• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3
در همایش فرصت‌های تامین مالی از بازار سرمایه مطرح شد؛

اکنون تامین پول بی ارزش کشور نیز دشوار شده است

  • کد خبر : 88683
  • 25 آذر 1401 - 12:30
اکنون تامین پول بی ارزش کشور نیز دشوار شده است
یاز اکو - کارشناس بازارهای مالی تصریح کرد: در حال حاضر تامین (ریال) پول بی ارزش کشور نیز دشوار شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، شهاب موسوی در همایش فرصت‌های تامین مالی از بازار سرمایه که به همت اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، با تاکید بر اینکه متاسفانه اقتصاد ایران به شدت بانک محور است، گفت: در سال های اخیر شاهد افزایش بی‌رویه نقدینگی در کشو بودیم که همین امر باعث افزایش تورم شده است.

وی اضافه کرد: تا سال ۱۳۹۶ در کشور استانداردی وجود داشت که بر اساس آن متناسب با نرخ نقدینگی شاهد تورم کمتری بودیم، اما اکنون شرایط تغییر کرده است و میزان تورم بیشتر از نقدینگی شده است. به خصوص در پنج سال اخیر این امر بی‌سابقه بوده است.

موسوی دو فاکتور مهم در کنترل تورم را کنترل نقدینگی و افزایش نرخ بهره دانست.

وی با بیان اینکه تجربه کشورهای مختلف نشان داده است که وقتی تورم بزرگی اتفاق می افتد، به تبع آن شاهد کاهش قدرت خرید مردم خواهیم بود، در نتیجه به خودی خود نرخ بهره نیز افزایش می یابد و لاجرم نقدینگی کم می شود.

این کارشناس گفت: نرخ قدرت خرید در کشور قبلا ۴۵۰ هزار میلیارد ریال بود که اکنون به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. و در این شرایط ۸۵ درصد مردم کشور فقیرتر شدهداند پس نباید انتظار رشد عجیبی در بازار سرمایه را داشته باشیم.

وی مهم ترین اثر تورم در بخش سرمایه گذاری را تورم در دارایی عنوان کرد و افزود: قبلا سرمایه گذاران، منابع مالی خود برا برحسب ریال حساب می کردند، بعد دلاری محاسبه کردند و اکنون به دلیل نرخ تورم از قافله دلار نیز عقب مانده اند.

موسوی گفت: اگر سیاست های انقباضی کشور ادامه یابد و هم چنین شاهد ثبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جامعه باشیم در کنار سایر عوامل می توان در آینده شاهد کاهش نرخ تورم بود، اما در رابطه با قیمت کالاها این کاهش در آینده نزدیک مشخص نمی شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=88683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});