• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

ترافیک؛ معضلی که همچنان در خیابان‌های اردبیل جولان می‌دهد

  • کد خبر : 82253
  • 25 مهر 1401 - 14:00
ترافیک؛ معضلی که همچنان در خیابان‌های اردبیل جولان می‌دهد
یاز اکو - خیابان‌های کم‌عرض، افزایش تعداد خودروها و به تبع آن بیشتر شدن رفت و آمدها باعث شکل گیری ترافیک آزاردهنده‌ای برای شهروندان اردبیلی شده است. در تابستان حضور گردشگران و در سایر فصول هم مدارس و دانشگاه‌ها باعث افزایش تردد در خیابان‌ها بویژه در هسته مرکزی شهر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا ، با اینکه برخی تدابیر از جمله یکطرفه کردن برخی مسیرها در ساعاتی خاص و یا به صورت دائمی انجام شده است ، ولی ظاهرا این تدابیر چندان کارساز نبوده و همچنان رفت و آمد در داخل شهر خصوصا مرکز شهر به سختی امکان‌پذیر است.

احداث پل‌های زیرگذر و روگذر نیز در نقاطی از شهر با توجه به طولانی مدت شدن روند اجرا بر شدت ترافیک می‌افزاید و روز به روز نه تنها این موضوع بهبود نمی‌یابد ، بلکه بر میزان ترافیک افزوده می‌شود.

سه رکن مدیریت ترافیک/ اردبیل چشم انتظار ارتقای سیستم هوشمند کنترل ترافیک

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل با بیان اینکه مدیریت قابل قبول ترافیک نیازمند توجه به سه بعد مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات است ، افزود: مهم‌ترین تفاوتی که در استان اردبیل با سایر استان‌ها داریم ،عدم توجه به مهندسی ترافیک و آموزش است.

سرهنگ حجت فتاحی در مصاحبه با خبرنگار اظهارکرد: با توجه به اینکه اجرای مهندسی ترافیک و آموزش رابطه مستقیمی با کاهش اجرای مقررات دارد ، این موضوع در استان به دلیل عدم مهندسی و آموزش به افزایش اجرای مقررات منجر شده و بیشترین فشار بر اجرای مقررات وارد می‌شود و همین موضوع باعث شده با اکثر کاربران ترافیک که رانندگان هستند ، برخورد سلبی انجام شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل گفت: توجه به اجرا و ارتقای سیستم هوشمند کنترل ترافیک از جمله نیازمندی‌های مدیریت ترافیک شهری بوده که متاسفانه از سالیان گذشته هیچ توجهی به آن نشده است.

وی با اشاره به اقدامات اخیر شهرداری در راستای تجهیز اتاق مونیتورینگ و نصب دوربین‌های هوشمند ثبت تخلفات ، خواستار تسریع در این اقدامات شد و گفت: در شرایط حاضر با وضعیت هندسی معابر و کثرت رفت و آمد باید مراقبت‌های هوشمند جایگزین مراقبت‌های گوشتی (انسان) و فیزیکی شود.

این مقام مسئول ادامه داد: رفت و آمد و تقاضای سفر درون شهری در ساعت‌های خاص اتفاق می افتد و اوج ترافیک در ساعت‌های ۷.۵ تا ۸.۵ صبح ، ۱۱ تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه ظهر و ۱۷ تا ۲۰ غروب در اردبیل اتفاق می‌افتد.

سرهنگ فتاحی با بیان اینکه تقاضای سفر و تردد با اهداف کاری ، تحصیلی، تفریحی و خرید به هسته شهر اتفاق می‌افتد ، گفت: با توجه به اینکه خیابان‌های اردبیل ۵۰ سال قبل برای ۶۰ هزار خودرو طراحی شده ، هم اکنون با توجه به تردد ۲۰۰ هزار خودرو ، موجب ترافیک و شلوغی می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به ارتقای زیرساخت‌ها و توجه به تمرکز زدایی از هسته شهر افزود: تمامی مراکز جذب شهر از جمله اماکن پزشکی ، خرید و تفریحی در مرکز شهر قرار گرفته و این موضوع باعث جذب سفر شهروندان به این نقطه شده است.

نبود پارکینگ کافی در مرکز شهر

رییس پلیس راهنمایی ، رانندگی استان اظهار کرد: نبود پارکینگ به اندازه کافی در سطح شهر بویژه در مرکز موجب سرگردانی رانندگان برای یافتن جای پارک شده و منجر به افزایش ترافیک شهری می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی در کنترل ترافیک و اتخاذ تدابیر برای کاهش ترافیک در مرکز شهر خواستار پرهیز همشهریان از سفر غیر ضروری به مرکز شهر شد.

سرهنگ فتاحی بستن برخی معابر منتهی به مرکز شهر به دلیل مدیریت ترافیک را یادآور شد و افزود: لازم است همشهریان با پلیس در این راستا همکاری کرده و بعد از بسته شدن معابر منتهی به مرکز شهر از کوچه‌های حاشیه به هسته شهر وارد نشوند، چرا که خیابان‌های مرکز شهر گنجایش خودروها را ندارد.

وی با بیان اینکه هدف پلیس رعایت نظم و جلوگیری از بروز خسارت و تلفات رانندگی است، ادامه داد: با توجه به نیازهای زیرساختی در راستای کنترل ترافیک لازم است مسئولان مربوطه نسبت به تامین نیازهای اساسی این حوزه از جمله تامین و نصب دوربین‌های کنترل هوشمند ثبت تخلفات و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

۲۲ نفر از ابتدای سال در تصادفات درون شهری جان باخته‌اند

نکته قابل تامل و تاسف بار اینکه در شهر اردبیل از ابتدای سال تاکنون ۲۲ نفر بر اثر تصادفات جان باخته اند. موضوعی نشان دهنده عدم رعایت مقررات تردد و ترافیک از سوی شهروندان چه رانندگان و چه عابران پیاده است. طبیعتا در ترددهای درون شهری سرعت مجاز به حدی نیست که تصادفات آن منجر به فوت شود. به گفته سرهنگ فتاحی ، در ۶ ماه نخست سال گذشته ۲۰ نفر از شهروندان در تصادفات درون شهری جان خود را از دست دادند که امسال این تعداد به ۲۲ نفر افزایش یافته است.

۵۹درصد تلفات تصادفات درون شهری مربوط به عابران پیاده است/ جای خالی پل‌های مکانیزه در اردبیل

رییس پلیس راهنمایی ، رانندگی استان با بیان اینکه ۵۹ درصد از فوتی‌های تصادفات رانندگی درون شهری مربوط به عابران پیاده است، افزود: لازم است زیرساخت‌های مربوط به عبور عابران پیاده در داخل شهر از جمله پل‌های مکانیزه و تبدیل پل‌های هوایی کنونی به پل‌های مکانیزه ، نرده‌کشی در بزرگراه‌ها ، خط کشی‌های برجسته گذرگاه‌های عابر پیاده و آشکارسازی محل عبور عابران پیاده با نور اجرا و تامین شود.

بازنگری مطالعات جامع حمل و نقل ترافیک اردبیل

نقی باقرزاده ، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اردبیل نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از بازنگری مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر اردبیل در سال‌ جاری خبر داد و گفت: طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در سال ۹۵ ، شهرداری اردبیل موظف شده نسبت به بازنگری طرح جامع حمل و نقل مسافر در سال‌جاری اقدام کند.

وی با اشاره به برنامه‌های شهرداری اردبیل برای کنترل و کاهش ترافیک از توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر اردبیل خبرداد و افزود: امسال ۶۰ دستگاه اتوبوس برای اجرای طرح ساماندهی حمل و نقل همگانی خریداری می‌شود تا سهم حمل و نقل همگانی از سفرهای درون شهری افزایش یابد.

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اتفاق خوبی است که در صورت اجرایی شدن بخش زیادی از سفرهای غیرضروری به داخل شهر را کاهش خواهد داد با این حال نباید فراموش کرد تاکنون تنها هشت دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد ناوگان درون شهری اردبیل شده است و باید دید آیا باقی مانده این تعداد تا پایان سال وارد ناوگان درون شهری خواهد شد یا نه؟.

اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح در خیابان‌های پرتردد

معاون شهردار اردبیل ، اجرای تقاطع‌های غیر همسطح در شهر اردبیل را یادآور شد و گفت: تقاطع‌های غیرهمسطح شهید سلیمانی و قدس در سال جاری به بهره‌برداری رسیده و در اختیار شهروندان قرار گرفته که با احداث این تقاطع‌ها مشکلات ترافیکی میدان قدس و معابر منتهی به آن و همچنین دسترسی خیابان جام جم مرتفع شده است.

باقرزاده تصریح کرد: علاوه بر این زیرگذر نیایش نیز در حال اجرا بوده و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد تا مشکلات ایمنی ورودی شهر از سمت تبریز و همچنین دسترسی اهالی شهرک نیایش برطرف شود.

وی گفت: پروژه پل بسیج هم به دلیل تعدیل حجم ترافیک ورودی شهر به خیابان عطایی ، امام و میدان بسیج در سال جاری طراحی و به تصویب رسیده و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل و ترافیک شهرداری اردبیل افزود: در خصوص مطالعات تقاطع غیرهمسطح حافظ نیز جهت حل مشکلات تاخیر در آن تقاطع ، آزمایشات ژئوتکنیک آن انجام شده و در مرحله بررسی نهایی قرار گرفته است.

مرکز مانیتورینگ؛ گام ضروری برای هوشمندسازی کنترل ترافیک

باقرزاده هوشمندسازی را از دیگر اقدامات و برنامه‌های مرتبط با کنترل ترافیک عنوان کرد و افزود: در این راستا نیز با اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر اردبیل راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ شهر اردبیل با هشت دستگاه سامانه نظارت تصویری ، ۱۰ دستگاه سامانه ثبت تخلف و ۲ دستگاه سامانه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در راستای توسعه پارکینگ ، مطالعات مکان‌یابی پارکینگ‌های سطح شهر با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی انجام گرفته و برای تصویب در جلسه شورای ترافیک استان به این شورا ارسال شده است.

این مقام مسئول گفت: مطالعه احداث حدود سه هزار محل پارک خودرو به صورت حاشیه‌ای انجام و در جلسات شورای ترافیک استان مطرح شده است که با اخذ تاییدیه از شورای اسلامی شهر در سال آتی قابل اجرا خواهد بود.

باقرزاده اظهار کرد: با اجرای این طرح استفاده از خودروهای تک سرنشین بسیار کاهش یافته و همچنین پارک‌های نامنظم و دوبله در سطح شهر کاهش می‌یابد.

اغلب تصادفات منجر به فوت اردبیل در بزرگراه بسیج رخ می‌دهد

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر تصادفات عابر پیاده منجر به فوت در بزرگراه بسیج رخ می‌دهد و ایمن‌سازی این بزرگراه و کاهش سرعت خودروها در این مسیر ضروری است ، نرده‌کشی ، رفوژ میانی بزرگراه و همچنین کانالیزه کردن محل عبور عابرین پیاده و تامین روشنایی مناسب از جمله اقدامات در دستور کار در این مسیر است.

لزوم ارتقای فرهنگ رانندگی و تردد در خیابانهای اردبیل

واقعیت این است که رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی در اردبیل به شدت پایین است. در ورودی‌های فرعی به اصلی و یا حتی در میادین شهر که قاعدتا باید رانندگان سرعت خود را کاهش دهند نه تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه بعضا شاهد افزایش سرعت رانندگان برای سبقت گرفتن آنها از یکدیگر هستیم.

عابران پیاده هم توجهی به عبور و مرور خودروها نمی‌کنند و بعضا شیوه درست عبور از خیابان را رعایت نمی‌کنند. متاسفانه برخی از عابران پیاده به خیال اینکه رانندگان باید نسبت به عبور عابران پیاده متوجه باشند ، از دقت در عبور خودروها و مراقبت از جان خود غافل می‌شوند و چه بسا رانندگانی نیز که بی‌توجه به رعایت سرعت و یا قوانین راهنمایی رانندگی در خیابان‌ها در حال رفت و آمد هستند و این موضوعات به برزو تصادفات درون شهری با فوتی بالا منجر می‌شود.

اینکه خیابان‌های اردبیل برای ۶۰ هزار خودرو طراحی و احداث شده و در حال حاضر ۲۰۰ هزار خودرو در شهر تردد می کنند، اینکه اردبیل از نظر زیرساخت‌های لازم همچون ناوگان حمل و نقل عمومی و پل‌های مکانیزه و مجموعه کنترل هوشمند ترافیک به شدت فقیر است موضوعات قابل انکاری نیست. با این حال نباید فراموش کرد که هر انسانی به حکم عقل و منطق به دنبال حفظ جان و سلامت خود است علاوه بر این هزینه‌های تصادفات ممکن است در برخی موارد قابل توجه نباشد ولی در اغلب موارد این تصادفات منجر به جان باختن شهروندان می‌شود این که در تصادفات درون شهری با جمعیت ۵۰۰ هزار نفره اردبیل در مدت زمان ۶ ماهه ۲۲ نفر جان خود را از دست داده باشند موضوعی است که علاوه بر توجه مسئولان نیازمند توجه جدی شهروندان اعم از رانندگان و مسافران است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82253

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۲
  1. سلام فرمایش شما درست ولی این میوه فروشان بیشتر از به حقوق مردم تعرض می کنند ورانندگی خلاف همشهریان نیز وجود دارد خلاف جهت حرکت می کنند

  2. ۳۰سال پیش شهرک سبلان فاز دوم با آن همه قطعه بندی
    خیابان اصلی آن فلسطین با این کم عرضی!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});