• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5

منع قانونی برای نامزدی اردوغان وجود ندارد

  • کد خبر : 81105
  • 14 مهر 1401 - 13:30
منع قانونی برای نامزدی اردوغان وجود ندارد
یاز اکو_رئیس مجلس ترکیه گفت: هیچ مانع قانونی برای نامزدی اردوغان برای ریاست جمهوری وجود ندارد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت، مصطفی شنتوپ رئیس پارلمان ، با رد استدلال مخالفان مبنی بر اینکه این سومین دوره ریاست جمهوری اردوغان خواهد بود ، گفت: هیچ مانع قانونی در مقابل نامزدی رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده وجود ندارد، اگرچه قانون اساسی خدمت ریاست جمهوری را به دو دوره محدود کرده است.

شنتوپ به خبرنگاران گفت :[نظرات مخالف] توسط برخی از کارشناسان حقوقی که اصلاحات قانون اساسی [سال ۲۰۱۷] را به خوبی نمی دانند، ابراز می شود.

وی افزود:برخی از اعضای اپوزیسیون استدلال می کنند، رئیس جمهور اردوغان نمی تواند برای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۳ شرکت کند، زیرا او قبلاً دو دوره بین سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ و ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ خدمت کرده است. آنها تأکید می کنند که قانون اساسی خدمات ریاست جمهوری را به دو دوره محدود می کند.

شنتوپ با رد این تفسیر، یادآور شد که اردوغان برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ بر اساس مفاد قانون اساسی سابق به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

شنتوپ با تاکید بر اینکه ترکیه در سال ۲۰۱۷ از طریق همه پرسی نظام پارلمانی را با نظام ریاستی جایگزین کرد و مفاد انتخاب رئیس جمهور به کلی تغییر کرده است، گفت: انتخاب رئیس جمهور اردوغان به عنوان رئیس جمهور در سال ۲۰۱۸ اولین دوره وی بر اساس قانون اساسی جدید بود.

وی گفت: «کوچکترین ابهامی در مورد نامزدی اردوغان برای ریاست جمهوری وجود ندارد. 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=81105

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});