• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

اختصاص فضایی به پارک‌ علم و فناوری چین در تبریز/ تشکیل کمیته‌ در قوه قضاییه برای ارزش‌گذاری فناوری و حمایت از مالکیت فکری

  • کد خبر : 84785
  • 18 آبان 1401 - 21:44
اختصاص فضایی به پارک‌ علم و فناوری چین در تبریز/ تشکیل کمیته‌ در قوه قضاییه برای ارزش‌گذاری فناوری و حمایت از مالکیت فکری
یازاکو- معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با بیان اینکه در تبریز فضایی مشابه آنچه چین در شانگهای به پارک‌ علم و فناوری ایران اختصاص داده است، به چینی‌ها اختصاص داده‌ایم، گفت: پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در حال حاضر هاب انتقال شرکت‌های دانش بنیان برای فروش محصولاتشان است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایلنا، «علی خیرالدین» معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تاسیس پارک‌های علم و فناوری بین‌المللی و آخرین اخبار مربوط به این تعاملات توضیح داد: خوشبختانه در سطح بین المللی در حوزه فناوری کارهای بسیار خوبی انجام شده است. ما به دنبال ایجاد میز بین الملل در پارک‌های علم و فناوری به ویژه در کشورهای همسایه هستیم. 

خیرالدین تصریح کرد: اولین دفتر تعاملات همکاری بین پارک آذربایجان شرقی و شانگهای انجام شد که آن‌ها فضای خوبی را در شانگهای چین برای استقرار شرکت‌های ما و تبادلات تجاری و اقتصادی به ایران اختصاص دادند و ما نیز در تبریز فضای مشابهی را در اختیار آن‌ها قرار دادیم و همکاری ما شروع شده است و در واقع پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در حال حاضر هاب انتقال شرکت‌های دانش بنیان برای فروش محصولاتشان است. 

معاون وزیر علوم ادامه داد: در ترکیه، ارمنستان، بصره، اقلیم کردستان و بوسنی و هرزگوین فعالیت‌هایی را در دست اقدام داریم و می‌خواهیم میز تعاملات بین المللی را با کشورهای مختلفی ایجاد کنیم. 

او با بیان اینکه ما هر پارک علم و فناوری را به نوعی هاب و مسئول راه اندازی میزهای تعاملات در کشورهای همسایه کرده‌ایم، یادآور شد: به عنوان نمونه پارک دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای تعامل با پارک‌های کشور عمان انتخاب شده است تا بتواند میز تعاملات با آنجا باشد و برای قطر نیز چنین کاری را پیش می‌بریم. 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در خصوص مالکیت فکری و ثبت اختراع فعالان عرصه نوآوری و فناوری و فعالیت‌هایی که در پارک‌های علم و فناوری صورت می‌گیرد، بیان کرد: ما اخیرا با آقای حسین بابایی معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز جلسه‌ای داشتیم و همه پارک‌های علم و فناوری در این جلسه حضور داشتند و در خصوص مالکیت فکری و معنوی بحث‌هایی شد و به تفاهمات خیلی خوبی رسیدیم. یکی از این تفاهمات این بود که کمیته‌ای سه جانبه ایجاد کنیم و این کمیته مباحث مالکیت فکری را بررسی کند. آخرین بار سال ۱۳۸۶ قانون مالکیت فکری به تصویب رسیده است و امروز ۱۵ سال از تصویب آن گذشته و با توجه به توسعه بسیار خوبی که در زمینه فناوری و نوآوری در کشور پیش آمده، مطمئنا باید به موضوع مالکیت فکری توجه ویژه کنیم. 

خیرالدین در ادامه خاطرنشان کرد: اگر روی بحث مالکیت فکری و معنوی دقت کافی نشود در حوزه ثبت اختراعات، تجاری‌سازی فناوری و… آسیب خواهیم دید. 

او افزود: بنابراین کمیته‌ای چند جانبه در قوه قضاییه ایجاد می‌شود که در مورد قوانین صحبت شود. همانطور که کارشناس رسمی دادگستری داریم، می‌خواهیم به همان صورت تعدادی کارشناس رسمی در حوزه مالکیت فکری هم داشته باشیم. این افراد می‌توانند در پارک‌ها هم مستقر باشند و این اقدام یکی از کارهای خوبی است که صورت می‌گیرد. ما در حال حاضر برای ارزش‌گذاری فناوری و نوآوری و دانش فنی، متخصص کم داریم که باید در این بخش هم تلاش کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84785

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});