• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

ذخیره ۸۰ میلیون مترمکعبی آب با احداث سد الند در خوی

  • کد خبر : 57272
  • 18 فروردین 1401 - 10:15
ذخیره ۸۰ میلیون مترمکعبی آب با احداث سد الند در خوی
یاز اکو - معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: سد الند خوی پس از اتمام فاز مطالعاتی احداث می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، یاسر رهبردین اظهار کرد : در شهرستان خوی به واسطه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب رودخانه های بزرگ قطور و الند که به خارج از استان و شهرستان سرازیر می شوند ضروری است برای مهار این آب های جاری سد احداث شود.

وی احداث سد غازان را با توجه به مشکلاتش در بخش کیفیت آب و هزینه زیاد آب بند منتفی دانست و گفت : موضوع سد غازان در کمیته فنی شرکت فنی مدیریت منابع ایران رد شده است.

رهبردین بابیان اینکه مطالعات احداث سد الند خوی توسط پیمانکار قوی آزمایشگاه خاک تهران شروع شده است، تصریح کرد : باید تا ۱۱۰ گمانه زنی انجام شود و در حال حاضر نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت داریم که بخاطر بارش برف کمی کندی در کار پیش آمد.

رهبردین بابیان اینکه با پایان مطالعه احداث سد الند در سال جاری، پیگیر احداث سد و اخذ ماده ۲۳ آن خواهیم بود، تصریح کرد: وزیر نیرو و معاون وزیر در خصوص احداث سد الند دستور اکید داده اند و برای احداث سد مشکلی مالی و اعتباری وجود نخواهد داشت .

معاون امور عمرانی استاندار ادامه داد : با احداث سد الند ۸۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره خواهیم داشت که ۳۶میلیون متر مکعب آن برای مصارف آب شرب و بقیه برای مصارف صنعتی و کشاورزی خواهد بود.

مزایای احداث سد الند

وی از مزایای احداث سد الند تغذیه چاه های آبهای زیر زمینی از محل رهاسازی آب سد در تابستان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این مهم در خصوص سد های شهرچای و مهاباد و شهید کاظمی بوکان اتفاق می افتد که با رهاسازی آب سد چاه های زیر زمینی آب پر آب ترمی شوند.

رهبردین تصریح کرد : از ظرفیت ماده ۵۶ بانک های عامل کشور برای تامین اعتبار احداث الند بر اساس شرایط قانونی استفاده لازم را خواهیم برد.

وی عزم و تعامل دولت ومجلس را برای عمران آبادانی شهرستان محروم بسیار ستودنی عنوان کرد و گفت: احداث سد الند برای شهرستان خوی بعنوان دشت ممنوعه در بخش آب بسیار سودمند خواهد بود و موجب سرمایه گذاری های متعدد در این شهرستان می شود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی صرفه جویی ۳۶ میلیون متر مکعبی از چاه های زیر زمینی آب با احداث سد الند را بسیار مهم عنوان کرد و گفت : استفاده بی رویه از آب های زیر زمینی مشکلات جدی برای منطقه خواهد داشت که با احداث این سد این جلو مشکلات گرفته می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=57272

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});