• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
9
گزارش هفتگی بازارها؛

هفته دوم آذر به کام سرمایه‌گذاران سکه

  • کد خبر : 87990
  • 19 آذر 1401 - 15:00
هفته دوم آذر به کام سرمایه‌گذاران سکه
یاز اکو - سکه طلا هفته گذشته را با تغییرات قابل‌توجهی به پایان رساند. به طوری که سکه امامی طی معاملات هفته اخیر قیمت ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را نیز لمس کرد.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ احتیاط در بازار دلار

عملکرد یک هفته‌ای بازار ارز، از فرازوفرود قیمت دلار حکایت دارد، به طوری که دوشنبه، چهاردهم آذرماه هر دلار آمریکا ۳۶ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت پیدا کرد. البته دلار یک روز بیشتر در این کانال دوام نیاورد و بلافاصله قیمت‌ آن به عقب برگشت. در روز پایانی هفته هم دلار رنگ کانال ۳۶ هزار تومان را در ساعاتی به خود دید، اما در نهایت دلار به عقب رانده شد و معاملات هفته با دلار ۳۵ هزار و ۸۶۲ تومان پایان یافت. بر همین اساس، قیمت دلار در یک هفته گذشته با افزایش ۰/۴ درصدی مواجه شد و به طور متوسط رشد ۱۶۷ تومانی را تجربه کرد. برخی از تحلیلگران ارزی معتقدند که اقدام‌های بازارساز و هراس از تزریق عرضه باعث شده بازیگران ارزی تهران جانب احتیاط را در پیش گیرند و به همین دلیل در روزهای گذشته قیمت دلار در یک محدوده خاص معامله می‌شد.

بازار سهام/ نزول بازار بورس

بورس تهران معاملات هفته اخیر را کم‌نوسان آغاز کرد. به طوری که شاخص کل دو روز ابتدایی هفته را با تغییرات نزدیک به صفر‌درصد پشت سر گذاشت. اما روزهای باقی مانده هفته را بر مدار نزولی سپری کرد. در طول این هفته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای تا سطح یک‌میلیون و ۴۰۲‌ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. بر این اساس دماسنج اصلی بورس تهران عملکرد منفی ۱/۰۳ درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند.

اما در مقابل شاخص کل با معیار هم‌وزن توانست بازدهی مثبتی معادل ۰/۹۶ درصد ثبت کند. برخی از کارشناسان بر این باور هستند با توجه به اینکه شاخص کل بیش از ۲۰ روز متوالی در ابر کانال ۱/۴ میلیون واحد در نوسان است، این احتمال وجود دارد که کف کانال یاد شده به عنوان سطح حمایتی برای بازار از سوی سرمایه‌گذاران پذیرفته شود که با توجه به کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی و آزاد این احتمال وجود دارد.

بازار سکه/ هفته پر افت‌وخیز سکه

سکه طلا هفته گذشته را با تغییرات قابل‌توجهی به پایان رساند. به طوری که سکه امامی طی معاملات هفته اخیر قیمت ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را نیز لمس کرد. اما این رشد به دلیل افت هیجان در بازار ارز و نوسانات کاهشی بهای طلا در بازار جهانی تا حدود زیادی خنثی شد و سکه امامی به زیر میانه کانال ۱۷ میلیون تومان بازگشت. بر این اساس هر قطعه از مسکوک یاد شده کار خود را در قیمت ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خاتمه داد. گفته می‌شود از آنجا که قیمت و حباب این کالا نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته و ریسک سرمایه‌گذاری نیز افزایش یافته است از این رو انتظار می‌رود که معاملات و تقاضای خرید با ثابت ماندن شرایط فعلی برای خریدهای پرتعداد کمرنگ‌تر شود.

بازار طلای جهانی/ سرمایه‌گذاران طلا در انتظار اخبار

قیمت طلا در روز جمعه اندکی تغییر کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار آمارهای اقتصاد و تورم ایالات متحده هستند که می‌تواند تاثیرات زیادی بر قیمت‌ها داشته باشد. به این ترتیب روز گذشته هر اونس طلا در قیمت ۱۷۹۶ دلار معامله شد. به این ترتیب انتظار می‌رود این آمار نسبت به ماه قبل کاهش بیشتری داشته باشد، که نشان می‌دهد افزایش نرخ‌های بهره و سخت‌تر شدن شرایط پولی تاثیرات بسزایی بر قیمت‌ها داشته باشند. اما هرگونه نشانه‌ای مبنی بر ثابت ماندن تورم در طول ماه می‌تواند باعث زیان بیشتر در بازارها شود، با توجه به اینکه فدرال رزرو احتمالا در چنین سناریویی نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری افزایش می‌دهد. برخی از فعالان بازار هشدار دادند که این می‌تواند باعث رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۳ شود.

بازار اوراق مسکن/ عملکرد مثبت تسه ۹۹۱۲

تسه ۹۹۱۲ هفته گذشته با رسیدن به سطح ۱۸ هزار و ۹۰۲ تومان توانست برای دومین هفته متوالی عملکرد مثبت ۳/۵۱ درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند. گفتنی است با توجه به رشد قیمت مسکن در چند ماه گذشته و عدم‌رشد ساخت‌وساز، بازار مسکن به سمت رکود تورمی در حرکت است و باید در این زمینه دولت تدابیر لازم را در دستور کار خود قرار دهد و به فکر افزایش تولید باشد. همچنین بیشترین نوسانات قیمت مسکن به دلیل رشد قیمت در بازارهای موازی بوده است که با تعدیل قیمت‌ها در این بازار به طور قطع بازار مسکن هم آرام می‌شود. بنابراین این بازار در حال حاضر نیازمند افزایش تولید و عرضه است تا بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد. بنابراین دولت باید در چنین شرایطی برنامهای مناسب درباره کنترل قیمت و تنظیم بازار ارائه کند تا این بازار به سمت تعادل و افت قیمت پیش رود.

بازار نفت/ قیمت نفت به کام متقاضیان

قیمت نفت در روز جمعه تا حدودی ثابت بود. بهای نفت به دلیل نگرانی از چشم‌اندازهای ضعیف اقتصادی در چین، اروپا و ایالات متحده در مسیر کاهش هفتگی ۱۰ درصدی قرار گرفته است. این نوسان ناشی از افزایش نگرانی‌ها نسبت به تقاضا بود. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت ۷۷ دلار و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت ۷۲ دلار و ۴۷ سنت معامله شد. گفته می‌شود که ساختار بازار برای قراردادهای برنت به contango تغییر کرده است. به این معنی که قراردادهای تحویل کوتاه‌مدت ارزانتر از قراردادهای تحویل برای شش ماه است. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده تقاضای ضعیف آینده باشد. حال با توجه به ابهامات از رشد اقتصادی کشورهای بزرگ یاد شده و برخی فشارهای سیاستگذاری وارده بر قیمت نفت بدیهی است که در کوتاه‌مدت حال و هوای بازار نفت بهبود نمی‌یابد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=87990

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});