• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

آذربایجان‌شرقی رتبه سوم کشور را در ایجاد واحدهای صنعتی جدید دارد

  • کد خبر : 82313
  • 26 مهر 1401 - 9:30
آذربایجان‌شرقی رتبه سوم کشور را در ایجاد واحدهای صنعتی جدید دارد
یاز اکو - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: این استان بر اساس آمار وزارت صمت، رتبه سوم ایجاد واحدهای صنعتی جدید را طی یک سال اخیر داراست و در زمینه صدور پروانه‌های توسعه صنایع نیز در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، صابر پرنیان شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی مشکلات صنایع و معادن مراغه که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: ۲ هزار و ۵۵۰ طرح در حال اجرای صنعتی نیز در استان وجود دارد که ۲۷ مورد از آنها جزو طرح‌های بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه یکی از این طرح‌های بزرگ که خودش آنها را «مگاپروژه» خواند در مراغه اجرا می‌شود، ادامه داد: بزرگترین کارخانه تولید بطری‌های سبک شیشه‌ای و جار که در حوزه صنایع بسته‌بندی و غذایی کاربرد دارد، در مراغه در حال اجراست که حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی به ۲ مورد دیگر از طرح‌های صنعتی بزرگ که در سطح استان حال اجراست اشاره و بیان کرد: واحد استحصال یکهزار تن روغن در روز و واحد تولید ورق سرد و گرم که به اندازه یک‌سوم فولاد مبارکه ظرفیت تولید دارد هم از دیگر مگاپروژه‌های در حال اجرای استان به شمار می‌رود.

به گفته وی آذربایجان‌شرقی با بیش از چهار هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی رتبه چهار کشور را از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی دارد و بیش از ۴۰ هزار واحد تولیدی نیز در استان فعال است.

آذربایجان‌شرقی ۸.۷ میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی به ظرفیت معادن این استان هم اشاره کرد و گفت: ۸.۷ میلیارد تن ذخیره قطعی معدنی داریم که تنها هفت درصد آن اکتشاف شده است.

«پرنیان» اضافه کرد: ظرفیت معدنی آذربایجان‌شرقی بسیار چشمگیر بوده اما سهم آن در تولید ناخالص ملی بسیار اندک است.

به گفته وی توسعه بخش معدن جزو رویکردهای دولت سیزدهم است و بر همین اساس نیز شورای معادن استان با هدف افزایش سهم معادن در تولید ثروت موضوعاتی چون انتقال حساب‌های بانکی معادن بزرگ به استان، تکمیل زنجیره ارزش محصولات معدنی و اخذ عوارض یک درصدی و ۱۵ درصدی معادن فعال را در دستور کار قرار داده است.

وی اقتصاد ایران را به برکت بخش خصوصی پویا خواند و ادامه داد: آذربایجان‌شرقی در تجارت رتبه پنجم صادرات کشور را طی یکسال اخیر داشته و تبریز همواره مرکز قیمت‌گذاری بوده است.

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: این استان در هر سه بخش صنعت، معدن و تجارت جزو استانهای تراز اول کشور به شمار می‌رود و جایگاهش را مدیون بخش خصوصی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82313

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});