• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

هدف ما تولید ۴۰۰ هزار تُن کاتد مس در سونگون است

  • کد خبر : 82256
  • 25 مهر 1401 - 14:15
هدف ما تولید ۴۰۰ هزار تُن کاتد مس در سونگون است
یاز اکو - با دستور هیأت‌مدیره شرکت مس، ظرفیت ورودی فازهای توسعه‌ای مس سونگون از ۷ میلیون به ۲۱ میلیون تُن افزایش یافته است

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، دکتر معبود عباس‌زاده در آئین کلنگ‌زنی ۳ پروژه ورزشی، خدماتی و زیرساختی شهرستان ورزقان اظهار داشت: شرکت مس با داشتن ۱۸ میلیارد تُن ذخیره مواد معدنی رتبه پنجم در دنیا دارد، ولی با وجود ذخایر معدنی در حوزه تولید رتبه هفدهم دنیا را داریم، در حالی که در پارامترهای تولید، نیروی انسانی و منابع مالی هیچ‌گونه مشکلی نداریم بلکه تفکر حاکم اصلی‌ترین مانع در تولید در صنایع معدنی بوده است.

مدیر مجتمع مس سونگون بابیان این‌که درصدد برطرف کردن شکاف رتبه‌ای بین ذخایر معدنی و تولید کنسانتره مس در سونگون هستیم، افزود: شرکت مس در نظر دارد تا ظرفیت تولید کنسانتره مس را یک میلیون تُن افزایش دهد و سهم مجتمع مس سونگون از افزایش تولید کنسانتره مس ۴۰۰ هزار تُن خواهد بود. در فاز یک و دو سونگون ۱۴ میلیون تُن بار ورودی داریم که از این میزان حجم ورودی؛ ۳۲۰ هزار تُن کنسانتره مس تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: بیش از ۵ هزار نفر در مجتمع مس سونگون در قالب شرکت‌ها، پیمانکاری و کارمند رسمی شاغل هستند، البته نتیجه فعالیت کارکنان این مجتمع تولید ۳۲۰ هزار تُن کنسانتره مس است. از طرفی تا پیش از روی کار آمدن هیأت‌مدیره و مدیرعامل جدید؛ هیچ طرح توسعه‌ای در مس سونگون اجرا نشده است.

جزئیات اجرای فاز ۳ و ۴ توسعه‌ای مجتمع مس سونگون

دکترعباس‌زاده با اشاره به جزئیات اجرای فاز ۳ و ۴ توسعه‌ای مجتمع مس سونگون گفت: با دستور هیأت‌مدیره شرکت مس، ظرفیت ورودی فازهای توسعه‌ای مس سونگون از ۷ میلیون به ۲۱ میلیون تُن افزایش یافته است و فاز تولید کاتد مس که با ظرفیت ۱۰۰ هزار تُن بود با مصوبه هیأت‌مدیره شرکت مس به ۲۰۰ هزار تُن در مجتمع مس سونگون افزایش پیدا کرد.

مدیر مجتمع مس سونگون تصریح کرد: هدف ما تولید ۴۰۰ هزار تُن کاتد مس در سونگون است که برای تحقق این هدف بایستی سالانه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن کنسانتره مس تولید کنیم. البته شهرستان ورزقان با افزایش تولید کنسانتره و کاتد مس و به تبع صادرات جهت ارزآوری، می‌تواند چهار برابر صادرات استان ارزآوری کند.

وی با تأکید بر این‌که پروژه هیپ‌لیچینگ مس سونگون ۴ سال قبل شروع شده و بنابه دلایلی ۱۴ ماه پروژه متوقف بوده است، اظهار کرد: پروژه هیپ‌لیچینگ را با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد تحویل گرفته بودیم و اکنون به ۸۲ درصد رسانده‌ایم. امیدواریم تا اسفندماه بتوانیم کاتد مس را از هیپ‌لیچینگ استخراج کنیم.

دکترعباس‌زاده از سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری در طرح‌های توسعه‌ای مجتمع مس سونگون خبر داد و خاطرنشان کرد: هیأت‌مدیره شرکت مس مکلف کرده‌اند تا صنایع پایین‌دست در شهرک مس ورزقان عملیاتی شود که با احتساب طرح‌های توسعه‌ای و صنایع پایین‌دست مس در ورزقان، ۳۰ تا ۴۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82256

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});