• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

عدم رعایت مقررات زیست محیطی۱۴ واحد تولیدی در شهرک صنعتی ارومیه

  • کد خبر : 85600
  • 28 آبان 1401 - 14:15
عدم رعایت مقررات زیست محیطی۱۴ واحد تولیدی در شهرک صنعتی ارومیه
یاز اکو - مدیر عامل شهرک های صنعتی آذربایجان غربی با اشاره به آلودگی فاضلاب ایجاد شده در شهرک های صنعتی ارومیه گفت: ۱۴ واحد تولیدی، شهرک صنعتی ارومیه پارامتر های آلودگی فاضلاب را رعایت نمی کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، حسن حاتمی، با اشاره به اینکه، ۲۸ واحد صنعتی در شهرک صنعتی فاز یک ارومیه در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: همچنین ۲۷۵ واحد تولیدی فعال در شهر صنعتی فاز دو در حال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: تمامی واحدهای صنعتی از زمان آغاز فعالیت متعهد شده‌اند که اگر پارامترهای آلودگی پساب فاضلاب‌شان بیش از حد استاندارد باشند پیش‌پساب تصفیه تعبیه کنند.

حاتمی ادامه داد: ۱۴ واحد تولیدی به تعهدی که در شروع فعالیت خود داده بودند متعهد نشده و پارامترهای آلودگی زیست محیطی فاضلاب را رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: از مهم‌ترین اثرات ورود پساب به رودخانه‌ها و آب‌های زیرزمینی می‌توان به کاهش اکسیژن محلول، پیدایش بوهای زننده در اثر اکسیداسیون غیرهوازی، مهاجرت یا مرگ ومیر آبزیان، ممانعت از نفوذ نور خورشید برای انجام عمل فتوسنتز، ورود مقادیر زیادی مواد مغذی مانند ترکیبات ازته و فسفاته و همچنین ورود عوامل بیماریزا به آب را اشاره کرد.

وی به شاخص‌های پساب فاضلاب اشاره کرد و گفت: bod و cod، یکی از شاخص‌های آلودگی در فاضلاب است که این شاخص‌ها یک آلوده‌کننده نیستند بلکه بیانگر میزان و شدت آلودگی است و هر قدر این عدد بالاتر باشد نشانگر آن است که فاضلاب دارای مواد آلی بیشتری است.

حاتمی عنوان کرد: بر اساس آزمایشات صورت گرفته از پساب فاضلاب ۱۴ واحد صنعتی در این شهرک، مشخص شده است که bod آن از ۴۵۰ هزار میلی‌‌گرم در لیتر بالاتر است در حالی که شاخش bod نباید از دو هزار میلی‌گرم در لیتر بالاتر باشد.

وی گفت: با وارد شدن این شاخص‌ها با میزان آلودگی بالا به شبکه فاضلاب باعث می‌شود لجن فعالی که در تصفیه‌خانه‌ها برای کاهش پارامترهای آلودگی تشکیل شده است از بین رفته و فرآیند بیولوژیکی شبکه فاضلاب مختل شود.

حاتمی عنوان کرد: محیط زیست باید مدافع طبیعت و مردم باشد و برای مقابله با این معضل گام‌های اساسی برداشته و با متخلفان برخوردی جدی داشته باشد.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه، طی جلسه‌ای با ۱۴ واحد صنعتی متخلف، اخطار‌هایی برای رفع این معضل صادر شده است، بیان کرد: در این جلسه مقرر شده بود که اگر این واحدها، پیش‌پساب تصفیه تعبیه نکنند انشعاب آنها پس از دوبار اخطار قطع شود.

وی تصریح کرد: اما مدیران این واحدهای تولیدی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که در استانداری برگزار شده بود درخواست فرصتی دوباره کردند که در این جلسه بار دیگر فرصتی یکساله به این واحدها داده شد تا پیش‌پساب تصفیه را در واحد تولیدی خود راه‌اندازی کنند که متاسفانه هیچ اقدامی طی این مدت در این زمینه صورت نگرفته است.

حاتمی افزود: اخیرا جلسه‌ای با حضور نماینده دادستان استان تشکیل یافته بود که مجددا ۶ ماه به این واحدهای صنعتی فرصت داده شده است که پیش‌پساب تصفیه در واحدهای تولیدی خود تعبیه کنند و درصورت عدم اجرای دستورات صادر شده برخوردی جدی با این واحدهای تولیدی صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=85600

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});