتی نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری مراغه از سال ۱۳۸۶ تاکنون بدون طرح تفصیلی اداره شده و زمان اجرای طرح جامع هم به اتمام رسیده، اظهار داشت: برای تهیه این طرح‌ها هزینه‌های زیادی صرف می‌شود اما وقتی ابلاغ می‌گردد که زمان اجرای آن رو به اتمام است.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی تنها در پنج شهر استان به موقع ابلاغ شده است، اضافه کرد: در دوره نبود طرح‌های تفصیلی و جامع، ضوابط شهرسازی از سوی شورای اسلامی شهر تعیین می‌شود اما سایر سازمان‌ها هم در مصوبه‌های شورا دخالت دارند و محدودیت‌هایی در این زمینه اعمال می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی نمی‌توان عدالت را رعایت کرد، اضافه کرد: شورای اسلامی شهر حتی حق ندارد یک مترمربع زمین با ضوابط به یک دستفروش اختصاص دهد یا ۵۰ مترمربع زمین برای قشر کم‌درآمد تهیه کند.

ضوابطی برای ساخت و سازهای غیرمجاز نیاز است

رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر مراغه بیان کرد: مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز به تعیین ضوابط نیاز دارد و اگر ضوابط استانی به موقع ابلاغ نمی‌شود باید بتوانیم در شورای اسلامی شهر برای آن ضوابط تهیه کنیم.

محمودی ادامه داد: مردم به ما رای داده‌اند که این مشکلات را حل کنیم و اگر قرار است رویه ساخت‌وسازهای غیرمجاز اصلاح شود، در همین شورا باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

طمع سودجویان برای ساخت‌وساز غیرمجاز

«رضا شیخ فرجی»، رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر مراغه نیز بیان کرد: اگرچه برخی از افراد به خاطر فقر و نداری دست به ساخت‌وساز غیرمجاز می‌زنند اما عده‌ای از افراد سودجو نیز ساخت و فروش منزل قولنامه‌ای را به شغل خود تبدیل کرده‌اند.

وی اضافه کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز موجب شده است تا معابر غیراستاندارد در حاشیه شهر ایجاد شود و خدمات‌رسانی به ساکنان این مناطق نیز با مشکل مواجه شود؛ این در حالی است که این ساخت‌وسازهای شبانه و در زمان محدود از استحکام لازم نیز برخوردار نیست.

وی به شرایط اقتصادی نیز اشاره و بیان کرد: ریشه اصلی ساخت‌وساز غیرمجاز به وضعیت اقتصادی بر می‌گردد و قوانین بالادستی برای مقابله با آن نیاز است.

وی نیز به برخی از محدودیت‌های شورای اسلامی شهر اشاره و بیان کرد: شورای اسلامی شهر اجازه ندارد تا هزینه‌های مصالحه زمین‌های قولنامه‌ای را کاهش دهد.

گلایه رییس شورا از زمانبر بودن صدور روانه ساخت

«رضا عسکری»، رییس شورای اسلامی شهر مراغه نیز با ابراز گلایه از زمانبر بودن صدور پروانه ساخت، بیان کرد: شهرداری‌های مناطق گاهی آنقدر در صدور پروانه تعلل می‌کنند که فرد به اجبار به ساخت‌وساز غیرمجاز رو می‌آورد.

وی با بیان اینکه متاسفانه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ورودی و خروجی شهر واقع شده و چهره ناخوشایندی از شهر مراغه برای مسافران عبوری ایجاد کرده است، اضافه کرد: باید ضوابطی برای زمین‌های قولنامه‌ای اتخاذ شود در حالی که اخیرا دستورالعملی ابلاغ شد که بر اساس آن نباید خدماتی به این زمین‌ها ارایه شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه برخی کارشناسان در قیمت‌گذاری برای مصالحه زمین‌ها به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند، ادامه داد: ادارات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان نیز باید در این زمینه به صورت جدی‌تر وارد عمل شوند.

مقابله موثر با ساخت‌وسازهای غیرمجاز به همگرایی نیاز دارد

ابراهیم خوشرفتار، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مراغه نیز بیان کرد: مقابله موثر با این پدیده به همگرایی و همت جمعی نیاز دارد و رابطه‌بازی هم باید حذف شود.

وی با بیان اینکه گسترش ساخت‌وساز غیرمجاز درآمد شهرداری را کاهش می ‌هد، اضافه کرد: اخیرا طرحی با عنوان «مهندس مجری» نیز مطرح شده که هزینه مازاد برای ساخت‌وسازهای طبقاتی تحمیل می‌کند که به نوبه خود به ساخت‌وساز غیرمجاز دامن خواهد زد.

وی به نهضت آسفالت‌ریزی طی سال جاری نیز اشاره و بیان کرد: متاسفانه برخی از معابری که ساخت‌وسازهای غیرمجاز دارد هم آسفالت‌ریزی شد.

وی به دو روی اعمال تشویق‌ها در مناطق حاشیه‌ای اشاره کرد و افزود: اگر زمین رایگان یا پروانه رایگان به حاشیه‌نشینان بدهیم با افزایش حاشیه‌نشینی مواجه خواهیم شد و اگر مشوق ندهیم، ساخت‌وساز غیرمجاز گسترش می‌یابد.

ساخت و ساز غیرمجاز فساد را افزایش می دهد

«ناصر رحمتی» رییس پیشین شورای اسلامی شهر مراغه هم ارایه راهکار به جای توصیف وضعیت موجود را خواستار شد و افزود: ساخت‌وساز غیرمجاز به نوبه خود فساد را افزایش می‌دهد و باید ساز و کار عملی برای مقابله با آن اتخاذ شود.

وی هماهنگی دستگاه‌های اجرایی با مجموعه مدیریت شهری را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: طی دوره‌های گذشته موردی وجود دارد که شهرداری برای آن پروانه صادر کرده و جهاد کشاورزی تخریب آن را گرفته است.

وی تقویت پلیس ساختمان را هم مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در این زمینه همه باید به یک چشم نگاه شود و سفارش‌ها به صفر برسد.

«الناز پاکرو»، رییس کمیسیون مالی و اداری شورای اسلامی شهر مراغه نیز ساخت‌وساز غیرمجاز را از معضلات شهر عنوان کرد و ادامه داد: ساخت‌وساز غیرمجاز امنیت جانی ساکنانش را هم به خطر می‌اندازد.

وی ضعف در نظارت را یادآوری کرد و افزود: تبعیضی که پلیس ساختمان در مورد ساخت‌وسازهای غیرمجاز اعمال می‌کند، در هیچ یک از واحدهای دیگر شهرداری وجود ندارد.

«رقیه سعیدی»، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهداشت محیط شورای اسلامی شهر مراغه نیز بیان کرد: اگرچه امروزه روستاها از مناطق حاشیه‌ای شهر آبادتر است اما برخی از روستاییان علاوه بر روستا در حاشیه شهر هم برای خودشان خانه تهیه کرده‌اند.

وی اتخاذ تدابیر بالادستی برای کاهش مهاجرت روستاییان به شهر را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای مقابله یا ساخت‌وساز غیرمجاز که بی‌امان ادامه دارد، باید در مرحله نخست کمربند سبز شهر اجرا شده و در ادامه نیز پلیس ساختمان برای مقابله با این پدیده تقویت شود.

وی همچنین اجرای طرح‌های تشویقی در بافت فرسوده و اختصاص زمین برای زوج‌های جوان را پیشنهاد داد و افزود: در زمینه مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز باید همه به یک چشم نگاه شود.

«محمودی» رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر مراغه که در ابتدای جلسه با نطق پیش از دستور، برخی نواقص طرح‌های جامع و تفصیلی را بیان کرده بود، در ادامه برخی از راهکارهای عملی برای مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز را نیز بیان کرد و افزود: ضوابط در مناطق حاشیه شهر باید در حد توان ساکنان تعریف شود.

وی با بیان اینکه این ضوابط باید به صورت استانی تهیه و ابلاغ شود، ادامه داد: استانداری در زمان حاضر تاکید دارد که به هیچ وجه به اراضی قولنامه‌ای پروانه ساخت صادر نشود و به نظر می‌رسد در این زمینه باید به صورت ملی تصمیم‌گیری شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز به کارگروه اختصاصی نیاز دارد، اضافه کرد: با نگاه‌های سطحی و پیشنهادهای غیرکارشناسی نمی‌توان با این پدیده پیچیده مقابله کرد.

به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر در این جلسه تقویت پلیس ساختمان و مشارکت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطق حاشیه‌ای شهر را مورد تاکید قرار دادند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=80922

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});