• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

چرا هنوز کارخانه ذوب مس در آذربایجان شرقی وجود ندارد؟

  • کد خبر : 81726
  • 20 مهر 1401 - 12:30
چرا هنوز کارخانه ذوب مس در آذربایجان شرقی وجود ندارد؟
یاز اکو - نائب رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیت‌های اکتشافی چندین ساله در نقاط مختلف استان، گفت: عدم صدور پروانه بهره‌برداری برای راه اندازی معادن بزرگ ناشی از بی‌برنامگی در اکتشافات محدوده‌های معدنی استان است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، محمد حسین احمدی، در خصوص اکتشافات در محدوده‌هایی که پتانسیل کانی زایی در کشور دارند، خاطرنشان کرد: استان‌های آذربایجان‌ شرقی و کرمان دو قطب معدنی کشور هستند و ما زمانی می‌توانیم بگوییم که اکتشافات در استان موثر بوده که منجر به اکتشاف آنومالی جدید و صدور پروانه بهره برداری جدید باشد.

وی با اشاره به پیشتازی کرمان در زمینه معادن مس، گفت: علاوه بر معدن مس سرچشمه کرمان یک معدن مس دیگر در شهربابک این استان با ذخیره بالا در حال بهره‌برداری است، در حالی که جز معدن سونگون هیچ معدن مس همتراز با آن و با ذخیره بالا در آذربایجان شرقی کشف نشده است.

وی افزود: حفاری‌های عمیق برای عملیات اکتشاف هزینه‌های بالایی در پی داشته و برای هر متر حفاری، در مجموع حدود شش میلیون تومان هزینه می‌شود لذا باید عملیات اکتشاف با برنامه‌ریزی جامع و هدفدار اجرایی شود.

آذربایجان شرقی بر روی کمربند جهانی مس قرار دارد

احمدی با بیان این‌که آذربایجان شرقی دارای معادن برتر مس کشور است، افزود: آذربایجان شرقی بر روی کمربند جهانی مس قرار گرفته و معادن مس سونگون ورزقان و مس انجرد اهر (متعلق به بخش خصوصی) تنها معادن در حال بهره برداری هستند.

وی با اشاره به میزان تولید مجتمع مس سونگون و موانع موجود بر روند توسعه این معدن، تشریح کرد: در معدن مس سونگون کانسنگ با عیار ۰.۶ درصد پس از فرآوری به کنسانتره ۳۰ درصد محتوی مس تبدیل شده و برای ذوب و پالایش به خارج از استان انتقال داده می‌شود که ارزش افزوده مستقیم و غیرمستقیم به واسطه خام‌فروشی از استان خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کنسانتره تولیدی در مس سونگون می‌تواند طی مراحل ذوب و پالایش به مس خالص تبدیل شده و در صنایع پایین دستی و تبدیلی باعث ارز آوری از طریق صادرات محصولات و همچنین اشتغال شود.

رویای ساخت کارخانه ذوب مس در استان محقق می‌شود؟

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی معدن آذربایجان شرقی با بیان این‌که متاسفانه کارخانه ذوب و پالایش مس فعلا در استان ایجاد نشده است، افزود: معدن مس سونگون دارای دو فاز است که هر یک از این فاز سالانه ۱۵۰ هزار تن کنسانتره و در مجموع ۳۰۰ هزار تن کنسانتره با محتوی مس ۳۰ درصد تولید می‌کنند. چندین سال است که زیرساخت‌های عمرانی جهت ایجاد کارخانه ذوب در این معدن فراهم شده اما هنوز خبری از آن نیست.

وی افزود: برای ایجاد چنین کارخانه‌ای باید برنامه ریزی دقیقی انجام گیرد و ملاحظاتی چون شناسایی ظرفیت، محل استقرار، تجهیزات و … با کمک شرکت‌های مشاوره‌ای که در این خصوص دارای تجربه هستند لحاظ شود.

وی گفت: دلیل عمده عقب‌ماندگی مس سونگون و عدم تاسیس کارخانه ذوب و پالایش طی سال‌های گذشته نیز جدی نگرفتن طرح‌های توسعه معدن است چرا که طی سه سال اخیر طرح‌های توسعه این معدن در حوزه تاسیس فازهای سه و چهار تنها خاکبرداری انجام گرفته است.

احمدی اظهار کرد: با افتتاح فاز سه و چهار معدن مس سونگون با ظرفیت مشابه فازهای قبلی تولید سالانه کنسانتره معدن به ۶۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد و به این منظور باید برنامه‌ریزی جامعی جهت تولید خوراک ورودی سنگ شکن از معدن انجام گیرد تا در ادامه بتوان برای طراحی کارخانه ذوب با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن مس برنامه ریزی کرد.

راه پیشرفت صنعت مس در استان توجه به طرح‌های توسعه‌ای مس سونگون است

وی تاکید کرد: افزایش دو برابری تولید کنسانتره مس سونگون حداقل به دو سال کار جهادی نیاز دارد.

احمدی با تاکید بر این‌که راه پیشرفت صنعت مس در استان توجه به طرح‌های توسعه‌ای مس سونگون است، گفت: عملیات استخراج مواد معدنی و باطل از داخل پیت معدن بر عهده سه شرکت پیمانکاری بزرگ است و برای افزایش تولید نیاز به نوسازی و افزایش ناوگان ماشین آلات معدنی بوده و حتی می‌توان فازهای سه و چهار را به جهت آینده نگری و با لحاظ افزایش میزان ذخیره قابل معدنکاری طی اکتشافات جدید برای ظرفیت‌های بالا طراحی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صحبت‌هایی در خصوص میزان ذخیره مس در معدن مس سونگون، گفت: در خصوص ذخایر معدنی موجود، سه نوع ذخیره احتمالی، اسمی و قطعی تعریف می‌شود که ذخایر احتمال طی مطالعات اولیه اکتشافی تخمین زده می‌شود و مطالعه تفصیلی می‌توان میزان ذخایر قطعی با قابلیت معدنکاری را برآورد کرد.

۵ میلیارد تن، ذخیره احتمالی معدن مس سونگون

وی اشاره کرد: مطالعات اکتشافی جدید مس سونگون، حدود پنج میلیارد تن ذخیره زمین شناسی است و با مطالعات تفضیلی می‌توان عیار واقعی کانسنگ را تعیین کرد.

احمدی در خصوص مواد استخراجی معدن مس سونگون، تشریح کرد: کانسنگ‌هایی با عیار ۰.۶ درصد برای بهره برداری به سنگ شکن و کارخانه تغلیظ هدایت می‌شوند و برای استخراج مس از مواد با عیار کمتر از ۰.۶ درصد (خاک‌های کم عیار) نیز زیرساخت‌های اجرایی روش لیچینگ( تولید مس کاتدی) در حال اجرا بوده و جزو طرح‌های توسعه‌ای معدن است.

وی خاطرنشان کرد: کانسنگ‌هایی با عیار مس در حدود ۰.۱ درصد نیز اقتصادی بوده و با تکنولوژی جدید می‌توان مس محتوی آن‌ها را فرآوری کرد.

این عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی معدن با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود که قیمت مس در آینده به شدت افزایش یابد، افزود: تولید خودروهای الکتریکی یکی از دلایل افزایش قیمت مس در آینده نزدیک خواهد بود چرا که بیش از ۸۰ درصد موتور خودروها نیاز به سیم پیچی دارد و برای این امر نیاز به مس است.

وی تاکید کرد: با توجه به آینده مس در دنیا بایستی از خام‌فروشی مس ممانعت کرد و به تاسیس کارخانه‌های مدرن با تولید کالاهای جدید از مس و صادرات آن به دنیا اقدام شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=81726

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});