• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
رئیس انجمن‌اقتصاددانان ایران(شعبه شمالغرب)/

تعریف درست از سرمایه گذاری به تنهایی برای توسعه شهر جدید سهند کافی نیست

  • کد خبر : 84086
  • 12 آبان 1401 - 12:46
تعریف درست از سرمایه گذاری به تنهایی برای توسعه شهر جدید سهند کافی نیست
یاز اکو- رئیس انجمن‌اقتصاددانان ایران(شعبه شمالغرب) گفت: تعریف درست از سرمایه گذاری به تنهایی برای توسعه شهر جدید سهند کافی نیست و در کنار آن باید الزامات آن نیز فراهم شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، داود بهبودی در نخستین همایش ملی فرصت های سرمایه‌گذاری شهر جدید سهند با بیان این مطلب گفت: طرح های خوبی در قالب بسته سرمایه‌گذاری شهر سهند در این همایش ارائه شده است، اما اگر واقعا بخواهیم برای این شهر افق جدیدی ترسیم کنیم باید طرح هایی فراتر از موارد مطرح شده در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ جمعیت در این شهر به زودی سهند تبدیل به دومین شهر پر جمعیت تبریز شده و به جای شهرستان مراغه قرار می گیرد اما در عمل این شهر هنوز نتوانسته است شاخص های دومین شهر جمعیتی را کسب کند.

بهبودی گفت: توسعه شهری به ویژه در سهند، بدون توجه به نظام های مالی مبتنی بر مشارکت و جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی محتوم به شکست است.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز ، استفاده از ظرفیت بانک های تخصصی، شرکت‌های تامین سرمایه، صندوق های جسورانه، اوراق مشارکت، انواع صکوک و صندوق های توسعه و عمران در حال حاضر از منابع اصلی تامین مالی پایدار محسوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد های سرمایه گذاری در ابتدا مختص بخش دولتی بود و سپس به بخش خصوصی واگذار شد، افزود: در رویکرد نوین مردم و خواسته های آنها نیز به سرمایه گذاری مشارکتی بخش دولتی و خصوصی اضافه شده است.

بهبودی با تاکید بر اینکه ایده اولیه شهرهای جدید عمدتا رویکرد تک عملکردی از قبیل شهر خوابگاهی، پوشش سرریز جمعیتی کلانشهرها، شهر پویا و… بوده است، گفت: در رویکردهای نوین چند عملکردی و چند ظرفیتی مد نظر است.

وی افزود: ما در عمل نتوانسته ایم ظرفیت های چند عملکردی شهرهای جدید را فعال کنیم چرا که هنوز در بحث زیرساخت‌ها، آموزش، بهداشت، آب و فاضلاب و مسائل امنیتی دچار مشکل هستیم.

بهبودی در رابطه با نحوه تعریف ماموریت های جدید برای شهر جدید سهند گفت: این شهر می تواند مکملی برای پر کردن حلقه های مفقوده تبریز باشد. هم چنین می توان با تقویت پیوند متقابل شهر و دانشگاه صنعتی سهند، نقش پذیری اقتصادی، پاسخگویی و… افق های جدیدی برای این شهر تعریف کرد

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84086

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});