• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

افت دسته‌جمعی بازارها در هفته گذشته

  • کد خبر : 81420
  • 18 مهر 1401 - 9:30
افت دسته‌جمعی بازارها در هفته گذشته
یاز اکو - قیمت دلار که اخیراً به سقف جدید ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان هم رسیده بود در ادامه معاملات هفته به سمت پایین حرکت کرد و اصلاح شد. به نظر می‌رسد معامله‌گران هنوز اخبار مربوط به آزادسازی دلارهای نفتی را تعقیب می‌کنند.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ بازگشت دلار به کانال ۳۲ هزار تومان

قیمت دلار که اخیراً به سقف جدید ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان هم رسیده بود در ادامه معاملات هفته به سمت پایین حرکت کرد و اصلاح شد. به نظر می‌رسد معامله‌گران هنوز اخبار مربوط به آزادسازی دلارهای نفتی را تعقیب می‌کنند. ادامه یافتن پمپاژ اخبار مثبت در مورد آزادسازی ارزهای بلوکه شده موجب کاهش هیجان در بین بازیگران ارزی شده و همین امر بر روی تقاضا برای خرید دلار اثر گذاشته باشد.

بازار سکه/ آب‌رفت قیمت سکه

سکه بازان هم امروز با شوک ریزشی نرخ دلار توان مقاومت نداشتند و قیمت سکه مانند دو سه روز اخیر آب شد و به سمت ابتدای کانال ۱۵ میلیون تومان حرکت کرد.این در حالی بود که روز ۱۰ مهر ماه قیمت سکه بر روی پله چهارم، پنجم کانال ۱۵ میلیون تومان قرار داشت. فلز گران بهای داخلی امروز در محدوده ۱۵ میلیون و ۶۰ هزار تومان معامله شد.برخی از فعالان بازار سکه می گفتند در صورت تداوم کاهش قیمت دلار احتمال برگشت سکه به کانال ۱۴ میلیون تومان هم وجود دارد.

بازار سهام/ افت ادامه‌دار بورس

بازار سهام دادوستدهای هفته گذشته را نزولی و با افت قیمت در اکثر نمادها پشت سر گذاشت. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای با ثبت عملکرد منفی ۲/۴۳ درصدی در کارنامه هفتگی خود در سطح یک میلیون و ۳۱۳ هزار واحد ایستاد. این سطح از شاخص کل کمترین مقدار از ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ است. با توجه به افت روزانه این دماسنج اصلی بورس تهران، خروج پول سرمایه‌گذاران خرد نیز ادامه داشت. بر این اساس خالص تغییر مالکیت هفته گذشته ۱۰۳۲ میلیارد تومان برای فروش حقیقی‌‌های بازار بود. کارشناسان بر این باور هستند که بورس اوراق بهادار تهران با وجود رشد نرخ دلار در هفته‌های گذشته هیچ‌‌گونه تغییر رفتاری برای صعودی شدن نداشت. این موضوع نشان‌دهنده آن است که بازار سهام بیش از گذشته به اخبار قوی‌‌تر و تاثیرگذارتری برای بازگشت به روند صعودی و جبران زیان‌‌ها نیاز دارد.

بازار طلای جهانی/ انتظارات مبهم از صعود طلا

بهای طلای جهانی روز جمعه در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار آمارهای مهم حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده بودند تا نشانه‌های بیشتری درباره بزرگ‌ترین اقتصاد جهان داشته باشند، تغییر کرد. با کاهش فشارهای ناشی از شاخص دلار بر روند قیمتی طلا، این فلز گرانبها با رسیدن به محدوده ۱۷۱۰ دلار در هر اونس در مسیر ثبت دومین هفته متوالی با عملکرد مثبتی معادل ۲/۹۵ درصد است. به گفته کارشناسان در حال حاضر تا زمان انتشار آمارهای اقتصادی در این روز، نگاه‌ها بر روی این داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی آمریکا است. این در حالی است که انتظار می‌‌رود، آمار و ارقام که نشان‌دهنده سلامت بازار کار است نسبت به ماه قبل کاهش یافته باشد. بر این اساس هر گونه نشانه‌‌ای از بهبود می‌تواند زمینه را برای سیاست‌های فدرال رزرو افزایش دهد که برای قیمت طلا مطلوب نیست.

بازار اوراق مسکن/ تسه، زیر ۱۰۰ هزار تومان

تسه ۹۹۱۲ هفته گذشته از سطح ۹۶ هزار تومان تا نزدیکی ۱۰۰ هزار تومان رشد کرد. بر این اساس تسه یاد شده عملکرد هفتگی مثبت ۳/۵۲ درصد را به ثبت رساند. به عقیده کارشناسان نامشخص بودن قیمت هر روزه مصالح ساختمانی و افزایش شدید قیمت‌‌ها در این بخش، عامل اصلی سقوط میزان ساخت‌‌وساز و سرمایه‌‌گذاری ساختمانی است. در این میان، تحلیلگران بازار مسکن اعتقاد دارند عوامل مختلف دیگری هم بر رکود دنباله‌‌دار سرمایه‌‌گذاری ساختمانی طی سال‌های اخیر اثرگذار بود که در این بین، جهش بی‌‌سابقه قیمت مسکن در سال‌های اخیر، پرتاب متقاضیان مصرفی خرید ملک به بیرون بازار آن هم به دلیل عدم تناسب بین سطح قیمت‌‌ها و قدرت خریداران و در نتیجه کاهش تقاضای پایدار مسکن در بازار و در نهایت از بین رفتن قدرت خرید خانه‌‌اولی‌‌ها ناشی از تورم، اثر به مراتب بیشتری بر وضعیت ساخت‌‌وساز داشته است.

بازار نفت/ نفت در مسیر دوراهی

نفت روز جمعه ابتدا کاهش قیمت داشت. زیرا بازارها در انتظار نشانه‌های اقتصادی بهتر از سوی آمار‌‌های اقتصادی حقوق و دستمزد ایالات متحده بودند که این موضوع پس از اعلام تصمیم بزرگ‌ترین کاهش عرضه اوپک پلاس از زمان همه‌گیری کووید ۲۰۲۰، تا حدود زیادی مانع از افت بیشتر قیمت‌‌ها شده است. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز جمعه در قیمت ۹۵ دلار و ۴۰ سنت و نفت‌‌ وست‌‌تگزاس‌اینترمدییت نیز در قیمت ۸۹ دلار و ۳۵ سنت معامله شد. علاوه بر این در کنار داده‌های حقوق و دستمزد، بازار جهانی نفت نیز در انتظار اقدامات دولت آمریکا برای مقابله با کاهش اوپک پلاس هستند. بر این اساس انتظار می‌‌رود که این کشور نفت بیشتری از ذخایر استراتژیک نفتی خود آزاد کند تا از جهش عمده قیمت سوخت در آستانه انتخابات میان‌‌دوره‌‌ای در نوامبر جلوگیری کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=81420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});