• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

منطقه شمالغرب مهد رسانه ها است/رسانه های رسمی به شدت در تولید محتوا و اقناع مخاطب عقب مانده اند

  • کد خبر : 86811
  • 08 آذر 1401 - 16:00
منطقه شمالغرب مهد رسانه ها است/رسانه های رسمی به شدت در تولید محتوا و اقناع مخاطب عقب مانده اند
یاز اکو - آیین رونمایی از پوستر جشنواره منطقه ای مطبوعات، خبرگزاری و پایگاه های خبری شمال غرب در تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، اسد بابایی، مدیر  خانه مطبوعات آذربایجان شرقی در آیین رونمایی از پوستر جشنواره منطقه ای مطبوعات، خبرگزاری و پایگاه های خبری شمال غرب بیان کرد: جشنواره منطقه ای مطبوعات و پوستر اتفاقی که از سال ۱۳۷۷ اتفاق نیفتاده بود و امسال شاهد جشنواره مطبوعاتی از منطقه ای به استانی هستیم.

وی گفت: منطقه شمالغرب مهد رسانه ها بوده و فعالان رسانه  در این دیار خوش درخشیده اند.

بابایی گفت: میزبان جشنواره ای هستیم که اختتامیه آن در بهمن ماه هست و برای اجرای منطقه ای این جشنواره، مدیون همکاران عزیزمان در زنجان، اردبیل و اورمیه هستیم.

رسانه های رسمی به شدت در تولید محتوا و اقناع مخاطب عقب مانده اند/امروزه با فقر تولید محتوا در رسانه ها مواجه هستیم

سید قاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ضمن قدردانی از حضور استان های همجوار در این جشنواره عنوان کرد: رسانه های رسمی به شدت در تولید محتوا و اقناع مخاطب عقب مانده اند و باید در کنار برگزاری جشنواره ها به مهارت افزایی اهالی رسانه کمک کنیم.

وی افزود: علم و سواد نظری مهم است ولی سواد نظری موجب مهارت افزایی نمی شود.

ناظمی گفت: بعد از تعطیلی هایی که کرونا باعث شده بود امیدواریم برگزاری چنین رویداد ها و اتفاقاتی افزایش یابد و شاهد برنامه های مشترک در منطقه و استانمان باشیم.

وی با اشاره به اهمیت رسانه برای مدیران تشریح کرد: اگر زمانی اهمیت رسانه برای مدیران ملی و استانی با این شدت روشن نبود، در حال حاضر اهمیت رسانه فعال و حرفه ای را فهمیده اند.

وی بیان کرد: توجه به کثرت و توجه به تنوع رسانه ای امری مقبول است ولی اگر تمامی نمودها را در سبد کمیت قرار دهیم مرجعیت رسانه های رسمی عملا توسط رسانه های غیر حرفه ای و مردم محور از بین رفته می رود و در این کثرت رسانه ای، مخاطب ایرانی سردرگم می ماند که خبر صحیح و مستند را از کدام منبع پیدا و استفاده کند.

ناظمی در خصوص نهادهای ناظر بر رسانه ها تصریح کرد: با برگزاری رویدادهای رقابت محور، نهادهای بالادستی و ناظر بدانند که کدام رسانه ارزش حمایت دارد و کدام رسانه محتوامحور است و جامه عمل به نیازهای مخاطب می پوشاند.

وی با اشاره به رقابت در این جشنواره گفت: این جشنواره با لحاظ کردن قواعد رقابت برگزار می شود، برخی جشنواره ها در دوره های مختلف برگزار شده است و در داوری هایی که انجام شده است جوایز به صورتی داده شده است که کسی ناراحت نشود. ولی دیگر این جشنواره نیست. امروزه با فقر تولید محتوا در رسانه ها مواجه هستیم.

وی بیان کرد: همگی مدعی هستیم که سواد رسانه ای داریم ولی در میدان عمل در ارزیابی هایی که انجام می شود در تولید محتوا و هم در اشراف به مخاطب ضعف داریم.

وی ادامه داد: نهادی مثل خانه مطبوعات و انجمن های تخصصی که فعالیت دارند وظایف اصلی این است که این معادله را برعکس کنند.

ناظمی یکی از دلایل فقر محتوایی در رسانه ها را بیش از اندازه محتاط و محافظه گری دانست و گفت: دوره ای که دوره آرامش و مناسب طرح موضوعات است نهاد‌های صنفی ورود کنند و به حوزه رسانه وسعت دهیم.

وی افزود: فضای رسانه ای فضای جدی و تعاملی باید باشد.

وی ادامه داد: از جمله زمان های مناسب برای طرح برخی مطالب فرهنگی امروز است زیرا که نقش رسانه چه به صورت منفی و مثبت برای مردم واضح و روشن است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان گفت: این جشنواره با همت شهرستان های مختلف برگزار می شود و مراسم اختتامیه نباید تشریفاتی باشد و فضا به سمت برگزاری برخی کارگاه ها با اساتید عملی آماده شود.

وی تاکید کرد: فضای جشنواره را رقابت پذیر کنیم و برای رضایت رسانه انتخاب نکنیم.

وی خاطر نشان شد: باید به سمت نقاط مشترک با استان های همجوار حرکت کنیم، خانه مطبوعات نقشه راهی آماده کند برای هم افزایی با خانه مطبوعات استان های همجوار. شاید این قدم اول این اتفاق باشد تا سال بعد در زنجان و سال بعد در اردبیل و … جشنواره منطقه ای برگزار شود. این امر برای تجارب زیستی خبرنگاران و اصحاب مطبوعات کمک می کند.

تبریز محل توجه کشورهای منطقه و قفقاز است /تبریز می تواند نقطه ثقل رسانه‌ای منطقه در ابعاد داخلی و فرامرزی باشد

حسن گلی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: جشنواره را منطقه ای برگزار می کنیم. منطقه شمالغرب مخصوصا تبریز محل توجه کشورهای منطقه و قفقاز است.

وی گفت: نقطه ثقل رسانه‌ای منطقه در ابعاد داخلی و فرامرزی شود.

محمد عزیزی راد، مدیر علمی جشنواره نیز گفت: این جشنواره گردهمایی فعالان رسانه ای شمال غرب و مدیران فرهنگی و رسانه ای منطقه است.

وی تاکید کرد: این جشنواره با حمایت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دکتر گلی شکل عینی پیدا کرده است.

عزیزی راد ضمن اشاره به تجربه برگزاری ۵ جشنواره استانی در تبریز گفت: آذربایجان شرقی، در حوزه برگزاری جشنواره های مطبوعاتی استانی و یکبار منطقه ای دارای تجربه های خوبی است.

وی با اشاره به به اختیارات ۱۶ گانه خانه مطبوعات تبریز گفت: این جشنواره در ۴ محور اصلی و ۲ محور برای جشنواره ۹ قالب طراحی شده است.

عزیزی راد گفت: برگزاری این جشنواره بدون حضور فعالان رسانه ای شمالغرب معنایی نخواهد داشت و در این جشنواره ۲۰۰ نفر برنده خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی و بازدید نفرات برگزیده از ظرفیت های استان از جمله مس سونگون و منطقه آزاد ارس از جمله برنامه های جانبی این جشنواره است.

وی خاطر نشان شد: این جشنواره تنها جشنواره ای است که به صورت سامانه برگزار می شود و هیچگونه امکان دخل و تصرف در این سامانه نیست و داوری در دو مرحله انجام خواهد شد.

نقش تشکل ها در بحث مطالبات پر رنگ باشد

ایرانه حیدری معاون فرهنگ و ارشاد زنجان گفت: نقش ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی با وجود تشکل های صنفی باید تقریبا نقش تسهیل گری و سیاست گذاری باشد و نقش تشکل ها در بحث مطالبات باید پر رنگ باشد.

نصیری معاون فرهنگ و رشاد اسلامی اردبیل گفت: خیلی خرسندم چون من اهل فرهنگ و رسانه هستم و در این خانواده بزرگ شده ام و دلم می خواهد جشنواره بعدی در اردبیل برگزار شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=86811

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});