• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

فرش دومین پرچم کشور است

  • کد خبر : 84181
  • 13 آبان 1401 - 13:00
فرش دومین پرچم کشور است
یاز اکو - معاون اقتصادی و بازاریابی مرکز ملی فرش ایران گفت: احتمالا ظرف ۴ ماه آینده فرآیند جهانی شدن فرش قلتوق به اتمام برسد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، سیدحسین گلستانی‌فرد در مراسم رونمایی از ثبت جهانی فرش قلتوق در پانزدهمین نمایشگاه تخصصی فرش و تابلو فرش دستباف زنجان، اظهار کرد: صنعت فرش باید بیشتر تبلیغ شود. یکی از برنامه‌هایی که در مرکز ملی فرش دنبال می‌شود در خصوص تجاری‌سازی فرش دست‌باف است. استان زنجان نیز با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند در این برنامه کمک‌کننده باشد.

وی با بیان اینکه صنعت فرش باید به جایگاهی که در خور آن است برسد، تصریح کرد: فرش دومین پرچم کشور است و باید برای اعتلای این هنر صنعت اصیل ایرانی بکوشیم.

گلستانی‌فرد ادامه داد: کارهای اداری ثبت جهانی فرش قلتوق انجام شده است و این نوید را می‌دهیم که احتمالا ظرف ۴ ماه آینده فرایند جهانی شدن آن به اتمام برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان نیز در این مراسم بیان کرد: طبق آخرین آمار نیروی کار در تابستان ۱۴۰۱، استان زنجان حدود ۸۲۵ هزار نفر جمعیت بالای ۱۵ سال دارد و نرخ مشارکت نیروی کار ۴۹.۴ و نرخ بیکاری ۵.۵ درصد است. این رقم‌ بسیار امیدوار کننده است و زنجان از این حیث در میان دیگر استان‌ها وضعیت مطلوبی دارد.

خلیل قاسملو با بیان اینکه نقش بافندگان فرش در استان بسیار مهم است و قریب به ۲۵ هزار نفر در این حوزه فعالیت می‌کنند، تشریح کرد: فرش تنها یک کالا نیست، میراث گذشتگان و میراث فرهنگی و اقتصادی ما است.

بازارهای جهانی را از دست داده‌ایم

این مسئول با اشاره به اینکه طی دهه‌های گذشته متاسفانه بازارهای جهانی را از دست داده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما تولید و اشتغال را داریم اما باید با نوآوری، فناوری و ایده‌های جدید بتوانیم خود را با تغیرات ساختاری اقتصادی وفق دهیم و مجدد جای خود را در بازار جهانی پیدا کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه طی تلاش‌های صورت گرفته توانستیم سه نشان جغرافیایی برای سه فرش استان زنجان دریافت کنیم، عنوان کرد: نشان جفرافیایی به یک کالا، خدمات یا فرهنگی می‌دهد که متناسب با فرهنگ یا مشخصات آن منطقه باشد و آن کالا با ویژگی‌های خاص با دیگر کالای استان‌ها متمایز خواهد شد. فرش خمسه، قلتوق و بیدگینه فرش‌های استان هستند که نشان جغرافیایی گرفته‌اند.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه رونق بازار فروش فرش و سپس صادرات فرش حائز اهمیت است، بیان کرد: در حال حاضر رونق بازار فروش فرش در اولویت است که با ایجاد جهش‌، صادرات فرش نیز جانی دوباره خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84181

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});