• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

میزان بارش در استان اردبیل۲۴ درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 82789
  • 30 مهر 1401 - 11:30
میزان بارش در استان اردبیل۲۴ درصد کاهش یافت
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از کاهش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در این استان نسبت به دوره بلندمدت خبر داد و از شهروندان و کشاورزان خواست از مصر ف بی‌رویه آب خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، علی حیدری روز شنبه با بیان اینکه اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف آب بدون همراهی زارعین امکان‌پذیر نیست، افزود: رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان و کشت محصولات استراتژیک و کم‌ آب‌بر از جمله مواردی است که باید مورد توجه مردم و مسئولین قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: برای تامین آب مورد نیاز کشاورزان در منطقه مغان ۸۰ متر مکعب بر ثانیه و بیشتر از میزان مورد نیاز آب تحویل داده می‌شود که به جهت خاکی بودن کانال‌ها، خرد بودن زمین‌های زراعی و وجود ۸ هزار زارع با سلایق متفاوت میزان هدر رفت آب در این حوزه چندین برابر آب مصرفی در سایر نقاط استان است.

حیدری گفت: در نظر گرفتن مساله کمبود آب و مدیریت مصرف آب بر اساس منابع موجود و رعایت الگوی کشت در راستای تامین محصولات استراتژیک و پرهیز از کشت محصولات آب‌بر باید رویکرد اصلی بخش کشاورزی استان قرار گیرد.

برنامه‌های تامین و توزیع عادلانه آب در منطقه مغان

وی با تشریح برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در راستای تامین و توزیع عادلانه آب در منطقه مغان گفت: رصد آنلاین مصرف آب و سطح زیرکشت، انجام اقدامات سازه‌ای از جمله ایستگاه پمپاژ سربند و سیفون دره‌رود از جمله اقدامات شرکت آب منطقه‌ای در این حوزه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با بیان اینکه استفاده از راهکارهای علمی و تحقیقاتی برای اصلاح الگوی مصرف و کشت در دشت‌های استان جزو برنامه‌های بخش آب است، افزود: باید با برگزاری سمینارها و میزگردهای علمی و استفاده از نظرات صاحب‌نظران به دنبال راهکارهای مناسب برای رسیدن به مصرف بهینه منابع آب و علاج بخشی کمبود منابع بود.

حیدری بیان کرد: شرکت آب منطقه ای اردبیل به عنوان مرکز تصمیم‌گیری برای آب استان به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مربوطه از جمله جهاد کشاورزی و محیط زیست است تا از این طریق مباحث مربوط به آب تخصصی‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=82789

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});