• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

نانوایی‌ها در خطر ورشکستگی/ کمبود و گرانی به خمیرمایه نان رسید

  • کد خبر : 86033
  • 01 آذر 1401 - 13:00
نانوایی‌ها در خطر ورشکستگی/ کمبود و گرانی به خمیرمایه نان رسید
یاز اکو - جلال‌ محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، اخیراً از امتناع برخی از واحدهای نانوایی نسبت به نصب دستگاه کارت‌خوان خبر داد. اما فعالان صنفی ضمن رد این موضوع از عدم پرداخت مابه‌التفاوت هزینه تولید نان توسط دولت با گذشت هشت ماه از سال خبر می‌دهند که باعث شده تا واحدهای تولید نان برای ادامه فعالیت با مشکل مواجه شوند. در این بین نانوایی‌ها با کمبود و گرانی خمیرمایه مورد نیاز خود نیز مواجه شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، جلال محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، اخیراً اعلام کرد که اجرای طرح هوشمندسازی کارتخوان واحدهای نانوایی در بحث کنترل خروج آرد تأثیر بسزایی دارد و معتقدیم که تمامی واحدها به کارتخوان مجهز شوند. اما برخی از واحدها به خاطر پرداخت مالیات ناشی از گردش مالی دستگاه کارتخوان نسبت به این موضوع مقاومت می‌کنند.

او تأکید کرد که دستگاه‌های نظارتی، شورای آرد و نان،‌ جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مربوط باید کاری کنند که تمامی واحدها در سطح کشور به کارتخوان مجهز شوند.

در کنار این موضوع ظاهراً نانوایی‌های برخی از شهرها با کمبود خمیرمایه روبه‌رو شده‌اند. پیگیری‌ها گویای آن است که سندیکای خمیرمایه ایران مدتی در توزیع خمیرمایه محدودیت ایجاد کرده بود که این موضوع باعث افزایش قیمت خمیرمایه شد. خبرگزاری بازار گزارش داد که قیمت هر کیسه خمیرمایه از ۵۰۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

بنا بر این گزارش، خمیرمایه در بازار آزاد توسط افرادی که آن را انبار کرده و به‌صورت غیرقانونی در حال عرضه هستند به قیمت گزافی به فروش می‌رسد.

کمبود خمیرمایه قیمت آن را افزایش داد

بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره کمبود خمیرمایه عنوان کرد: مدتی بود که توزیع خمیرمایه با موانع مختلفی توزیع می‌شد. همین محدودیت منجر به افزایش قیمت خمیرمایه شد.

او در ادامه ممانعت برخی از نانوایی ها از نصب دستگاه‌های کارت‌خوان را تکذیب کرد و گفت: نانوایی ها در این رابطه همکاری لازم را دارند. حتی حدود ۱۰ درصد واحدها شهر تهران موفق به اخذ دستگاه کارت‌خوان نشده‌اند. این در حالی است که ما چندین مرتبه فهرست این نانوایی‌ها را به شرکت مربوطه و کارگروه آرد و نان استان تهران داده‌ایم.

نانوایی ها مابه‌التفاوت هزینه تولید را دریافت نکردند

این فعال صنفی نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت هزینه تولید و فروش نان توسط دولت انتقاد کرد و افزود: در ابتدای این طرح، دولت اعلام کرد که نان برای مردم گران نخواهد شد؛ اما مابه‌التفاوت را به نانوایی‌ ها پرداخت خواهد کرد. البته ما پیشنهاد دادیم تا یارانه نان به مردم پرداخت شود و نانوایان را درگیر این موضوعات نکنند؛ چراکه حلقه آخر مصرف‌کننده است.

وی بیان کرد: متأسفانه با گذشت هشت ماه از این طرح فقط ۱۵ درصد هزینه‌های نانوایی‌ها را دولت تقبل کرده است. در حالی که این میزان پاسخگوی هزینه‌های این واحدها نیست.

۱۵ درصد مابه‌التفاوت پاسخگوی هزینه نانوایی ها نیست

نوروزمقدم با بیان اینکه این ۱۵ درصد مابه‌التفاوت در مقابل تورم شدید، هزینه بالای حمل‌ونقل، حقوق و دستمزد، اجاره بالای ملک و … دردی را از نانوایی‌ ها دوا نمی‌کند، خاطرنشان کرد: حتی از آنجایی‌ که حمل آرد برای شرکت‌های حمل‌ونقل به‌صرفه نبود، آرد با تأخیر به دست نانوایی‌ ها می‌رسید. به همین دلیل برای اینکه مشکلی در تأمین آرد مردم صورت نگیرد، کیلویی ۲۰۰۰ تومان روی هزینه حمل آرد گذاشتیم.

او عنوان کرد: اما دولت اقدامی برای پرداخت مابه‌التفاوت هزینه تولید نان تا به امروز نکرده است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران گفت: هر مبلغی که امروز بخواهند برای نانوایی‌ ها در نظر بگیرند، به دلیل اینکه هشت ماه از سال گذشته، دو-سوم آن از بین رفته است. با اینکه نانواها یک قشر ضعیف هستند، اما دولت هر زمان تصمیم به پرداخت این مابه‌التفاوت بگیرد از همان تاریخ اقدام به پرداخت می‌کند و هشت ماه گذشته را در نظر نمی‌گیرد.

نوروزمقدم اظهار کرد: متأسفانه ما یک متولی مشخص برای پیگیری این مشکلات نداریم. در حال حاضر ما نانواها را با وعده‌های سر خرمن نگه‌داشته‌ایم و همواره به نانواها می‌گویم که قرار است یکسری اقدامات صورت بگیرد. در واقع اتحادیه در نزد نانواها چوپان دروغگو شده است.

لازم به ذکر است که در حال حاضر دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کند. اما با این وجود، نه مردم از کیفیت نان رضایت دارند و نه برای تولیدکنندگان با توجه به افزایش ۲۰۰ درصدی هزینه تولید انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت باقی مانده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=86033

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});